AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
68.710

Hur många har fått tyst på vanosen?

Sida 2 av 13
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
Helirupert:

Yes det är nr 2 på bilden :)
He
51
Helirupert
BMW M Roadster -97
BMW Z4 sDrive35is -12
beyma: Det hjälpte alltså (skramlet försvinner) att byta regulator (2) samt filter (23)?

/Robert

BMW - Freude mit Schwung
be
182
beyma
När man köper beggat så kan man omöjligt veta hur skötseln varit innan..
Det ända jag kan förlita mig på är en fullstämplad servicebok samt en pärm med diverse inköp och service kostnader.

Jag gjort leakdown test o lite annat smått o gott för att försäkra mig om att motorn är i bästa form.

Min motor är tyst som musen inget tröskverk här inte.. Därimot innan jag höjde på trycket så fanns ett missljud i vanosenheten vid ca 2000rpm.
Nu mera är det helt borta.

Sen är det lite annat vad ska vi kalla det? normalt slitage, så som bussningar i bakvagnen som behöver bytas och kommer att göras så fort jag får hem dom nya.
Och det blir inte bmw original (hawaii edition)

Bilen är en 03a som sagt så det är "inte" en ny bil.. Så självklart får nog räkna med lite små fix... Räknar man med något annat så har man riktigt risig verklighetsuppfattning.
Bilen slits med tiden. Det är precis lika naturligt som att däcken faktiskt behöver bytas ibland.
be
182
beyma
Helirupert:

Det är inget som går att garantera :) Det är bara att gratulera om det fungerar.
Testa och höj trycket innan du köper en ny regulator. Funkar det så kan du kosta på dig en ny regulator så du vet att trycket är som det en gång var när bilen lämnade fabrik :)

Vet inte riktigt vem det var som kom på den här lösningen med regulatorn..
Men en stor eloge till dig :)
Till o med till e46 säkert e92 blir tysta för ni kommer också bli drabbade ;)
Av BMW´s fina VINUS :)-
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
'Omegamannen'

Dina konstiga kommentarer tycker jag inte hör hit och är korkade!
Ifråga sätta en bils skötsel tack vare lite vanos rassel?? 325,328,m3 e36 och 325,328,m3 e46 samt m5 e39 har dessa problem i olika stor utsträckning!!!
Så sluta klaga och ta till dig detta tips istället. Eller så kan du göra som fler parten när du får lite rassel. Byta vanos! Du väljer själv. Eller ett ändå bättre tips. Köp dig en Opel Omega, verkar stå dig varmt om hjärtat.

Vanos rassel är ett stort problem på framförallt m modellerna så nu när detta problem troligtvis är fixat borde alla BMW ägare vara glada och nöjda. För som sagt, Alla misständningar och tappat effekt fixas med denna åtgärd.

/ Fredrik
Mja....Kan kanske vara som så att "Omega" i "Omegamannen" syftar på klockmärket "Omega":). Fast "Breitlingmannen" eller "Rolexmannen" eller varför inte "PatekPhilipppemannen" kanske vore ett mer passande namn på detta forum så man inte missuppfattas för att vara en Opel-tönt:)?
be
182
beyma
Inga namn nämnda..
Men "vissa" verkar tro att bmw är en guda gåva som aldrig kan krångla. Normalt slitage existerar givetvis inte på dessa vagnar :)-
Är modellen dessutom e46 som ligger den berörda extra varmt om hjärtat, så är det om möjligt ännu konstigare/omöjligt att saker faktiskt slits och blir sämre med tiden..

Jag tror att du är så förbannat skitnödig över att din egna vanos packar ihop och börjar låta som det numera berömda tröskverket.
Skulle så vara fallet, så kan du ju göra som jag och många med mig. Börja att justera regulatorn hjälper det köp en ny!
Hjälper det inte köp en ny vanos :)--

Jag är den första att beklaga din bild av verkligheten för den är tämligen skev..

Och ang csl stylingen på min bil. Det är bmw orginal csl prylar givetvis. Lite knepigt att få tag på för vissa, kanse du är en bland dom berörda?
Men bara för det så innebär det inte att servicen av bilen har fått ge vika.

Jag tänker bygga vidare på csl konceptet, det är snyggt och rått.. Sen verkar det ju alltid reta någon haha ;)
Lika bra att tillägga att jag är medveten om att det aldrig kan bli en äkta csl! Det har jag inga problem att leva med.

Jag ställer mig på Beymas sida här och håller med vad du skriver.
Fortsätt bygg på bilen, den är grym!
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Men herre gud, handlade inte tråden om vem som har justerat trycket och fått tyst på sin vanos.

kennet
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Helt klart värt ett försök. ska till garaget och byta ventilkåpspackning imorgon, ska även prova att justera lite på regulatorn får se om det blir någon skillnad..
någon som har en ungefärlig uppfattning om hur mycket man bör/törs justera?
har lite dålig koll på vanosenheten men finns det nån risk för att något kan gå galet om man pillar för mycket?
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
1/2 till 3/4 varv motsols, märk upp så du vet var den stod innan. Länk

kennet
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Jag har en vanos liggandes. Och ställskruven kan man typ skruva 4-5 varv om man vill om inte mer innan den lossar. Så skruvar du för långt så lossar skruven och det pissar ut olja för fulla muggar. Är väl igentligen det som kan hända. Men man kan aldrig skruva så mycket för då har du en sjuk hög tomgång.

Man skruvar inte långt, man hör väldigt snart att rasslet avtar. Sen när den blir tyst så slutar man.

Lite offtopic MEN. Inbillar mig att slitaget ökar med kallstarter med 10/60 oljan. Kan få tag i Mobil1 5/50 till sjukt bra pengar. Vad tycker ni om det? Alltså kör ju aldrig bana så inte en chans att oljan ska kocksa eller smörja sämre. Mobil oljor kör dem ju lång lopp med så så bedrövlig kan ju inte den oljan vara. Eller?

Ps: körde med rutan nere idag och körde kanske i 30km/h. Släppte ner han på tomgång och hörde inte ens motorn. Nu hörs bara mullrande avgas ljud. Kan inte bli bättre. Hihi

///
Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
För det första sa är det klockmärket jag süftar till och inte Opel. Sorrü om jag tog i lite innan. Jag bügger själv pa CSL konseptet sa all respekt pa det. Fast jag har börjat pa bromsar, väghallning och det interiöra innan jag gar igang med det exteriöra. Absolut kan detta tips va bra att veta för framtiden, definitift! Tycker bara din ton är lite dryg, va därför jag brusade upp lite. men ta inte illa upp. Säkert bara jag som är känslig. Ursäkta stavningen, sitter i Alperna för tillfället med ett väldigt skumt tangentbord. För övrigt lider inte jag av nagot vanos rassel ännu.
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Är det inte så att e36 m3 skall ha 10w40 och 10w60 skall vara till e46 och m5 ?

kennet
nej det är samma olja till e36 som e46. Castrol edge eller tws som är exakt samma olja men har olika namn beroende på om du köper den på BMW eller mekonomen.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Ja tror bara BMW rekomenderar Castrol för att de har ett avtal med dem. Ska köra Mobil1 nu iallafall. Tror det blir riktigt bra det med. Mobil1 är ju inte direkt biltema olja om vi säger så.

Får tag på mobil1 5/50 för 600:- för 7 liter så det är stor skillnad i pris mot tws. Är iofs inte bara priset som spelar in.

Jag kör mobil 1 i min inga bekymmer än så länge tror det är som du säger att castrol har avtal med BMW och det är därför dom rekomenderar det

mugellorot: TWS och EDGE är exakt samma olja. Finns en tråd om det redan.
Köper du hos BMW får du TWS, köper du hos mekonomen får du EDGE.
Olika namn på flaskan, exakt samma
Olja. I den tråden finns ett mail saxat från en chef på castrol som förklarar det.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Phoenix m3

Jo jag känner till att tws och edge är likadana oljor. Försår inte varför du förklarar detta för mig då jag ändå ska köra med Mobil1. :0)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.