AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
68.723

Hur många har fått tyst på vanosen?

Sida 12 av 13
dj
309
djstiv
M3 3.0 -94
gOry, vart bor du?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Bor i Stockholm!
hur har det gått här då? Vågar man justera på skruven lite eller inte?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Läs från ca sidan 8 och framåt så kommer du förstå att de är en dålig idé och att de finns inget att vinna på att sänka oljetrycket i vanos!
jo jag har läst från sid 7 t.o.m, men det framkommer inte någonstans vad det får för konsekvenser. Det var nog det min fråga var :), vet ni något mer om det? Har ni fått reda på vad det riktig trycket ska ligga på eller var det ca 100bar? Gör det någon skillnad med ny regulator?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Riktiga trycket är strax över 100Bar, har mätt på 2 olika regulatorer.
Läs sista inlägget på sidan 11 om mitt omdöme med att köra med lägre tryck.
Så som vanos är konstruerad på M-motorerna så finns de ingenting att vinna på att köra med lägre tryck!

Om du ska göra något, så är de att köpa nya o-ringar till regulatorn, finns hos BMW.
Samtidigt som man har regulatorn ur kan man passa på att skölja rent den från avlagringar.
Jag använda CRC Bräkleen då de är väldigt effektivt mot fett och smuts!
Du kan även passa på att skölja rent filtret!
Hur blir det när man ska skruva loss regulatorn, kommer man få skruva på samma skruv som sänker å höjer trycket? För i så fall blir det svårt eller omöjligt att gissa sig fram till rätt tryck vid återmonteringen. Eller man kanske lossar på regulatorn via andra skruvar?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Ställskruven behöver du inte röra ifall du ska ta loss regulatorn.
För att lossa regulatorn behövs en 22mm hylsa eller blocknyckel. Länk

För att lossa låsmuttern som håller ställskruven behövs en 19mm nyckel, och för att ställa trycket om man nu mot förmodan vill göra detta behövs de en 6mm insektsnyckel.

Jag själv har gjort en rits där ställskruven stog som original, och sen räknade varven inåt innan jag tog loss den, har för mig att de var ca 1,5varv. Har man ställt den för långt ut märker man de genom att ställskruven blir högre än själva låsmuttern. Så de går inte att få de fel!
Kan även kalibrerar efter manometern :)
Hej!

har en bmw m5 e39.

Man hör ett konstnat oljud från motorn. Främst vid uppstart. sedan ett konstant oljud.

Rekommenderar du gory att man byter oringarna på regulatorn samt spolar rent den.

kan detta vara felet?

Var sitter regulatorn på en bmw m5 -01. svårt att ta bort? en eller två?

Kan det även vara kedjusträckaren?

Min bil:

Länk
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Lånar tråden lite :) Ska kolla på en Bmw M3a -95 till helgen, hur kan jag se om dom "fifflat" med regulator skruven?

tacksam för svar!
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Vet ej om det är så på alla modeller men på dom S50B32 motorer som jag tittat på har det varit lack på justerskruven till regulatorbulten.

Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Det man ska komma ihåg är att g0ry har en affärsverkshet som bygger på att tjäna pengar på BMW kunder med vanos problem. Klart det är idiotiskt att skruva på regulatorn i hans värld!

Min drar fortfarande stabilt från ca 2400rpm.

Just saying.

:0)
gO
1.407
gOry
335i Touring
Måste bara motsätta Mugellorot, jag har inte renoverat en ända Vanos mot betalning!
Dock så finns de väldigt mycket information att läsa på en viss amerikansk sida för den som faktiskt orkar ta in lite! Samma sida säljer diy-kit och tar upp vilka delar/verktyg man behöver beställa av BMW!

Janskers: jag har nog skrivit i Mugellorots stora trolleritråd korrekt utstick mätt på ställskruven! Borde tämligen vara den samma! Annars stämmer det de som pgr69 skrev om markeringen!
J.Lindström
Nu vill jag inte diskutera här vem som har rätt eller fel mellan Mugellorot och gOry, har följt tråden med intresse sedan den startade då jag själv är duktig på motorer och tycker att det hemska vanosljudet är en pest, MEN...

Om nu det vore så extremt farligt med Mugellorots "test", så tycker jag och rent logiskt sett borde man ju ha sett konsekvenser vid detta lag om nu det skulle vara så farligt att köra med lägre oljetryck än 100bar i vanosen.
Det har ju faktiskt gått två år sedan han skruvade på detta (vet dock inte hur många mil Mugellorot har kört) och bilen går fortfarande perfekt, enligt honom.
Kör man med sånna här prestanda motorer som inte har samma grovhuggen teknik som jänke V8:or så skulle det synas på en gång i form av högt slitage och skador om det nu vore sån extrem rödflagg med detta vanostryck, bevisligen verkar det ju som tillräcklig smörjning fås ändå.
En redan sliten del som dessutom får för lite smörjning rasar fort.

Nåväl, var bara en tankeyttring, är helt neutral i denna diskussion men rent logiskt sett borde ju nått ha hänt för Mugellorot om nu delarna i vanosen var så slitna och slutade bara tillfälligt att låta för att trycket ställdes ner men sen bli värre med lägre oljetryck, men än håller ju hans maskin ihop och går å låter bra två år senare (vet dock inte hur mkt han har kört, det är ju också en viktig faktor) det borde det inte göra om nu 100 bar hade vart så satans viktigt.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Farligt har de aldrig påståtts vara! Men man bör veta vad man pussar med innan man startar en tråd!
Viktigt att komma ihåg att från början trodde Mugellorot att han återställde trycket till det ursprungliga! Och att detta var ett skäl till att köpa en ny dyr regulator vilket är helt onödigt ifall man vill köra på ett lägre tryck alla Mugellorot metod, då duger den gamla alldeles utmärkt!
Än så länge är det ingen som lagt fram bevis på att en ny oskruvad regulator får Vanos att tystna!

Vanosen prestanda bygger dels på inre täthet på kolvarna och ventiler och dess höga arbetstryck!
Och för att få den tyst så måste man justera in spelet på frihulsagrena och byta "diaphragm springs" Länk
När de kommer till bmws överiga motorer har de aldrig diskuterats så här mycket om vad man måste göra, då byter man oringar och justerar spelet så är den god för minst lika många mil till!
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
fint när man ser M3 killarna göra upp sinsemellan =) har ni glömt bort att dom riktigt hederliga genuina Motorsport sexorna börjar på 3,5 liter och har inga vanosproblem ;)

Black Metal Elitism -///Maaneskyggens slave
gO
1.407
gOry
335i Touring
Skulle vilja säga att riktiga sugmotorer börjar på 100hästar/liter allt under de är inte värt att nämna :)
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Jag fick i alla fall en jävla skillnad i gång och tystare när jag bytte alla packningarna med hjälp av Beisan systems kit på min -98 M roadster. Jag hade deras rattle kit också men tog ett steg i taget och det behövs inte nu.
__
3
__Liinus__
M3 e36 -94
Lånar tråden lite, någon som vet hur\om man kan se om en kedjesträckare är dålig? Bilen är en m3 3.0 med 3.2:ans sträckare.
__
3
__Liinus__
M3 e36 -94
ingen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.