|
Sida 11 av 13
|
|
|---|---|
|
Precis det jag inte fattar. Skulle lagren i växellådan vara dåliga så skulle de låta ändå mer när man sänker trycket. Bör tysta då man ökar trycket tycker jag i min värld. Du säger ju även själv att missljudet blir lindrigare med annan olja med högre viskositet. Samma sak med olje trycket! Klåpar lösning? HAHA. Är det någon över huvudtaget som har fått tyst på vanos någon gång? För med ny låda verkar iallafall inte funka. Så lägg bara ber skit snacket nu. |
|
|
g0ry: Du har en youtube video där du snurrar på lagret som rasslar på sid 8 i denna tråd. Kan man byta lager i den eller är det bara o bita i suräpplet o köpa en ny sådan för 6 lök? Länk Mvh Peter |
|
| Byt hela vanosen istället :0) | |
|
Har ju till och med bevisat det i en film med en manometern att man sänker när man skruvar ut! Det är inga kuggar i lådan, utan spliens som är snedskurna men där glappar de normalt inte utan de är i frihjulslagrena. Det jag tror bidrar till tystare gång med lägre tryck är att de blir mindre hydrauliskt motstånd i vanoskolvarna. Dvs de finns inte lägre samma mothåll i kolven som ska se till så att kamaxlen står rätt. Det är även detta mothåll som frihjulslagret har något att slå imot. 3/4 Varv, hum då har du nog inte mycket tryck kvar. Jag skruva enbart 1/4 varv och de sänkte som sagt 25-30Bar Mugellorot: Ja dr.vanos får tyst på vanos med nya lager. Du har ett fall som sägs att ha börjat låta igen av hur många vet vi inte. Men de viktiga är att den blir tyst när lagret är bytt sen hur länge de håller är nog fall till fall. Ja de är en klåparlösning på så sätt att utan tryck kan inte vanos fungera! Annars hade nog aldrig M-avdelningen konstruerat vanos med en högtryckspump som klarar av 100 Bar. Fungerar din bil inte med rätt tryck i vanos ja då behöver du nog byta kolvpackningarna. pgr69: Ja det lagret byter dr.vanos! Och det är just det lagret jag kallar frihjulslager, då den gör så att vanoskolven står still i sitt lopp istället för att snurra med för då hade packningarna runt kolven tagit slut på noll tid! Det är även genom detta lager som ska ta all kraft genom hela lådan till kolven. |
|
|
Jag märkte när vanos felade 3 grader så nog vet jag hur en m3 går då vanos inte fungerar korekt. Och ja, den vart trött. Men nu som sagt går den bättre än någonsin så. Du snackar ju om att vi förlamat vanos och all skit du snackar. Nä nu har ja disskuterat klart i denna tråden för den ger mig inte ett smack längre. Ha det gott alla. Nästa år ska jag iallafall njuta av tyst vanos och massa kraft. Och än har jag inte blivit frånkörd så min m3 måste gå riktigt bra med förlamad vanos ;0) /Fredrik |
|
|
ursäkta jag går lite utanför dispyten här nu men ville bara säga att jag har numera en annan motor i bilen som jag gått cirkus 11000 denna har en RR-Vanos som jag antar aldrig är bytt eftersom utbytes blir sachs. men det intressanta är att det finns nästan inget oljud i denna trots att varken regulator eller oringar på denna är bytta. hade ett samtal med mekanikern nere på verkstan och han menade på att rassel har mycket med misshandlad bil att göra, tydligen så tar kuggarna väldigt mycket stryk av att man varvar när bilen är kall. han mena på i princip att kall olja genom vanos med fullt ös på motorn = döden och att vanosen utsätts för mycket högre tryckt när kall olja ska pressas igenom (detta förstod jag inte så mycket av men ni får göra fylla på med egna tankegångar) men någon sanning tror jag det ligger i detta då få av oss egentligen vet hur våra bilar har varit behandlade innan vi köpte dom själva, vissa har haft tur och andra inte :) |
|
| då ska vi väl tillägga att jag var inte bland dom som hade tur, jag fick byta motor :) | |
|
Att det skulle vara ett lager som för ett sånt oväsen tror jag inte på. ljudet kommer från kuggspel. Och det är ju konstigt att jag knappt har något tryck kvar enligt dig men ändå går bilen kanon och det finns inte något som tyder på att den är långsammare än innan trycksänkningen.. nää sanningen är nog en annan. Boanke |
|
|
vanos kanske inte behöver 100bar för att fungera? Kanske räcker med hälften Kanske kan vara så att mindre tryck lägger mindre stress på grejjerna och därmed försvinner ljudet Det är ju uppenbarligen så att trycket minskar när skruven skruvas ut, det såg vi ju på videon Men fungerar vanos lika på på lägre tryck och ljudet då försvinner så varför inte skruva ut? Det vi inte vet än är ju vad för effekt det ger i långa loppet det får väl tiden utvisa. :) |
|
| Spelet i lådan beror visst på ett lager innanför den splainsade historian. Sitter ett lager innanför där som inte får glappa axiellt. Men det finns de som blir slitna men är nog inte i den utsträckningen som många tror. | |
|
Om någon har bytat enbart lagert och inget annat så vore det ju kul att höra om knacket har försvunnit Det kan ju vara så att om man bytar lagert och har en regulator som fungerar så blir det mer tryck på "kuggarna" och knacket försvinner. Synd att det inte finns någon som verkligen vet vad han pratar om och har teknisk kunskap när det gäller det här problemet. Det blir annars en gissningstävling om vem som har den "bästa" lösningen. Jag tycker att vi återkommer när vi har lite mer kött på benen och att någon verkligen har bytat delar efterhand och märkt när knacket försvinner, sen bytar vi andra amatörer samma del och problemet är löst. Jag är nöjd med att "sänka trycket" för nuvarande och att min bil går tyst utan att tappa kraft. Boanke |
|
|
vore intressant med en bänkning före och efter... BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
Detta är ändå autopower när det är som bäst. Har jag nämnt att jag är så nära att öppna egen renoveringstjänst för vanosenheter i sthlm likt: Beisan Systems Länk Iridiumengineering Länk Mr.Vanos Länk Dr.Vanos Länk Jag har alla verktyg som behövs, för att byta, renovera och testa en enhet, och pga. denna tråd kan jag till och med kalibrera och mäta trycket i enheten. Ni som ändå inte tror på att de är lagret som gör så enheten glappar kanske ska ta och skriva till alla ovan så att de kan arbeta fram en annan metod som är billigare för kund. Man kan självklart byta hela vanoslådan för att även eliminera glapp i dom splinsade delarna. Men som pgr69 påpekade så kostar detta flis, därför gör man vad man kan göra för rimliga pengar och byter lagret! Så här går de till när man minimerar det axiella spelat på en M52TU,M54 och M56 motorer Länk Här ser vi även lagrena (och kolvarna) som är bra mycket större än dom vi har i våra maskiner! boanke: Jag skulle aldrig säga något här som jag inte är helt 100 på, men de verkar krävas mycket att vinna er tillit. Bara en sån enkel sak som att ni sänkte trycket när ni skruvar ut skruven, krävdes mycket text och till och mätinstrument och filmer för att få poletten att trilla ner och ännu så ställer sig Mugellorot tveksam till det hela. Kanske är de för att jag är yngre än alla er? Kan erbjuda er att få komma till mitt garage så kan vi gå igenom den enhet jag har liggandes tillsammans, så ska jag försöka förklara så bäst jag kan hur den fungerar. Men tills vidare så kan ni väl kolla på denna film, tror de är runt 4 minuter in han börjar säga intressanta saker. Inte en M3 vanos men de fungerar i stort sett lika. Länk bag: Bänkning behövs inte, de är bara filma mätarnålen på hög växel från lågt varv före och efter. Har gjort det vid chippning av en kompis bil, självklart så körde vi flera repor. Jag funderar på göra det med ned ställt tryck, och sen med normalt tryck! För även jag är intresserad av resultatet med lägre tryck. |
|
| Ska även tillägga att Dr.Vanos inte enbart byter lagret utan sägs även göra maskinjobb för att eliminera det axiella spelet! | |
|
"g0ry" Jag är absolut inte tveksam till att man sänker trycket. Det såg jag både i filmen och efter att jag synat regulatorn. Så det ska du ha tack för. Sen är man väl lite skeptisk till endel på forumet som har en förmåga att vara internet experter. Som endast läser på olika sidor och skapar sina egna funderingar som de sedan tror är rätt. Dock menar jag inte dig då du verkar oerhört begåvad. Men vi är i stort sett överens om det mesta. Det jag har tveksamheter kring är följande: - Varför började vanosen låta efter 2-300 mil med ny renoverad vanos? - Enligt mig finns 2 olika vanos ljud. Ett som morrar hela tiden på tomgång och ett som låter nästan metalliskt oregelbundet. Så vad är det för skillnad på dessa ljud? - Sen funderar jag kring varför min vanos slutat rassla efter att jag sänkt trycket. Sen går den inte sämre heller. Förstår ju nu i efterhand varför du varit så skeptisk hela tiden. Det finns ju mycket kulor att förlora IOM att det verkar fungera. Då får du ju som bekant mindre att göra. Finns ju en anledning till att man inte får hjälp av BMW ;0) /Fredrik |
|
|
"gOry" Min "pollett" har redan trillat ner och du behöver inte vinna någons tillit, allra minst min. jag är ju mer än dubbelt så gammal som du och har varit med om en del som ger erfarenhet. Är det något jag lärt mig på denna tid så är det att ju äldre man blir desto mer förstår man att man inte vet så mycket och det finns mängder med yngre människor som vet mycket mer än jag själv, och du verkar vara en av dom. Men om man läser lite mellan raderna i dina inlägg så verkar du lite desperat i bland, ta det lugnt ingen blir profet i sin egen stad. Jag är som jag sa innan ingen bilexpert men förstår vad du menar med att sänka trycket, vad jag däremot inte fattar är varför min bil går precis lika bra nu som innan, det får du gärna förklara för mig på ett lätt sätt. Och jag kommer gärna hem till dig och ditt garage, vi kanske kan lära lite av varandra, och det är trevligare att träffa personer irl. du kan väl "pm" (heter det så?) var du bor så kan vi träffas, du är också hjärtligt välkommen hem till mig. |
|
|
Ja jag kanske är lite hetsig, men som entusiast är jag mån om märket och speciellt M-modellen. Vill inte att de kommer bli en vanlig sak innan vi vet vad ett lägre tryck har för effekt och varför ett lägre tryck skulle fungera när M-modellerna har en högtryckspump och inte dom vanliga modellerna. M-modellerna har även en mycket mindre vanoskolvar än övre motorer, vilket borde tala för att högre tryck krävs! Här har vi en kolv (insugssidan) på M5X motorerna Länk Länk Här har samma kolv på våra S50 maskiner Länk Så här ser den ut med tätningar på plats Länk Kanske inte bästa jämförelsebilden, men man borde få ett hum om att den är väldigt mycket mindre. Varför ljudet upphör med lägre tryck har jag redan beskrivit om i min teori, men om man i samband med det får bättre gång, eller att den fortf går som innan kan jag inte riktigt svara på ännu, om nu gick som den ska innan. Men dålig gång med rätt tryck borde tyda på något är galet med tätningar i vanos. Så varför inte bekymra sig över det istället, ljudet som uppstår kallas ju inte allt för sällan för skönhetsljud! Ska försöka hinna med några testrundor idag med lägre tryck. Tänkte börja med 1/2 varv sedan 3/4 och sen upp till 1 varv utdraget. Kommer även mäta med manometern. Hoppas på att reddanger ska höra av sig så jag kan ta och mäta hans vanostryck, oklart ifall han hade ny regulator dock. |
|
|
"gOry" Ja, jag är också entusiast. Ibland känns det nästan som att man sätter M Roadstern före viktigare saker. När man går och lägger sig för kvällen så tar man en sista titt in i garaget. Ett glas wiskey och en cigarr så kan jag sitta på en stol i garaget och bara kolla in formerna på bakskärmarna. För övrigt så tycker jag att det är en av de snyggaste bilarna som tillverkats oavsett pris, ja det finns väl några kandidater till. När jag köpte den här bilen så bytade jag tätningarna på magnetventilerna mot vitonringar. tror det var så att på avgas sidan så var original trasiga. efter ett kort tag så ville jag kolla hur det stod till med tätningarna och plockade ner dom igen. Till min förvåning så var avgas sidan trasiga igen, jag bytade då till original och har sedan kollat upp dom och dom är fortfarande hela, konstigt va? Tror du det kan vara skadligt att köra med lägre tryck? I så fall får jag skruva tillbaka och ha det det där skönhetsfelet. boanke |
|
|
Men det är de jag känner är tråkigt, ifall de blir en vanlig grej att sänka trycket istället för att ta i tur med dom egentliga problemen! Men visst, jag kan nog se skillnad på en skruvad regulator den gången jag kommer byta bil! :) Byta o-ringarna för magnetventilerna är vettigt att göra ifall det är aldrig gjort men de är inte allt som många tror. Skulle vilja säga att de är monteringsdetaljer vid byte/installation av vanos och de är just därför bmw tillhanda håller dessa + lite andra o-ringar mot topplock med mera. Men de hade varit så mycket enklare och trevligare ifall bmw även hade tätningarna för vanoskolvaran då hade de nästan inte funnits några bekymmer alls över just vanos. Jag tror inte lägre tryck medför någon fara. Oljepumpen får fortf. sin olja bara de att den skickar tillbaka mer ner i sumpen. Ska ner i garaget nu och testa lite olika saker. |
|
|
Jahapp, blev en testrunda med 3/4 varv utskruvat, och jag tycker inte alls den gick så som jag känner igen den. Resultatet blev som en turbosnurra, med ketchupeffekt vid 2-3000rpm, dvs sämre respons. Innan gick kom draget betydligt innan och och kliver på mer diskret. Hemma i garaget kopplade jag in manometern för att se med vilket tryck jag hade kört med, 25bar visade nålen! Inte så konstigt att de blev sämre respons då kanske? Skruvade tillbaka trycket till 100-110 Bar, och i morgon ska jag läsa av felkoder för att se ifall den har något att säga. Planerar även att testa köra livedata från diagnosdatorn för att se ifall man kan se skillnad i hur den hanterar vanos. Måste bara få tag på en 12V laddare då jag inte tror batteriet i den bärbara håller så länge. En medpassagerare hade varit på sin plats också... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.