|
Sida 10 av 13
|
|
|---|---|
|
"g0ry" Intressant, MEN........ Nu är det ju så att bil faan drar mycket bättre. Inga misständningar och sådant. Tycker inte den ska gå bättre med lägre tryck! För det finns mera kraft helt klart! Får kolla på det mer i vår. Blir väl till att köpa ny regulator och se hur resultatet blir sen. Mest intressant att se hur den blir med ny regulator. Då bör ju vanosen låta igen iom att trycket ställs upp igen. Men skrev inte "nightxmannen" att han bytt regulator och att den drog mycket bättre samt att hans vanos var tyst? Innan han fick ras på bilen! /Fredrik |
|
| Det ska alltså vara 100bar? | |
| Förutsatt att g0ry mäter med en ny regulator! | |
|
Ja, de sägs ju det, nu har inte jag en sprillans ny regulator men tror också att de är väldigt väldigt sällsynt med en dålig regulator. Att o-ringarna läcker är en sak men de går att fixa billigt. Men efter som hela tråden handla om att öka trycket, men i själva verket har ni sänkt trycket. Och att återställa det högre/rätta trycket genom att köpa en ny. Nu söker jag någon med en sprillans ny regulator som jag kan mäta trycket på, Vi kan även på skoj stoppa tillbaka din gamla regulatorn för att se ifall den var defekt. Jag har en till regulator som jag ska testa. |
|
|
Trevlig o se att det verkligen ÄR 100 bar. Det har varit mycket snack om det höga trycket men aldrig sett det dokumenterat från någon officiell BMW dokumentation. Står inte ett dyft om det i TIS. Har likadan mätare o allt men saknat tid. Mvh Peter |
|
|
När ni mäter så krävs det ju att regulatorn är ny! Annars är det ju ingen ide. Jag tippar på att vanos oljudet,det jag har haft lite morrande beror på antingen kam drivningen eller något annat i vanos. Bör inte vara lådan då det blir mer oregelbundet ljud. /Fredrik |
|
|
Jag vill mäta en på ny för att bevisa dig fel, jag tror inte ett smack på att regulatorn blir sliten i alla fall inte i den utsträckningen att de skulle göra någon skillnad! Ett regelbundet slaggborrsljud som blir tydligare vid vram motor och eller med en olja med lägre viskositet beror helt klart på slitna "frihjulslager"! Finns mängder med före och efter filmer som bevisar detta när dom bytt! Även på icke M-motorer har dom bytt dessa lager med gott resultat! Står fast vid min teori att efter sänkt eller helt bortfall av tryck så belastas inte vanoslådan/frihjulslagrena på samma sätt och därför kan ljudet inte utspela sig! |
|
|
Ja men herregud. Har skrivit 2gr i denna tråden att folk som får en ny renoverad vanos från dr.vanos där lagret i lådan är fixat. Ändå låter vanosen efter 2-300 mil. Och där av anser jag att felet inte sitter i lådan! Då är det bara regulatorn kvar. PUNKT!!! |
|
|
Du får gärna styrka de, har inte hört om något liknande! Du har ju bevisligen haft fel förut med det du gjort och velat åstakonma och nu finns det en 10 sidig lång tråd om det! Men om de nu stämmer så är de rätt intressant att den nu var tyst i 300mil med nya lager men inte med ny regulator och du tror fortf. en ny regulator skulle göra skillnad! Efter lådan så har man magnetventilerna som kan knacka i locket, dom ska ju stå imot det höga trycket som vi har med en oskruvad regulator! |
|
|
"g0ry" Det som är intressant är att dr.vanos inte rör regulatorn. Byter endast oringar. Därför jag envisas med att det omöjligt kan vara lådan och ändå mindre magnetventilerna då dem stoppar i nya i utbytes vanosen. Har provkört en m3 med 5000 mil på mätaren och den hade väldigt mycket vanos oljud. Tvivlar på att lagret i lådan håller så kort tid. För det lagret med för stort spel är som bekant ingen oring som torkar. Utan spelet ökar efter slitage. Min vanos började låta efter ca 18 000 mil. Jag ska kolla med han som lämnat till dr vanos så han kan få skriva hur han upplevde bytet. Sen är inget bekräftat angående trycket i vanos. Du utgår ju bara ifrån att din ligger rätt i bar antalet. Kan vara nåt helt annat i själva verket. För ska det vara lägre kan det hända att tex fjädern har ändrat sitt läge efter att ha suttit där i ca 15 år. Och stängt flödet i dem översta hålen och på så vis stryper smörjningen till kam kedjan och på så vis blir trycket högre. Men vi får spåna lite mer i vanosen så får vi se vart detta leder :0) För alla vill trots allt köra m bil utan att det låter som en diesel traktor. /Fredrik |
|
| Han som bytte vanos hos dr.vanos heter sjobusen här på ap. | |
|
Precis dr.vanos rör inte regulatorn. Men de lyckas få tyst på vanos ändå, och jag antar att dom inte har någon som heter Joe Labero anställd. Nya magnetventiler kan fortf slå och klappra i locket! Det är locket som håller dom på plats, och finns de spel där i mellan så är de klart att de kan röra på sig! Om du nångång har lossat på ventilerna, så vet du att de bara är att dra rätt ut, vad tror du 100Bars tryck på andra sidan kan göra? Hur skulle fjädern kunna ändra sitt läge så att trycket blir högre? Skulle mekanisk materialutmattning göra fjädern starkare? Men vi vill inte ha flöde i dom övre hållen, enbart när regulatorn har uppnåt rätt tryck ca 100 bar så kommer fortsatt övertryck åka ut den vägen och dit de går har motorn ingen nytta av alls utan de åker bara rätt ner i sumpen igen. Missljud från vanos är inget nytt fenomen som kommer på ålderns höst, utan när modellen kom så var de redan då vanligt att bmw bytte vanosenheter som lät, havererade eller på andra sätt inte fungerade! Så hur länge en låda fungerar glappfritt är nog svårt att svara på, men de viktiga är att man vet att inte lagrerna ger upp! Huvudsaken med en renovering är nog nya packningar, även där dom gör som mest nytta på kolvarna och dessa säljer inte BMW. |
|
|
Tjena, har en fråga. Är det verkligen 100 bar runt de små o-ringarna på magnetventilerna? Låter mycket men det kanske stämmer. Särskilt när man tänker på hur löst de sitter. Kan det vara fel ställe att mäta på? boanke |
|
| Varför skulle trycket vara högre på ett annat sälle, och vad skulle den använda de högre trycket till om inte annat än kolvarna som ställer kamaxlarna och de styr just av magnetventilerna! En ventil för att släppa in tryck en annan för att släppa ut och beroende på om man har dubble eller enkel vanos så har man 2 eller 4 magnetventiler! | |
|
Ursäkta, två inlägg så här efter varandra. Kan bara svara för mig själv, men mitt lilla rassel som fanns försvann helt efter tryck justeringen sen om trycket blev högre eller lägre det vet jag inte, jag skruvade ut skruven. Rasslet som fanns innan satt uppe vid kanten på ventilkåpan så att magnetventilerna hamrar och slår på sina lock kan jag utesluta på min bil i alla fall. det lät mera som stort kuggspel och att kuggarna for fram och tillbaka mot varandra. boanke |
|
| 100 bar är rätt högt,tycker bara att det är för dålig passning där o-ringarna sitter för att klara det. | |
|
Finns ingen annan möjlighet än att trycket blir lägre ifall man skruvar ut skruven, och som mitt fösta inlägg i denna tråd tycker jag att de är en klåparlösning för att blunda för dom riktiga problemen! Och man får verkligen mer eller mindre oljeförsörjning till vanos-lådan ifall man höjer eller sänker trycket då lådan får sin olja från andra ställen. |
|
| boanke: Hur mycket skruva du ut? | |
| 3/4 varv | |
|
Om det nu är så att det blir lägre tryck, så vad är det då som gör att kuggarna pressas mot varandra och inte glappar och därmed skramlar? boanke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.