AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
68.707

Hur många har fått tyst på vanosen?

Sida 1 av 13
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Kan vara lite kul att höra hur många det är som fått vanosen fixad genom att skruva på / byte av regulator???

Jag har iallafall fått tyst på min!

/Fredrik
bo
80
boanke
Z3 M Roadster -98
120D E87 5d -08
Tyst som musen
be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
Fungerade för mig också :)
Jag har en ny regulator på g för att trycket skall vara vad det en gång var.

Så sjukt pinsamt om detta är lösningen på ett stort problem.. Lite för tidigt dock att säga att det faktiskt är det. Men jag hoppas innerligt på att det är en bestående lösning :)

Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Du är den första jag hört talas om som har problem med vanos rassel på M3 E46. Har läst en del om att M3 E36 haft problem med detta men inte E46 innan. Hur vet du att det är regulatorn som är kass om du inte bytt den ännu? Hur har bilen blivit skött innan du köpte den börjar man ju undra?

Kanske bara jag som missat detta med vanos rassel på E46 men låter konstigt enligt mig.
Jag har inte heller hört något om det men om det hjälper så kanske man borde byta den. Har inget rassel än men det kanske kommer

ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
lånar tråden lite till en fråga.

kommer vanosenheten med ett förutbestämt tryck på regulatorn från fabrik eller är det något som finjusteras på alla bilar individuellt när vanosen monteras?

har ju en vanos från en -99 här hemma funderar på att ta regulatorn från den, är ju några år nyare ju =)

eller blir det helknäppt om man gör så?
be
182
beyma
Bilen har en historik som är helt enorm.
Här är den :Länk
Av all dokumentation att bedömma så är den väldigt omhändertagen så att säga :)

Jag tror nog att det är fler m3 e46or än jag som har lite vanos skrammel.. Lätta upp huven o be en polar varva upp sakta så skall ni nog få höra.

Med huven stäng så vaggas man in i en falsk trygghet, Dvs man hör inte ett skit.
Efter att jag hörde detta "missljud" så fick jag tipset om att justera ställskruven på regulatorn. Sagt o gjort det gjorde jag, och ljudet försvann.

För att försäkra mig om att trycket är vad det skall vara så beställde jag en ny regulator.
BMW själva är inte medvetna om att man bör byta filter på denna för att nämna något!!
Detta för att ett igensatt filter påverkar oljetrycket mm mm.

Jag känner mig inte unik på något vis. Jag är varken den första eller för den delen den sista som kommer upptäcka detta.

Jag känner att jag kan lita på att servicar och allmänt omhändertagande av bilen har sköts exemplariskt innan mitt ägande..
Och det är något som jag kommer fortsätta med under min tid som ägare.

be
182
beyma
Jag är rätt säker på att trycket är förbestämt. Ställskruven och låsskruven är målade för att man skall se att ingen varit där och justerat fabrikstrycket.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
beyma snygg bil..Såg att du har 3 lika fälgar på din bil,,använder du inte dina evo fälgar så köper jag dom gärna
mvh
Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Ok! Kan ju va bra att veta inför framtiden. Men som sagt har inte hört talas om detta fenomen på E46 innan.
be
182
beyma
Bilen såldes med dom fälgarna.
Så det är tyvärr dom enda jag har :)

Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Kollade länken och smaken är ju som baken. Men alla kan ju inte ha samma smak. Ta inte illa upp.
Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
beyma: Så det är Maxey:s gamla bil du köpt?
Får man fråga vad du fick ge för den?

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
be
182
beyma
Omegamannen:

Det är helt ok att du tycker så. Jag är tämligen säker på att jag inte gillar din bil heller.

Smaken är som bekant delad.
Önskas en liten mera rättvist bedömning så tycker jag att du langar upp en bild.
Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Ja ska göra det när jag haft semester. Men som du själv säger så lär du ju inte tycka den ser något särskilt ut. Tycker bara du har lite dryg och kaxig ton här på forumet.
be
182
beyma
Ok det är inte min avsikt.

Därimot så tycker jag mig kunna ana en bitter underton i dina inlägg.
Allt blir vad man tolkar det till.

Fast hur smart tycker du att du var när du kommeterade min bil? Det var inget jag bad om.
Men tack ändå!
Jag är ny i bmw svängen.. Och när du skrev att bilen kanse är taskigt skött innan så tyckte jag att det var läge att lägga ut en bild.
Ägaren innan har ju hängt här så det kanse ger en bättre bil av vilken bil det gäller.

Jag står för allt jag skrivit, finns ingen anledning till något annat.

Någon som testat på M5 E39?
Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Nej jag är inte bitter :-) Men grejen är att allla andra som svarar i denna tråd har M3 E36 motorer.
He
51
Helirupert
BMW M Roadster -97
BMW Z4 sDrive35is -12
Hej,

beyma: Tryckregulator, är det denna du menar:

Länk

Hälsningar
Robert

BMW - Freude mit Schwung
He
51
Helirupert
BMW M Roadster -97
BMW Z4 sDrive35is -12
Förtydligande: Del 2 i sprängskissen, "Druckbegrenzer"

BMW - Freude mit Schwung
Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Har sett bilen innan och jag betvivlar inte att den skulle va bra skött på något sätt. Förutom att det kanske lagts mer pengar på CSL styling än på själva driften? Med tanke på att den låter som ett tröskverk nu?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.