|
|
|
|---|---|
|
Är en total rudis på SMG-lådorna men har försökt läsa igenom tidigare inlägg och förstått att den uppför sig som en manuell låda med ganska hårda växlingar jämfört med en normal automatlåda. Är det något särskilt man bör kolla för att veta om det är normalt eller inte och vad är egentligen "normalt"? //Eric | |
|
Är ägare av en sådan själv i en E61-05 530i och har både fördelar och nackdelar att prata om. Som du skriver själv så växlar den hårdare ja. Det finns ju 2st lägen, ett manuellt och ett automatiskt läge. Vet inte om det är så på alla, men på min så växlar den hårdare i automatläget. Lägger man därtill i sportläget och ska pålla på lite, ja du kommer du definitivt känna av växlingarna... Väljer man att växla manuellt med paddlarna eller med växelspaken (upp/ned) och släppa på gasen när man växlar, ungefär som när du växlar med en manuell, då kommer det bli mer bekvämt... Det jag kan sammanfatta det med, är att du kommer inte åka så mjukt som med en automat, och du kommer inte kunna slira på den som en manuell men om man vill ha en lättkörd låda i övrigt och slippa hålla på att trampa på kopplingen så är det ett givet val. Jag kör ca 3000mil/år, mycket stadskörning och det passar mig väldigt bra med denna låda. En skillnad är oxå att om du lägger i det automatiskaläget, så kommer bilen inte söka dragläge som med en automat utan du måste gasa om du vill fram, står du i en svag uppförsbacke får du alltså hålla på bromsen så att du inte rullar bak... Lättaste bilen att övningsköra med?! :D |
|
|
Tack för det. Ska prova att återställa lådan och se om den lär sig min körstil istället för den förra ägarens. Har förstått att det kan hjälpa något. //Eric |
|
|
Hur gör man detta? Hade nämligen ingen aning om det... :) |
|
|
Har inte själv gjort det det finns flers trådar om detta och tydligen så sätter man i nyckeln, trycker INTE på bromsen utan trycker på start-knappen två gånger tills radion och allt annat startar upp. Därefter trycker man ner gaspedalen max dvs kickdownläget och håller där ca 40 sekunder. Vissa hör ett ljud och andra tydligen ingenting men detta skall enligt uppgift återställa SMG-lådan till default värden och därefter ska den anpassa sig efter din körstil sägs det. Hoppas någon som gjort detta eller kan mer kan bekräfta eller förtydliga. //Eric |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.