AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.288

kraftig vibration i ratten vid inbromsning

te
22
telgetok
740ia -00
520da touring -08
När jag kör av motorvägen och bromsar på avfarten vibrerar det kraftigt i ratten. Detta sker ej i hastigheter under 70.
Trodde det var bromsskivorna så bytte dessa för en månad sen. Det hjälpte ett tag, men nu vibrerar det mer än nånsin. vad är fel?

telgetok
ri
699
riku
740iA -97
Bromsskivor blir lätt skeva innan dom är inkörda, vad jag vet så kör många racingförare in sina skivor i standardbilar.
Har du gjort några kraftiga inbromsningar med dom nya?
te
22
telgetok
740ia -00
520da touring -08
nä, har kört som folk o tagit det lugnt. dessutom köpte jag bättre vemtilerade skivor och red stuff bromsbelägg.

telgetok
ri
699
riku
740iA -97
Kan vara nån bussning, fjäderbenslagring, hjullager e.t.c.
Ma
92
Maseratirace
BMW 320 -02
BMW 750 -89
Corvette -92
BMW 535 GT -11
Oftast så kanske inte skivorna blir skeva utan ytan har ojämn friktion, då hjälper svarvning.
Det är vad jag har läst från seriösa bromsmänniskor, jag syrabadade min ena bromsskiva och slipade lätt och vipps vibrationen nästan borta.
Det kan vara sliten framvagn, glappa lager ocentrerad fälg.

/Göran
Xf
171
Xfreak
E36 325iC -92
E3 2500 -75
E38 740iA -95
Jag drog på nya däck på min. Mina vibrationer kom precis vid 80 osv uppåt =) Jag raderade ut länkarmsbussningar och skivorna och satsade på nya däck, men ja dom var ju faktiskt slitna också så mycket antydde ju på detta. Med dagens oljeservice morar hon flitigt och ratten har inget eget liv längre.
Et
153
Etoda
523iAT -98
...samt Audi och Mercedes
Det är nästan alltid däck eller casterstagen (de krokiga som går snett bakåt). Däcken brukar som Xfreak skriver ge vibrationer från visst varvtal och uppåt, medan casterstagen oftas ger mest vibratiner mellan 70 - 100 km/h och vid inbromsning. Jag bytte casterstag och blev av med mina vibrationer.
te
22
telgetok
740ia -00
520da touring -08
tack för alla svar, ska genast ge mig på o undersöka bilen.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Har haft samma problem, mycket obehagligt.

Bytte mig igenom hela bilen (dyrt!) tills det visade sig att det var nr 10 här: Länk som var boven i dramat. Givetvis var den en av de sista bitar jag bytte... :( Dessutom kom jag till insikt om att även nya nr 10 är rätt svampiga i bussningarna vilket kan ge tendenser till vibbar även när de är nybytta. Men, dessa bussingar är enkla att pressa ur (kräver nästan ingen presskraft alls, skruvstäd duger bra) och kan med stor fördel och behållning bytas ut mot polyurethanbussingar från t.ex. PowerFlex. Så blev det iaf vibb-fritt på min. Så det räcker förmodligen med att byta bussingarna på dina befintliga nr 10 om damaskerna runt kullederna är hela och kullederna glappfria.

Lite skeva bromskivor hjälper ju naturligtvis inte men det är ofta inte där skon verkligen klämmer enligt min erfarenhet. Det är lätt att falla för att jaga symtom vilket jag gjort. Nu sist jag bytte skivor klämde vi dit de billigaste som fanns, från Pagid tror jag det var, med helt utmärkt resultat.
Xf
171
Xfreak
E36 325iC -92
E3 2500 -75
E38 740iA -95
Ja byta sig genom hela bilen kan nog kännas jobbigt. Jag hade ju också en tanke om att de var vä. länkarmsbussning, dock ser vä.+hö. jäkligt fräsha ut så de känns som att dom varit byta, men gnäggandet i bakvagnen är lagom kul också. Inte särskilt trevligt och bara föra oljud ifrån sig. Ska man gissa att de är en kulled på en av hjulhållarna..
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Framvagnen på E38 ser väldigt lik ut E32/E34 i konstruktionen.

Och på E34 är det vanligt med denna typ av vibration vid inbromsning kring just de hastigheter som nämns. Och den största boven brukar vara #5, även kallat tryckstag - för det staget för ta upp en hel del krafter under inbromsning.

Men som balmgren nämner kan även #10 spöka. När jag hade dessa "berömda" vibrationer i min framvagn så bytte jag både #5 och #10 på båda sidor och problemet försvann.

Mitt tips är att #5 bidrar med det mesta till vibrationerna, men att #10 även kanske bidrar med en viss del också.

Bäst är nog att byta bussningarna i både #5 och #10 samtidigt. Om du har minsta misstanke att kullederna börjar bli slitna, köp kompletta armar (brukar ibland finnas "framvagnspaket" att köpa på nätet där allt detta ingår).
te
22
telgetok
740ia -00
520da touring -08
problemet var vänster styrstag som var glappt..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.