AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.259

Bankörning, råd o tips?

Gör mitt första besök på bana kommande vecka och tänkte höra lite med er som har erfarenhet av detta. Förarlicens bör man ha har jag förstått. Finns ju prova på som jag nyttjar nu till veckan men på längre sikt måste man väl ha det. Antar att man registeras på nått vis så att man inte kan nyttja prova på licens hela tiden?

Finns en kurs i september som jag tänkte gå. Har väl tänkt att åka 2-3 ggr oer sommar. Enda kruxet som jag ser är nya kärran som jag räknar med att plocka ut i maj 2012 har svårt att se att jag kör bana med den första sommaren, läs ej inkörd och dyr...

Hur hårt sliter det på bilen? Målsättningen är ju att ta det ganska lugnt...

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
I ditt fall och med så pass ny/dyr/bruksbil så hade jag bara kört med bmwsc/bmw orginalförsäkring. Men det där känner du säkert till....även andra bolag kanske tar kostnaden men????

Om du inte har kört innan...kör med det du har,steg 1 skaffa licens, steg 2 är bättre belägg/r-däck bilen lär nog klara av betydligt mer än du och vad du tror bilen är rustad för ;) Sen att byta dämpare/fjädrar/bussningar till mer bananpassat...ta det den dagen du tycker din bil är förmjukt satt. Alt skaffa en ren banträffsbil.

Skaffa licens och kör så mkt du orkar!

Och din målsätting med att ta det lugnt...glöm bort det hornen växer ut väldigt fort ;) Bilen tål som sagt en heldel, men du kan dra bussningar spec när du börjar köra med r-däck
Ang pr licens vet jag inte, jag körde med det 2ggr med 1 månad i mellan har jag för mig...innan jag skaffade licensen. Men det är några år sedan och rutiner kan ha skärpts till

/Pelle
Tackar för nyttig info.
Ja genom BMW CS så är det tydligen ok att köra på bana när man har BMW originalförsäkring. Eftersom jag planerar att åka en vända i september också så är tanken att ta det lugnt, men som du säger hornen lär ju växa ut..
Det enda jag har funderat på chassiemässigt är Performance bromsar. Bilen ska ju funka att åka med privat så jag vill inte ha den ännu styvare/stötigare.
Det enda jag som rookie är spänd inför är att man blir omkörd på båda sidor, tar väl ett tag att vänja sig. Där känns det ju bra att man har lite kraft i bilen iaf.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det man kan säga är att det sliter ganska ordentligt på däck och bromsar, speciellt när man är nybörjare skulle jag vilja säga (man bromsar för ofta och för länge). Bromsbelägg och däck går som smör i solsken under en heldags banåkande. I övrigt är det inga större omedelbart slitage du behöver oroa dig för (stenskott då möjligtvis).

Men det är otroligt både kul och givande, förbered dig på att bli beroende! :)
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Och ta hjälp av instruktörerna...både att du åker med dom men även att dom åker med dig, var inte rädd för att fråga.
Bmwsc arrangemang är väldigt bra med den delen och dom är väldigt seriösa.

Performence bromsar...kanske inte det första jag hade sattsat på. Utan bättre belägg, bromsvätska bromskylning i första hand. Kanske en omgång belägg för banbruk och ett för gatan när du kommer så långt.

/Pelle
Tackar för nyttig info. Gissar att det är som med golf provar man så är man fast sen! Jag åker med två killar som är rutinerade på det här med banåka så planen blir att åka efter dom till en början så man hittar bromspunkterna.
Jag har 4-5 mm kvar på mina däck både bak o fram jag räknar kallt med att köra slut på dem efter dess två bandagar. Hoppas att det blir uppehåll. Min bil och mina däck är inte roliga när det är blött...
Sviestad avklarat och det går inte att påstå annat än att det var jäkligt kul, men blev lite paff av hur dåligt uppstyrt det var från funktionärshåll. Det fanns bara flaggvakter vid start/mål. Med tanke på vädret och att folk snurrade konstant innan det torkade upp så blev iaf jag lite förvånad.
BMW Sport Clubs event verkar och är nog bättre och säkrare att vara med på.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Jag började och köra med BMWsc i år och kan inte annat än att rekommendera dessa arrangemang. Väldigt proffsig, säkert och trevligt. Verkligen inga bilar som snurrar av till höger och vänster. Seriös bankörning när den är som bäst skulle jag våga påstå. Och upplägget med instruktörer som ställer upp med sina bilar är helt suveränt.

Är lite meck med licenskurser och papper som ska skickas till höger och vänster innan allt e klart. Men det är det värt. Körningen är otroligt kul.

Jag har själv inte riktigt förstått om man måste vara med både i BMWsc och BMWCS för att originalförsäkringen ska gälla dock, så jag gick med i båda.

Precis som skrivits så är det däck och bromsar som slits. Annars är det nog lugnt om du har ny bil. Vad jag förstått så klarar R-däck bankörning bättre än gatdäck och slits mindre. Dessutom kör många med något mindre fälgdimension och således blir däcken lite billigare än gatdäck. Man kan nog säga att 95% av de som kör på BMWsc körningar har R-däck på sina bilar.

Lycka till med körningen
Mailade ordföranden för BMW SC då man ska ta kontakt med dom när man är ny, men han anser sig tydligen för fin för att svara på mail ang Gelleråsen 17/9.. Det räcker om du är med i BMW CS men du betalar lägre avgift vid bankörningarna med medlemsskapet i SC.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.