AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.762

540 -00 Gick nästan upp i kok. Hjälp!

bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Några "fel" jag uppmärksammat:

Kylarslangarna är riktigt hårda efter att jag kört normalt. Tempmätaren står alltid på normal.

Ibland försvinner värmen i kupén och klimaten ger bara ifrån sig kyla, för att nästa gång jag startar så funkar värmen igen.

Körde hem idag och körde normalt. motorn var redan varmkörd så i början körde jag lite hårdare. Sen bara landsväg hem. plötsligt så börjar det lukta illa och bränt i kupén.
Tempmätaren går upp lite men går tillbaka till mitten igen. Kör riktigt lugnt då ungefär 70 80 kmh. Innan körde jag ca 110.

I backen hem går tempmätaren upp på nästan rött och bilen larmar för hög temp. jag stänger av motorn direkt!!.

Det bara ryker om motorn och jag ser att den slangen som går från kylaren till vattenpumpen hade lossnat och allt kylarvatten har sprutats ut.

ska kolla så inte oljan är vit imorgon. Vad ska jag göra? självklart fylla på med ny glykol och vatten och inte kolla så det läcker nåt. Sen den "snabbkopplingen" på slangen verkar man ju inte kunna lita på då. tror ni toppen har gått sönder. vad ska jag vidta för åtgärder nu? ny olja kanske? lämna in den för koll??
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Tack för hjälpen!
Byta kylare?! Det är ett vanligt fel på M62 att kylarens fäste spricker. Att köra med någon tillfällig egen lösning är inget jag skulle göra. Om du känner dig osäker är det lämpligt att lämna den till en verkstad, möjligtvis även låta bärga den.

Vad ska du med ny olja till?

Stephan
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Vad menar du? Det sitter ju "snabbfästen" på kylarslangarna och den som sitter på vattenpumpen är den som släppt. Två ggr nu.

ska spola igenom systemet imorgon och se om man kan få bort någon skit. i några slangar så fanns det brunt intorkat nånting. förmodligen har någon blandat olika glykoler.

Vill byta olja nu när motorn har gått så varm till nästan kok.
Bara som säkerhet. fast visst olja tål ju värme men jag är petig.
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Menar du att kylarslangarna alltid är hårda? Jag råkade ut för det en gång iof inte 540 utan 535 men ändå. Jag hade jätte hårda kylarslangar o kom fram till att den tryckte ut kompresion i kylsystemet pga av att topp packningen var dålig. Jag hade innan det problem med att den gärna ville gå i kok. Efter topp packnings byte så var kylarslngarna mjuka o inget mer kok.

Men på din så hade väl en slang på vattenpumpen lossat så det är väl inte konstigt den gick i kok men slangarna ska ju inte vara så hårda för de! .

Mvh

M-killen
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Okej låter ju sådär om det är toppen som släpper ut komp.
Jag tänkte att det kanske är täppt i värmepaketet eftersom jag inte fåt nån värme i kupén.

Ja kylarslangarna är alltid hårda. så jag tänker mig att det är stopp eller nästan stopp någonstans. Det verkar ju bygga upp tryck nåt jävulskt å sen hoppas slangen för mig så allt vatten sprutar ut. Detta på bara 1km!!

Om det är topparna och packingarna kostar det ju pengar då, riktigt mycket kanske?
Nu
192
Number_3hree
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK
Hyundai i30 Kombi - 17
Det är svårt och säga om toppen har gått eller ej. Med dessa motorer tål en hel del, och så som du beskriver så tror jag inte toppen har gått.

Börja med att byta kylaren och den tjocka slangen. precis som Stephan säger..

Problemet med BMW är, när du har ägt en och kör andra märken, så känns alla andra skit!
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Ja alltså motorn åså låter ju som vanligt. byta vilken slang? Det är ju ingen slang som är dålig. När trycker blir för högt så finns det tydligen ingen "evakueringsventil". locket på kärlet ska ju tydligen funka som det men därifrån har inget kommit, inte ens då den nästan kokade.

MEN iallafall så testade jag med att fylla på fullt med vatten i kärlet och öppna luftningsskruven. det började bubbla och jag fyllde på lite i taget. sen när det verkade fullt startade jag bilen med endast luftningsskruven lite öppnad.
Efter ett tag då bilen blivit varmt började det spruta ur luftningsskruven. sprutade som fan så jag stängde av.
Gjorde om allt en gång till men denna gången hade jag både locket och skruven av. efter ett tag börjar det leva och ånga ut ur hålen, alltså ut ur expansionskärlet och skruven.
sen la jag ner för dan.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kylarlockets säkerhetsventil verkar ju inte fungera utan den ska öppna vid ca 2 bar ett nytt sånt är isåfall ett måste och sedan luftning på rätt sätt, kylarslangen bör nog bytas har den släppt en gång så kommer den att gör det i fortsättningen också alltid den svagaste länken som blåser och dessa kopplingar ska tåla en del.
Du ska ALDRIG fylla i mera i kärlet än vad nivån är för kall motor, bättre att justera efterfylla när du startat motorn till den nivån igen vid behov, överfyller du så får du övertryck när vattnet expanderar av värmen när motorn blir varmast precis innan termostaten ska öppna är trycket som högst och då blåser den ut via säkerhetsventilen och tömmer halva systemet igen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Hej!
Ja ett nytt sånt lock kan man ju köpa. Fanns tydligen ny version på locken som skulle släppa tryck vid 1.4 bar. Vad som är normalt tryck i min vet jag inte.
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Den som sa att jag skulle fylla fullt upp till kanten var BMW verkstaden i jkpg.
Så det gjorde ju jag självklart. Han sa att det annars blir luft i systemet.

Andra gången jag försökte lufta och se om det var ok gjorde jag på mitt sätt.
alltså fylla på med vatten tills "pinnen" gick upp och sen startade jag. fyllde på allt eftersom för att inte få luft i systemet och sen hade luftskruven öppen lite.

Kan du beskriva hur jag ska göra istället? Ska jag köpa ett nytt lock också?
En sån slang/koppling kostade 400 ungefär. Får väl kosta på det kanske.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
I princip lika som mektipset i GDS byte vattenpump, men kör aldrig bilen innan termostaten har öppnat och det är ju viktigt att värmesystemet luftas ur innan man startat bilen och att nivån är rätt då och när man startat den och låtit den gå i ett par minuter varvar upp den till 4-4500 fyra fem ggr och sedan på tomgång kolla nivån innan motorns temp börjar gå upp.Det är ju 12 liter som ska expandera och då gäller det att inte ha överfyllt.
V8 är betydligt enklare att lufta än sexorna.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Du får nog förklara lite mer steg för steg.
Hur mycket ska jag fylla på och när ska jag starta? Ska luftningsskruven vara av eller åtskruvad??

mvh
Lu
204
Lusselelle
BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90
BMW 540iM -93(5vxl)
BMW 635csi(?) m60 6vxl -76
Blir kylet riktigt varmt? Vattenpumpen kanske börjar ge upp?
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Menar du kylaren? Den har jag inte tagit på, men eftersom alla slangar är riktigt varma är nog kylaren det också.

Vattenpump och termostat är precis bytta. Samt remmar och remspännare.
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Låter som locket på kylaren är dåligt, då det ska släppa ut för högt tryck. Sprängde själv min kylare pga locket.

Sen kan även din viskofläkt vara lite halvdålig, fick själv byta min i juni. Om viskofläkten är 100% frisk så bör den höras TYDLIGT när du startar bilen.

Startar elfläktarna?
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Ja locket ska bytas det saknar både oring och sen är det sprucket i nedkant.

Och viskofläkten är den som hela tiden snurrar? alltså den stora bakom kylaren.
Hur hörs den tydligt??

Vilka elfläktar? Bilen "kokar" efter 1km.

KAN det bero på luft i systemet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.