AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.995

Funderingar inför köp av äldre 116i eller liknande

Hej!

Jag är helt ny här och hamnade här för att jag blivit lite smått förälskad i BMWs 1-serie.

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en 116i eller något sådant inom ett år. Just nu sitter jag på en Volvo S40 2.0T, men känner att en mindre bil kanske passar mig bättre.

Själv har jag tyvärr inte så mycket pengar att lägga på en bil, men har kikat en del på begagnade på blocket. Jag tycker att andrahandsvärdet är förvånansvärt högt - speciellt på de äldre bilarna. Själv så vill jag ju ha en bil som jag kan sälja om några år och förlora så lite som möjligt. Men låt oss säga att jag köper en 116i -04 och betalar omkring 100k. Om tre år är bilen tio år gammal och vem vill lägga pengar överhuvudtaget på en tio år gammal bil?

Rent generellt så får man ju billigare mil ju äldre bil man köper, men lite tvivlar jag på att så är fallet här. Köper jag en -06a eller -07a nu så kommer jag att kunna sälja den om tre år och få pengar för den tillskillnad från en -04... tror jag...

Så frågan är - hur ska jag tänka om årsmodeller egentligen för att få så billiga år och mil som möjligt? (känns som det är mest åren det faller på här)

Vidare så har jag tyvärr inte provkört någon än. Jag har förstått att bilens bränsleekonomi är bra, men kunde varit bättre. Men hur är egentligen skillnaden mellan 116i och 118i? läser man på tabeller verkar ju bränsle-ekonomin vara densamma, men känns det som att 118i har mycket mer kräm? Jag vill ju inte bara ha en fräck bil, utan också en jag trivs i att köra långt i. Jag har ju inte enorma krav, men någon direkt seg bil vore ju inte så kul heller.

Fler tips på äldre begagnatläget är varmt välkommen!

Mycket tacksam för svar på mina funderingar och fler kommer säkert att dyka upp i tråden :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Svårt att säga kring förbrukning 118i vs 116i då jag bara haft 116i en längre period men jag blev inte så där jätteimponerad av förbrukningen. Runt 0,85 lit/mil låg jag på blandad körning vilket jag tycker är i högsta laget för den låga effekten.

-------
//Lövet
BMWistheshit
Har bara erfarenhet av min 116 -08 (gamla motorn). Visst, den är lite småseg på låga varv, men jag upplever det inte som ett problem. Vid omkörning får man varva lite extra :-) Vid lugn blandad körning drar den just nu 0,72. 116 är betydligt billigare i Tyskland där man är lite rädd för motorsvaga bilar. Jag köpte min på BMW i Berlin och sparade en rejäl slant (i alla fall hittills..)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.