AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.784

BMW 528i e39 tappat kraft

Sida 2 av 2
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Kamaxelgivare ska du börja med, dricker den mer bensin också?
Okej, finns det inte 2 st kamaxelgivare? Nej inte vad jag har märkt av. Den är lite segstartad och är svag.
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Nej, en kamaxelgivare och en Vevaxelgivare. Hade den varit trasig hade jag bilen aldrig startat.
Okej, blir att byta kamaxelgivare och hoppas på det bästa. Om vevaxelgivaren är skrot startar inte bilen?
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Precis, du kan koppla ur kamaxelgivaren o se skillnaden eller ej. Börja med det.
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
PS: skruva av locket till oljefiktret så kommer du åt kontakten.
Okej, vet inte riktigt var den sitter bara. Det kan inte hända något om man kopplar ur den? :)
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
NR 17
Länk

Du får en felkod när du kopplar ur den, bara att radera hos BMW nästa gång.
Okej, även när man byter den antar jag? Tack för sprängskissen! :)
Är det bara att ta ur den från toppen och testköra? det kommer ingen olja eller vatten från hålet? mvh
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Alltså det går att undvika vid byte genom att göra det med urkopplat batteri. Men inte vid test såhär.
Okej, tack för hjälpen! Inga inställningar eller något sen när man har bytt den? bara att tuta och köra? :)
Be
278
Bengt C
523i -96
Det är ingenting som behöver ställas in, nej. Man bara byter.

Givaren sitter framtill innanför oljefiltret. Den har en kabel som går bakåt till ett kontaktstycke under insugningsröret. Det kontaktstycket kan du koppla isär för att kolla om bilen går sämre utan givaren inkopplad. (Märker du ingen skillnad så är antagligen givaren trasig)

Givaren drabbas av två fel. Det första kan du kolla genom att ta isär kontaktstycket och dra av gummihöjet som förbinder kabel och kontakt. Då kan du se de individuella kardelernas isolering. Om givaren suttit sedan -96 så kommer isoleringen vara sprucken och rasa av i småbitar så att det uppstår kortslutning mellan kablarna precis i anslutning till kontakten. Kan du laga det problemet, så kanske givaren fungerar sedan.

Det andra felet är att givaren har avbrott inne i ena spolen. I sådana fall måste givaren bytas.

Min givare hade bägge dessa fel förra året.

(Om du är elkunnig kan du resistansmäta givaren. Den innehåller bara två spolar. Den ena har storleksordningen en enstaka ohm, den andra har runt 15 ohm.)
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Ska du byta, så sök lite på forumet. Man ska akta sig för icke orginal med kam och vevaxel givare. Finns lite trådar med tips på pris osv.
Tackar för tipsen!
Vad är skillnaden på schmiedmann och BMWs kamaxelgivare? båda har exakt lika produktnummer. Men den på BMW kostar dubbelt så mycket.
Kan tillägga att bilen går som den ska när den är kall. Kan det fortfarande bero på kamaxelgivaren?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.