AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.785

BMW 528i e39 tappat kraft

Sida 1 av 2
Hej, har en BMW 528i e39 -96 som tappat kraft.
Bilen har varit pigg sen jag köpte den 6/7-11
Har kört med bilen i stort sett varje dag.
Bilen har hackat sig fram lite när motorn varit kall och det berodde på att gummibälgen mellan gasspjället och luftmassemätaren var sprucken, bytte den och bilen slutade att hacka, men kraften har fortfarande inte kommit tillbaka.

Vad kan det vara för fel? Känns som den inte går på alla cylindrar. Kan något tändstift lag av?

Tack på förhand!!!

Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Billigt tips....
Börja med att "nolla" bilen. Ta loss minus- och pluspolen till batteriet. Låt vara i ett par timmar, håll sedan ihop + och minus kabeln några sekunder. Montera åter.
Bilen bör sedan få gå på tomgång en stund, efter några mils körning ska kalibrering vara klar.
Okej, varför hålla ihop plus och minuskabeln? :)
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Varför hålla ihop plus och minuskabeln? Inte någon risk att du skjuter något då? Kondingar kan ju fortfarande ha laddning...

//Lasse
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Ett tips jag fått från olika källor här på Autopower. Har fungerat utan problem för mig.
Här ett exempel från Hasso vid auotomatlåde-återställning:

"Lådan är "Adaptiv" dvs den lär sig hur du kör och anpassar växlingskomfort mm efter det. Vill du radera detta minne så lossar du bägge batterikablarna, lägger ihop + och - kablen några sekunder, väntar därefter ca 20 minuter innan du åter skruvar tillbaka kablarna på batteriet. Då är lådans minne rensat och den kommer att bete sig annorlunda"

mr
66
mr_power
320i E91 aut 2006
Kolla om du har vevhus ventilations problem, den måste bytas...

Okej, hur kollar jag om jag har problem med vevhus ventilation?

PWtec; Ska jag göra som i ditt första eller andra inlägg när jag ska nollställa?

mvh
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Gissar att det är bra att låta batteriet vara urkopplat en stund innan kablarna läggs ihop.
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Kamaxelgivaren?
mr
66
mr_power
320i E91 aut 2006
vevhusV kollar man enklast om du har motorn på och öppnar oljelocket sakta samt tar bort den sakta då hör man nåt konstigt ljud från motorn, man kan kolla också om det finns vit oljeblandat slem i det plast röret närmst oljelocket som är inkopplat på ventilkåpan högra sidan kolla nr2 Länk jag har bytt mitt och bilen fick kanske 20 hästar till...men det kan vara flera orsak till att bilen inte orkar...

Be
278
Bengt C
523i -96
Som sagt; kamaxelgivaren, kolla den. Om den är trasig så accellererar bilen dåligt och den orkar inte ta en lite brantare backe på 5:an.
Tack för alla svar, några fler alternativ? Kan de va tändstift, som bör bytas? Eller kan luftmassemätaren va paj? Kan säga att det dröjer ca 2-3 sek längre att starta bilen mot vad det gjorde när den var pigg.

MVH
Jag tycker mig själv börjar känna igen det där, jag har bytt mina kamaxelgivare + vevaxelgivare. funderar på att göra rent LMM
Blev det ingen skillnad när du bytte kamaxelgivare + vevaxelgivare? Blir det någon skillnad av att göra rent LMM ens?

många säger att det gör en skillnad kanske det är en placeboeffekt.
men om man ändå ska ta kostnaden att byta så kan man prova att göra rent den innan.
ML
5
ML528
528i Touring -97
Min 528i -97 tappade en del effekt samt att den drog något mer bränsle och det tog 2-3 sekunder mer på startmotorn innan uppstart.
Fick felkod på kamaxelgivaren, bytte den och därefter var allt normalt igen.
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Kan vara värt att ta en tit tpå Katten oxå. När den skramlar kan små bita lägga sig ivägen för avgaserna, min bil blev väldigt slö pga av det.

Slå lite försiktigt på katten o lyssna om den är frisk. Lätt kollat.
Inget sånt här bilen går jämt och fint avgasvärden bra
Katalysatorn verkade frisk. Går det se om det är kamaxelgivaren genom att koppla ur den eller liknade, eller är det bara att köpa nytt att prova?

Tänkte kolla om någon vet om man kan koppla ut LMM och se om den går bättre då? :)

MVH

Du har 2 st en på insugssidan och en på avgassidan, när mina var dåliga så gick bilen dåligt skuttade nästan fram som en känguru.
De genererade dessutom en felkod.

Jag hade inte bytt dem i onödan.
Vilken givare är det ni menar jag ska byta? Kamaxelgivare insug eller avgas? ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.