|
|
|
|---|---|
|
Min 750, e38 tvär-dog framför ett trafikljus. (Den blev kanske chockad av att det var grönt. Aldrig hänt förut) Har försökt felsöka, men jag blir bara mer och mer konfunderad. Om bilen stått ett tag och jag drar startmotorn så tänder den till ett par gånger i början, men sedan händer ingenting. Jag har testat bränslepumps-reläet och det verkar fungera. Om man lägger 12V på spolen så klickar det och det blir 0 ohm mellan sekundärkontakterna. Om jag tjuvkopplar sekundärkontakterna i reläsockeln så får jag spänning på en av pinnarna i bränslepumpskontakten, men jag kan inte höra att pumpen surrar. (tyckte jag hörde ett klickande ljud första gången, men sedan ingenting) Detta indikerar ju att det är pumpen som är problemet, men det blir konstigare... Om jag mäter manöverspänningen till reläet när jag slår på tändningen, så hoppar den upp till 4V ??? Detta är ju för lite för att reläet skall dra. Skulle det vara ett dubbelfel. Bensinpumpen OCH relästyrningen? Kan en trasig bensinpump få som följdeffekt att relästyrningen inte fungerar?? Hälp! Finns det något geni där ute som förstår sig på dessa elektronikmonster? Mvh FB | |
| Har du kollat bägge säkringarna, enl. Bentleys bibel finns det 2st. F17 och F57 | |
| Prova direkt mata pumpen och starta samtidigt. | |
|
Ja, jag glömde nämna det. Jag har kollat båda säkringarna. Mvh FB |
|
|
Glömde nämna det också. Jag byglade reläet och provade starta, men det blev ingen skillnad. Mvh FB |
|
|
Det blir väl felkodsavläsning som gäller då, annars lossa en bränsleslang i motorrummet o kolla om det kommer någon soppa. Tanklocket kan också ställa till bekymmer, kolla så du inte har undertryck i tanken. Men pumpen ska ju absolut gå när du byglar terminal 2och 6 på reläsockeln. |
|
|
Min bränslepump dog - naturligtvis utan att jag visste vad som hade hänt - helt utan förvarning för snart ett år sedan. Under tiden jag väntade på bärgaren provade jag att starta några gånger. Det blev oftast bara en liten stunds oregelbunden tomgång, sen dog motorn. Dagen efter, när motorn alltså var rejält kall, provade jag igen. Inte en tändning. Då blev misstanken om bensinbrist starkare, Jag satte ett instrument i pumpens kontaktstycke och provade att starta. Spänning några sekunder, men när motorn inte startade, försvann spänningen igen - en säkerhetsförregling. Ett ganska klart fall av havererad pump. En ny pump fick liv i bilen igen. /Lennart |
|
| Jag hade samma symptom på E30:an o det var pumpen som var boven. | |
| instämmer, pumpen är skurken i dramat. | |
|
Jag tänker chansa och köpa en ny pump. Har exakt samma symptom som Lennart. Vad som oroar mig är att styrspänningen till reläet är för låg. Har försökt hitta elschema till 750, men de verkar ha avrättat konstruktören och bränt dokumenten. Hittade bara till gamla tolvan. Mvh FB |
|
|
Jag tror också på bränslepumpen, det enklaste är väl att plocka ur den och lägga 12 v på den direkt och se om den går. Det är ju inte direkt ovanligt att dessa går sönder. För övrigt är det väl min gamla 750 du äger reg nr XHM? Jag sålde den vid 25500 mil i december 2006, då var fortfarande bränslepumpen aldrig bytt. Den hade ju ägts i släkten från endast 4300 mil fram tills dess, så jag har bra koll på vad som var gjort under den tiden. BMW CS #5139 |
|
|
Felsymptomet låter precis som när min pump lade av i Tyskland sommaren 2008. Min hade då gått ca 18.000 mil med originalpumpen, kännare menade då att den gått väldigt länge på övertid. /Stefan |
|
|
Ja, J.L. jag såg att den inte var utbytt eftersom ljudisoleringen inte var uppskuren. Den har nu rullat nästan 33000 mil och detta är första gången den stannat på vägen (för mig alltså). Får hoppas att det bara är pumpen och inte någon j-a styrelektronik till reläet också. Mvh FB |
|
| Jag är, liksom flera andra, övertygad om att det är bränslepumpen. Jag känner också igen symptomen. | |
|
Bygla vid relät och kolla om pumpen går och mät vilken spänning du har vid pumpkontakten. Har du 12V fram och pumpen inte går så kan du vara 99% säker på att det är den. Tänk på att du har bränslemätarens kablar in i samma kontakt. Du ska enl. Bentley manualen mäta på svart/violett och brun. |
|
|
Ja, det verkar som det var ett pump-problem. Englunds hade ingen pump på hyllan, så jag provade med Biltemas 740-pump. Nu startar den och den går att köra, men den går ojämnt och svarar dåligt på gaspådrag, så pumpen orkar nog inte med att fylla alla 12. (skulle kanske försökt med en pump från en Boeing 747:a. Det är kanske den kapaciteten som passar bättre) Mvh FB |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.