|
|
|
|---|---|
| Hej undrar om kompressorn på min bmw e46 ska gå även när jag inte vill ha kyla i kupen utan värme? Alltså om jag sätter klimatanläggningen på 32 grader så snurrar ac kompressorn ändå ska de vara så? (Trycker man på snöflingan så slutar de snurra) | |
| Remskivan snurrar alltid när motorn är igång, men det sitter en magnetlamellkoppling i den som kopplar in AC-kompressorn vid kylbehov. När den inte är inkopplad står navcentrumet i remskivan still och bara yttre delen med remmen snurrar. | |
| Alltså så borde inte den snurra när jag har klimatanläggningen på 32 grader? Då finns det inget kylbehov! Så något är fel eller? | |
| Ja, om inte bilen stått i solen så att det är 50 grader där inne borde den ju inte gå. Det sitter två små galler på klimatpanelen med en liten fläkt bakom. Det ena gallret tar in luft genom en kanal som mäter kupéluftens temperatur, sedan blåser den ut genom det andra. Där brukar det sätta igen med damm. Kolla så att den verkar snurra inne där. Blöt ett finger och håll framför gallren så ska det kännas om luften flödar där. | |
|
Okey tack ska kolla på de! Anledningen till att ja frågar är att den inte håller värmen i bilen när de är kallt ute utan de blir bara kallare och kallare sen får man sitta och höja tempen inne på klimatanläggningen efterhand så tänkte att de kunde vara någe med kompressorn när den då går hela tiden men ska kolla de där med "gallerna" också sen på måndag blir de verkstadens problem ;) Har bokat en tid där :) |
|
| Min har bara en luftkanal det andra hålet/gallret är stängt. Men i de som är öppet sitter de en givare precis innanför gallret. Kan man byta den eller måste man byta hela klimatanläggningen? | |
| Aha, då är det annorlunda mot E39:ans panel. Se till att det är rent där bara. Annars kan det vara nåt knas med panelen eftersom kompressorn går hela tiden. För du har väl den digitala panelen? Alltså inte den enklare med bara rattar. | |
| Blåste rent med kompressorn så den ska vara ren nu! Japp har den digitala panelen. Om man köper en ny/begagnad klimatpanel är de bara och sätta i den då eller måste man man "synka" den med bilen? Alltså måsten de göras på verkstad?? | |
|
Länk Får bli en sådan isf |
|
|
Maxxum: Du skriver ju att den stannar när du stänger av snöflingan! Alltså Ok! Så länge snöflingan är på och det inte är för kallt ute går kompressorn och håller evaporatorn kall, dvs kyler och avfuktar inkommande luft, sedan värms den upp igen till inställd temperatur. Användbart alltså med AC på t.ex. om det är ösregn/kraftig dimma och man vill undvika imma på rutorna, även om det inte är särskilt varmt ute. |
|
|
Förvirrande :D Så de är helt normalt att kompressorn går konstant även om jag skulle ha full värme inne i kupen?? På tex våra traktorer så går inte kompressorn konstant utan man kan höra hur de "klickar" och även att motorvarvtalet pendlar lite när kompressorn slår på/av men bmw kanske har något annat system? |
|
|
Det är olika typer av kompressorer. De som jobbar "på/av" jobbar alltid maximalt när de väl jobbar och därför måste de kopplas in/ur hela tiden för att hålla rätt temperatur, de som jobbar hela tiden reglerar istället steglöst hur mycket de arbetar, dvs de arbetar hela tiden men bara så mycket som behövs. Som jag skrev så spelar det ingen roll hur mycket värme du har i kupen, är snöflingan på så kyls och avfuktas alltid inkommande luft, den värms sedan till den temperatur du ställt in. |
|
|
De flesta biltillverkare började med variabel ac-kompressor som går oavbrutet i slutet på 90-talet, även Volvo. ;) Men om du menar riktiga traktorer så har de tydligen vanlig on-off kompressor fortfarande. Att tempen i kupén sjunker och du får höja värmen tyder på problem med själva styrningen från klimaenheten i kupén. Låt kompressorn vara inkopplad året runt så minimerar du kylmedieläckaget. Mvh |
|
| lol :) | |
| Dubbellol, alltid ska jag komma 2:a... ;) | |
| Okey då vet jag att den är ok iaf kan uppdatera sen när den varit på verkstaden. Tack för hjälpen grabbar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.