AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.102

Är fälgarna till M3 E46 CP smidda eller gjutna?

Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Ja som rubriken lyder, någon som vet? Vet att CSL fälgarna är smidda.
Dom är smidda precis som CSL fälgarna, båda tillverkade av BBS. Det enda som skiljer dom åt är att CSL fälgarna är 8,5" breda i fram.
Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Ok vad är CP fälgarna fram?
8"
Nej nej nej, dom är gjutna. Har ni inte känt hur mycket dom väger? Väger bly. Sen ser du på fälgen att den är gjuten, studera kanter och detaljer noggrant så ser du att den inte är fräst ur ett stycke utan just gjuten.

Tillägg: Även CSL-fälgarna är gjutna.
Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Ok! Låter lite konstigt att dom är gjutna när original fälgarna är smidda i varje fall 19 tummarna.
omegamannen: Original 19" är dyrare än CSL-fälgarna, vilket troligtvis beror på att de är smidda
Dom är smidda.

"The wheels are 19-inch forged-alloy wheels with high-performance tires"

Länk
Enligt denna källa ska väl tilläggas.
Här står det dock annat: Länk
Bu
354
Budda80
BMW 525 -93
Opel Calibra -91
Sen är ju CSL:ens fälgar i magnesium med ju.

SECOND PLACE FIRST LOSER
Saxar från länken jag länkade tidigare:

Quote:
Originally Posted by gregbmw77 :
CSL and CS alloys are the same except for the CSL fronts being half an inch wider.

The rears have the same part number as the CSL's from what I've heard.

The magnesium thing was just a rumour apparently, CSL/CS alloys are alloy not magnesium.

Shimmy:
100% right

They are exactly the same except for width of fronts (which actually makes CS rims lighter

They are not superlight Magnessium wheels but I think this quote came from an original BMW press release which stated they are Alloy containing sone Magnessium

However they should have the part number, size and correct offset and BMW stamped on outside and BBS inside. Def not BMW if they don't have all this..
Men nej nej nej och åter nej. Vad är det för fel på er? Fälgarna är absolut inte av magnesium, har du någonsin provat lyfta en? Väger ju bly.

Dom är inte smidda heller, det ser man om man tittar på fälgen. Den är gjuten och inget annat. Lita på mig i det här, det står en massa olika BS på nätet, men i det här fallet är fälgen 100% solklart gjuten, både CSL och CP.
Titta på detaljerna på en fälg som är smidd, man ser tydligt hur den är fräst ur ett stycke, en gjuten fälg ser helt annorlunda ut.
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Dennis82: Kanske är jag naiv och lättlurad men BMW anger själva att M3:ans original 19"-fälg är smidd. Se länken Länk

joholm: Dennis skriver att CSL och Competition-fälgarna är gjutna, inte att original 19" är det.

Det står på realOEM att original 19" är smidda, om det är sant eller inte vet jag inte, men original 19" är dyrare än CSL = smidda?

Jag vet faktiskt inte.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hmm, smidd och maskinbearbetad är inte samma sak. Möjligen är de väl både och i så fall? Alla alufälgar är ju maskinbearbetade i navet. Skulle hela fälgen vara framtagen ur ett stycke borde det bli väldigt dyrt. Men Foose gör ju t.ex. små serier på det viset.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.