|
|
|
|---|---|
|
Hej! Idag ringde jag till den tyska bilförsäljaren. Det gällde en bmw 335d -08 som jag var sugen på. Bilförsäljaren är en auktoriserad bmwåterförsäljare och bilen är en bmw premium selection car. Bil har gått 10900mil Det konstiga var att han snackade åter och åter om att jag skulle få tillbaka den tyska momsen. Allt som jag skulle göra var att jag skulle skicka en kopia på mitt pass och min adress m.m. till honom. Sedan när jag köpt bilen så skulle jag stanna i den tyska gränsen skulle ta 10 min. sedan skulle jag få tillbaka den tyska momsen. Har själv gjort lite efterforskningar och kommit fram till detta. Om bilen har gått mindre än 600 mil ELLER är nyare än ett halvår ska moms betalas i Sverige. Köper du en sådan bil ska du få tillbaka moms från inköpslandet efter det att du har betalt svensk moms. Tror ni att han trodde att jag hade ett företag och kunde dra av den tyska momsen??? Är det någon som kan förklara en gång för alla hur det ligger till med momsen både den tyska och svenska vid köp av bil från tyskland? Skulle verkligen underlätta:) | |
|
På den bilen du tittar på så betalar du antingen den tyska momsen eller den svenska, den tyska momsen är 19% och den svenska är 25%. Betala den tyska och spara 6% helt enkelt :) // Mvh Andreas |
|
|
Han sa att jag skulle betala den tyska momsen. Men sedan skulle jag stanna vid den tyska tullen vilket skulle resultera i att jag sedan skulle få tillbaka den tyska momsen. Hur blir det om jag hade haft ett företag? Hade jag då sluppit att betala den tyska momsen? |
|
|
Han har helt rätt, du kan göra på det viset, men då får du betala 25% moms här hemma istället. // Mvh Andreas |
|
|
Vansinnigt dålig ide att göra på det sättet. Betala moms i tyskland och stanna för fasen inte i tullen och börja käbbla om någon momsåterbetalning. Det förlorar du enbart på. ------- //Lövet |
|
|
Har jag fatta rätt så måste man som privatperson betala momsen i något av länderna. Antingen Sverige eller Tyskland. Gör jag som bilförsäljaren föreslog så slipper jag betala den tyska momsen men då måste jag betala den svenska momsen. Vilken är högre. Om jag betalar den tyska momsen så behöver jag inte betala den svenska momsen. Den svenska momsen betalar jag bara om bilen gått under 600 mil eller är nyare än ett halv år. Men då får jag senare tillbaka den tyska momsen. Har jag fattat rätt???????????? |
|
|
varför tror ni att han var så mån om att jag skulle få tillbaka den tyska momsen? Har var ju en certifierad återförsäljare för bmw. Borde han inte ha mer koll. Kan man fortfarande lite på honom? |
|
|
Du kan inte ens som privatperson i Tyskland köpa bilen utan moms. Förstår inte varför handlaren försöker röra till det för dig. Se till att betala den tyska momsen på plats så slipper du krångel. Antar att det är rätt vettigt att se till att det är specat på kvittot också. Du har rätt i att vid import av bil nyare än 600 mil så måste du göra som handlaren säger. Helt irrelevant i ditt fall då bilen gått 11000 mil. ------- //Lövet |
|
|
Fick samma erbjudande när jag köpte min S1000rr från en aukt handlare i Tyskland men jag fick förklara för honom att det inte var någon strålande ide´ att göra så då man var tvungen att betala svensk moms istället, det hade han ingen aning om att man var tvungen till :-) och han erkännde då at det kanske inte var någon strålande ide´.. :-) Mvh Jimmy |
|
BMWistheshit |
Instämmer. Min erfarenhet är att de tyska bilhandlarna inte har så bra koll på de svenska momsreglerna, men de menar nog bara väl :-) |
|
Jag har aldrig hört något liknande. Normalt frågar handlaren om man är företagare eller privatperson. Det bästa är i princip alltid att som ovan sägs betala den tyska momsen, eftersom vår moms är betydligt högre. Enda anledningen till hans påstående skulle vara att kanske få dig att uppfatta att du köper bilen avsevärt billigare än inkl den tyska momsen. Det han "glömde" säga är att du isåfall måste lägga upp 25% svensk moms inom kort. Lät inte speciellt seriöst. En BMW handlare skall veta och informera bättre än så anser jag. Tycker det var en fuling mot dig. /Anders |
|
|
Gammal tråd. Kan man som företagare dra momsen i tyskland och så är det bra? Normalt kan man ju inte dra momsen alls som företagare om man köper en ny bil i sverige, om man inte har trafikskola eller liknande. |
|
| Funderar på import framåt våren på en prisklass mellan 30k-35 euro men läst igenom tråden och fattat lite dåligt, jag har förstått att ifall man inte betalar moms i tyskland så kommer man att få göra det i sverige då handlar detta om bilar som gått under 600mil men om jag köper en bil som gått 1000mil då? | |
| Ska tillägga att bekanta i Schweiz som handlar i tyskland då allt är billigare för dem där sparar kvittot på det de handlar sedan går de och anmäler detta till tyska tullen så får de tillbaka momsen, om det handlar om större summor så lamnar de sina kontonummer så får de pengarna skickade efteråt men kan detta även gälla bilar? skulle ju vara lönsamt för mig att de köper bilen sedan "säljer" den åt mig. | |
| D3mpa> Du behöver läsa på om EU och handel. Som privatperson måste du betala moms så länge bilen befinner sig i EU. Dvs köper du en bil från CH måste du betala tull+moms för att kunna registrera den inom EU. Finns mkt info på TS samt Skatteverket. | |
|
Självklart behöver du betala moms D3mpa. Det är då normalt den tyska momsen, men skulle du av någon (dum) anledning välja en bil som gått mindre än 600 mil eller är yngre än sex månader så är den klassad som ny i Sverige och då behöver du betala svensk moms. Men normalt är den ju äldre än så och har gått mera och då är det den tyska momsen, som ju dessutom är sex procent lägre än här hemma. Du kan aldrig få tillbaka den tyska momsen i detta fall. Momsfritt kan bara någon som är momsregistrerad handla men vitsen torde vara låg då ju den tyska momsen är lägre. jhellström som företagare kan du ju dra halva momsen i Sverige om du har den på leasing vill säga. /Anders |
|
| Tack för svaren, hittat ett par fina exemplar men får se hur LCI´n blir. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.