|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Regnsensorn är defekt på min e39. den gick inte igång alls, men när jag raderade bort felkoder för systemet så började den funka defekt. den är igång hela tiden även om det inte regnar. Någon som kan tyda detta? tack! | |
| Har du bytt vindruta? | |
|
Jag har faktiskt inte bytt ruta, men jag kan säga att jag har köpt bilen för drygt en månad sen. Rutan ser inte att vara utbytt på länge... Det fanns 2 felkoder i systemet som jag raderade, nu finns inga felkoder där. |
|
|
Om inte regnsensorn är rätt initierad så går torkarna i intervalläge när man ställer spaken i första läget. Är det det du menar med att dom går hela tiden? Om man bytt ruta eller regnsensor måste man initiera sensorn med INPA eller liknade. Råkade själv ut för detta på min bil. Rutan var bytt precis innan jag köpte den, men ingen hade brytt sig om regnsensorn. Då gick torkarna i intervalläge istället för i sensorläge. Fixade det med INPA på fem röda sekunder, så nu har jag regnsensor som fungerar prefekt. |
|
|
Om rutan är bytt och dom har satt dit en snikvariant utan fabriksmonterad lins, då har dom limmat en lins som kan lossna med tiden, kolla om det finns bubblor mellan ruta och lins. Kolla även upp märkningen på rutan. |
|
|
Hej! Tack för ditt svar. Jag menar att när jag lägger spaken i intervallsläge (läge 1) så går det hela tiden som i läge 2. regnsensorn tror att det hela tiden ösregnar... intervallsläge fungerar ej eftersom sensorn tror att det regnar hela tiden trots sol utomhus... |
|
|
Så är det på min E38 också, jag hade bubblor mellan ruta och lins som tillslut lossnade helt. Jag kopplade ur kabeln till rs, då funkade intervallläget men det går inte att justera hur ofta den torkar. |
|
| Tack för ditt svar igen! går det att demontera sensorn ifrån rutan och installera på nytt? Har du någon aning... | |
|
Jodå men om du har dålig ruta så skulle jag rekommendera byte av den, med fabriksmonterad lins. Sensorn sitter fast med clips på linsen. |
|
| Kan vara reläet som haft gnistbildning mellan kontaktytorna. Prova att byt reläet eller plocka isär och fila av kontaktytorna. Jag har löst detta problem genom denna operation. | |
|
Går det att med INPA kalibrera om eller initiera regnsensorn så den blir lite känsligare? Min är lite okänslig efter byte av framruta. Jag har kollat in INPA men hittar inget uppenbart sätt att göra det på? //Magnus |
|
|
Känsligheten ställer man väl med det lilla vredet på spaken? Åtminstone är det så på min -99:a. Alltså samma vred där man ställer intervalltiden om man inte har regnsensor. |
|
|
Sensorn funkar med Ir som reflekteras tillbaka till sensorn av vattendropparna, men även av orenheter och stenskott. Bubblor i limningen uppfattas också som regn. |
|
| Jasså, finns det ett relä endast för regnsensorn eller är det samma relä som vindrutetorkarna? | |
| Läste din beskrivning igen och inser att jag missuppfattat felsymtomen.. Trodde att när nu lagt i torkarn i steg 1 så går den hela tiden utan att du kan stänga av den.. | |
|
Hej På jobbet har vi ibland liknande konstigheter med sensorer Eftersom du har en bmw e39 så har du en sensor med piggar alltså ej kladdig sensor som det finns tex på volvo De enda du kan göra det är att se till att sensor sitter på ordentligt och kontakten sitter bra till den, samt kabel ska inte va skadat på något konstig viss Om du fick felkoder, då är det troligtviss att det är något fel med kontakten eller själva sensor eventuellt att det kan hända så att den sitter inte riktigt som det ska Mvh John (jobbar med bilglas) |
|
|
Länk Sensorn sitter fast med nr.6 på linsen som är limmad på rutan. |
|
| Det är något lurigt med den här regnsensorn. lägger jag handen över sensorn så slutar torkarna annars går torkarna hela tiden även om det inte regnar ;( | |
|
Prova att återställa regnsensor Iblad fungerar det! 1. ta bort nycklarna från tändningen 2. leta upp rätt säkring (se bilens handbok, kan finnas mer än en säkring) 3. ta bort säkring eller säkringar, vänta halv minut och placera säkringen tillbaka 4.testa om den fungerar nu! Ibland fungerar det på visa bilar, har provat själv på bmw samt japaska bilar, dock inte alla En gång BMW alltid BMW |
|
|
Med t ex INPA kan man initiera sensorn. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag hittade den här texten som är intressant för ämnet och alla kan ta nytta av: Funktionsprincip Beläggningen identifieras genom att infrarödstrålarna reflekteras. När rutan är torr, reflekteras alla strålar från infraröddioderna "S", som träffar vindrutan med en bestämd vinkel, fullständigt av vindrutan och når så helt och hållet fram till infrarödmottagarna "E". Rutan fungerar alltså som en spegel, dvs. strålarna går från E mot rutan och reflekteras mot S. Befinner sig en vattendroppe på rutan (i området kring infraröddioderna) leds en del av dessa strålar åt sidan. Dessa strålar når inte längre fram till infrarödmottagaren "E". Beroende på den mängd infrarött ljus, som når mottagarna, bedöms beläggningen på rutan (eller hur smutsig den är) och ett kommando sänds för att aktivera torkarmotorn via K-bussen till grundmodulen för ZKE III. Manövrering För att koppla till den automatiska intervall-kontrollen måste torkar-/spolbrytaren kopplas till det första spärrläget uppåt (läge intervall) och tändningslåset vara kopplat till läge 1 eller 2. Den automatiska intervall-kontrollen övertar sedan styrningen av torkarintervallerna. Vid fortsatt stark beläggning på rutan (vid ihållande regn) aktiverar systemet kontinuerlig torkning i läge 1. Torkarnivå 2 kan i fortsättningen endast förinställas via torkarbrytaren (tredje spärrläget). Från- och tillkopplas klämma R vid brytarläget intervall, förblir den automatiska intervall-kontrollen bortkopplad. Den aktiveras först efter det att intervalldriften från- och tillkopplats. Regnsensorns känslighet kan ändras via räffelhjulet på torkar-/spolbrytaren. Anm. Den körhastighetsreglerade styrningen av torkarstegen (nedväxling av torkarstegen när fordonet stannar) faller bort. Dessutom slopas vid modellserie E38 den torkarmotorns automatiska fällfuntion (se funktionsbeskrivning för vindrutetorkare). Driftvillkor För att regnsensorn skall fungera korrekt och felfritt krävs följande villkor: •Vindrutan får inte uppvisa några skador kring regnsensorn (stenskott, repor) eller kraftig nedsmutsning (fingeravtryck, slirskador, vaxhinna). •Torkargummina måste torka rutan torr utan strimmor. För att kunna garantera att vindrutan fungerar säkert, skall man göra ren rutan regelbundet med ett lämpligt vaxlösande rengöringsmedel. Torkargummina skall bytas ut regelbundet. Initialisering Hur vindrutan reflekterar beror på ett antal faktorer. Dessutom ändras reflexionerna genom att rutan blir äldre. En ny utvärderingselektronik fastställer med de första torkarcyklerna rutans reflexionsgrad och lagrar denna icke flyktigt. Från och med då anpassar sig rutan ständigt, som åldras en aning under årens lopp. De lagrade anpassningsvärdena kan raderas med diagnosprogrammet (Servicefunktioner). Sedan kan en ny anpassning till rutan (initialisering) genomföras. Initieringsförloppet beskrivs i programförloppet. Denna initialisering krävs: •efter byte av vindrutan •när en begagnad utvärderingselektronik monteras i ett fordon Är det någon som vet med vilket program man kan initiera regnsensorn? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.