AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.511

Byta E36 325 motor till en E36 328 möjligt???

Sida 1 av 2
ErikNilsson
Hej

Kanske inte en trimfråga riktigt men jag undrar om det är möjligt att byta ut sin 325 motor -92 till en nyare 328 (typ -96)?

Problemet är nämligen att det finns en risk för att min motor har dragit på sig dyra skador (står på verkstaden nu och väntar) och kan kosta en förmögenhet att reparera och då man inte är miljonär får man se över lite olika alternativ. Blir det tal om att byta ut motorn till en annan så hade det varit trevligt att kunna stoppa i en 328 istället med mindre mil. Jag tänker behålla växellåda etc och byter ut enbart själva motorn.

Frågan är om detta går utan att elsystemet protesterar eller om jag är tvungen att byta ut motorn mot en av samma årsmodell? Vet någon om det finns några andra problem?

Svar i form av "-sälj bilen" undanbedes då detta inte är något alternativ för mig, då jag bara vill få detta fixat och kunna använda bilen igen.

/Erik
bmwandreas
Eftersom du har en 92a har du ju inte vanos,och alla 328 motorer är väl vanos?Så lite pill med kabelstam och box blir det,men annars passar den i vxllåda och allt.
MVH Andreas

BMW 325 e-30, 6,05 0-100 ,14,2 402m med g-tech.
BMW 325 TIC under uppbyggnad.
ErikNilsson
Jag har inte Vanos det stämmer helt korrekt och det var väl lite detta som var problemet fast så vet man inte hur mycket el som ligger bakom en sådan sak.

Byte av box och lite annat nämner du. Måste man alltså byta ut all el även bakom instrumentpanel och liknande? Jag tänkte nämligen betala någon för att utföra detta motorbyte men då kanske det blir för dyrt?

/Erik
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Det är bara motorns kabelhärva som måste bytas då 2,8:an har Siemens datasystem istället för Motronic på 2,5:an. Sedan så har Motorer nyare än -94 startspärr som det kan vara lite problem att trixa sig runt.

/Niklas
BMW 320i, 6.74s 0-100 km/h med G-Tech
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Vanos och EWS systemet kommer att ställa till det lite.
EWS (Electronic Watchdog System) är systemet med chip i startnyckeln, du kommer behöva styrbox, EWS box, kabelhärva och nycklar från en och samma bil eftersom de är kodade tillsammans. Kabelhärvan mellan styrbox och EWS box ingår dessutom i "stora" kabelhärvan i bilen så det kan bli en rätt omfattande operation...

Alternativet är att använda 325:ans insprutning, med en styrbox som även styr vanos.

//Rickard
320iC -93 "Spec.."
8
Södda
325i coupe-92
Jag har också den här funderingen, skulle det i
sånna fall gå att ta insprutningen från min bil, styrboxen från en 93(eftersom den har vanos), och en 328 motor???
/Andreas
Hur blir det med besiktning mm om man gör en såda hära operation då??? Går det eller???
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Tror inte att SPB märker nåt, de ser ju lika ut.
bu
88
bumse
1602 -75
635csi -85
540iat -94
Jag är nästan 100 på att det skiljer på motorfästena mellan 325 o 328, har en kompis som funderade på samma sak..
Wa
198
Wardof
525i Touring
325 e30 24v
Enligt etk är det samma till och med 09/98
Ca
105
Castagna
BMW 320i -86
De är samma motorfästen på 325 och 328!!

8
Södda
325i coupe-92
Någon som vet om det går att ta en 93as styrbox,
insprutningen från min och en 328a motor, i övrigt
ska väl allt annat passa, tex startmotor, generator.mm
Halloj !!

328a motorn passar rakt ner i en 325a, jag har nämligen gjort detta!!
MEN, jag har ej löst ännu hur jag gör med elen, har oxå en 325-92 utan vanos och motorn är en 328a-96, alltså med vanos och troligen ews......
det sägs att det ska gå att låsa vanosen i ett fast läge, och då är det bara att flytta över insug,insprutning,kabelstam,box m.m från 325an till 328 motorn....
Mn tappar lite mellanregister men ska bibehålla samma effekt på topp om man ´låser´ vanosen......

Jag har som plan att lösa detta nu på min semester i augusti, så jag lär återkomma med fakta !!

// M
Södda:
Startmotorn passar har jag för mig men inte generatorn.
Det är helt nya infästningar på 328a motorn mot 325an till generatorn.....

Så det krävs att man har en komplett 328a motor för att slippa en massa småproblem......

//M
Offtopic
MC-toker
När ägde du exclusiven?

Henrik
Hmmm, låt mig tänka....

hade nog den mellan våren -92 o hösten -94,

är det samma bil som du har ???? :)

Yep,måste köpt den av dig(-94)
Kan säga att dåliga grusvägar och nästan 16´ mil har tagit ut sin rätt.
Ska testa att bes. en gång till,annars blir det graven.

Henrik
Häftigt !!!

Du bodde neråt Haninge eller så va ??

Klappa henne över panelen från en gammal ägare.... :)

// M
8
Södda
325i coupe-92
MC-toker

fan är det sant, jag pratade med köhler om det
hör han gav tipset, att köpa ett 328a block
och plocka över resten från min, topp och allting
det ska tydligen passa, enligt honom...

min tanke är, 328a block, köhler kammar, m3 grenrör
+ kattar, sen ska bilen även mappas hos köhler,

det borde ge ett ganska bra drag om det funkar eller hur...
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Köhlerracing eler vad företaget heter ligger det i tyskland ?
wrath
Khöler racing ligger i Ullared, om jag inte har fel.
En man som har skruvat ganska mycket med BMW.

För övrigt så har den tanken korsat min hjärna oxå:)
Ha det gött BMWvänner/Berbel

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.