AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.772

En till m52 med luftnings problem. Toppen kass?

Hej, ska se om jag kommer på alla problem.

Motorn gick upp i temp efter 7-8km körning. (mellan normal och rött) stannade direkt och öppnade luftskruven på kylaren. Fick i ca 1,5 liter i kärlet och luftade den på tomgång. Körde hem samma väg utan problem. Gick i lika mycket vatten igen, började "felsöka" och hittade att luftskruven på termostathuset hade en spricka så tryck/vatten läckte där. In till bmw och handlade en ny skruv, och började lufta den ordentligt enligt beskrivning här på forumet. Körde halvvägs upp i maskinhallen så den stod lite med fronten högre. Körde en sväng på ca 4km och tillbaka igen för luftning, stod på tomgång ca 1 tim och fick bara vatten ur skruvarna. Några timmar senare blev den varm igen efter ca 15km, släppte trycket i med mer vätska och hem igen och lufta.

Nu så länge den står på tomgång så går det smärtfritt med luftning. Men så fort jag kör/belastar den är det problem med luft igen.

Misstänker stark att packningen gått eller toppen skev / sprucken.
Har hållt på i 3 dagar nu och endast kört på gårdsplanen och säkert fått i den 25lit i lufthålen under dessa försök.

-----

Ingen olja/vatten blandning.
Ryker lite oljerök vid grenrörspackning vid 2/3e cyl. Inte gjort det innan.
Kylsystemet är tätt för kan gå ut på morgonen och öppna locket så pyser det till lite och vattnet sjunker några cm

Ca kostnad för arbetet om jag lämnar iväg? (enkel vanos 2,8lit)
Betala för en "renoverad" topp?
Har aldrig skruvat med en vanos motor men kan skruva med äldre motorer, är det svårt eller löser man det med över normal mekvana?

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Hej Nyström. Lider med dig då jag har/har haft samma problem.

Började med luftningsproblem, slutade med motorbyte. (o jag har ännu inte fått den att gå som den skall)

Jag hade en dålig topplockspackning. försökte byta den, på med en provtryckt, samt slipad topp med ny packning, fick det inta bra ändå, försökte en till gång. samma visa, till sist så bytte vi hela motorn.

Har ändå problem att lufta min bil, nu tror vi att det är locket som har tragit stryck o poopar upp för lätt, men det är en annan historia.

Att byta topp är relativt lätt. Biltema har ett kit med alla verktyg du behöver. (kedjespännare, låsa vevaxeln, låsa kamaxlarna vrida VANOS kuggarna etc.) alla dessa verktyg klara du dig utan om du tillverkar egna. (vi användes Biltemas första gången, gjorde en fuling o lämnade tillbaka dem) den andra gågnen tillverkade vi egna, gick minst lika bra.

Det du skall göra dock är att skaffa dig en HAYNES bok, den är ovärderlig. det är ju lite mer krångligt med VANOS, men absolut inte så man inte ssjälv skall klara av det.

I boken går de igenom hur du tillverkar dina egna verktyg t.o.m. så ä rdet bara att följa den till punkt o pricka. du måste ha en medhjälpare när du lyfter toppen. kanske t.o.m. två styckna medhjälpare då en måste hålla i kedjan till vevaxeln.

Lycak till!
mr
66
mr_power
320i E91 aut 2006
Vid luftning av ett BMW kylsystem måste man tänka på luftbubblorna som uppstår i motorn de är en mardröm om man struntar i, det finns flera punkter man måste följa till prick för att få ett system att bli bra, dessutom många BMW har resrvärme system vilket ibland kräver 1.5bar tryck i systemet för att avlufta, samt en dator kopplad med rätt program för att aktivera de sub vattenpumparna och värme ventilerna för att få värme paketet med. Det man inte skall glömma är att ställa på max värme i bilen då, och då hoppas jag att Ni gjorde det då...hoppas att jag var till hjälp nu...lycka till

Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
mr_power

Är du säker att du inte förväxlar restvärme med "latent heat accumulator" som är ett sorts kristallsalt som kan ackumulera värmen.

restvärmen fortsätter endast att pumpa runt vattnet in i värmeventilerna efter att bilen har stannat, så får man värme i en kvart eller dylikt.

så har man restvärme så skall man lufta som Hassos mektips, de öppnas när man sätter på värmen. det går att känna på dem efter ett tag, de blir väldigt varma.

Den andra lösningen vet jag inte om det är ngt annorlunda med. Men jag har den iaf inte.

Du kan läsa om mitt luftningsproblem här. Mycket nöje :-)

Länk
Ska lyfta toppen ikväll och se om jag hittar något. Annars har jag en bekant som "precis" sålt sin bmw verkstad. Och han kan åka dit och låna grejor så man suger in vatten genom vakuum. Det var ibland stört omöjligt att få ut luften ur vissa bilar sa han, så det får bli en test med den om jag inte hittar något fel med toppen.

Blir spännande att lyfta och kika :-)
Visa användare
308
uffe6
BMW 325IA E90 -06
Jo jag har oxå pratat med en del BMW mekaniker, det verkar gå en del historier runt om bur svåra de kan vara att lufta. Medan andra bara rycker på axlarna och tycker att det aldrig är ngt problem.

själv tror jag ju på att det är rutinen som abgör om man lyckas, samt hur systemets kondition är. en liten spricka läckage någonstans sänker ju trycket och där med kokpunkten o vips så tycke rman ju att man har en svårluftat bil. I mitt fall så verkar det vara lcoket som är boven. (trots nyinköpt) Det verkar efter uppmätning av trycksatt system poppa vida ca 0,5 Bar, men skall ju hålla upp till 2,0 Bar. Arbetstrycket för kylssytemet skall ju vara 1-1,5 Bar. Hoppas jag har hittat mitt problem nu :-)

att kolla vart toppen har läckt har jag oxå gått bet på. det är svårt att se vart läckaget har varit. Men ibland kan det vara uppenbart. Så lycka till.
Lurre1
Hej innan du lyfter toppen,bör du nog kolla termostat,vattenpump.
och Co testa.
Mvh
Hej, det var en spricka i toppen. På avgassidan förbränningsrum mot vatten kanal.
Så nu går den gammle lika bra som alltid :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.