|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om det finns något sätt att testa om vanosen (enkel vanos) funkar som den skall på min 328 -98, jag vet att styrboxen ger signal till den åtminstone men mer vet jag inte!? Vänligen- Stefan | |
|
På bilar med dubbelvanos är det väldigt stor skillnad om man drar ur kontakterna till Vanos-solenoiderna men jag vet inte om skillnaden är lika stor på enkelvanos (som inte är steglös). Vill minnas att enkelvanos är aktiv bara i mellanregistret, ej på tomgång eller höga varv. Förutom att rycka sladden och se om man märker nån skillnad skulle man ju kunna t.e.x. koppla in sig på LMM för att mäta signalen från den och sedan dra en 12v-sladd direkt till solenoiden som man kan växla inifrån bilen, märker man skillnad/att LMM ökar i värde varje gång man aktiverar ventilen samtidigt som man har nästan full gas vid t.e.x 2500 rpm så funkar den. Känns som det borde finnas något enklare sätt (om nu inte skillnaden är så uppenbar att man känner den när man ryckt kontakten). |
|
|
Om vanosen inte fungerar så ger det felkod i styrboxen. Om solenoiden är trasig eller om själva vanosenheten inte åstadkommer tänkt förändring. (2 olika felkoder) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.