AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.713

Däck eller fälg som ej är runt?

Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Hej

Hissade upp framhjulen idag med hjälp av domkraft och testade då att snurra runt hjulen. Såg då att hjulen vobblade lite inte lustigt att ratten vibrerar tänkte jag.

Tänkte först att det måste vara däcken som ej är runda men tanken slog mig även att det kan klart likaväl vara fälgen som är skrev?
Kan tillägga att det är ganska mycket balanseringsvikter på fälgarna något jag reagerade på då jag vaxade fälgarna inför säsongen.

Fälgarna är bmw E90 style 158 med Nokian Hakka Z Runflat däck.

Vore tacksam för lite reflektioner

MVH
Claes
2-
140
2-ben
Inte BMW, -97
530i sedan, -04
Någon har kanske haft bråttom upp för en trottoarkant. Sen har de gjort sitt bästa för att balansera det på däckverkstan, men de kan inte trolla.

Det är vad jag tror.

mvh
Tomas
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Bytte båda bakfälgarna i höstas då de blivit så skeva för att de inte kunde balansera bort skakningarna, dia 19 tum bredd 10 tum BMW original.
Fälgarna skadas lätt om man har för brått över kraftiga asfaltskarvar, övergångsställen etc.
Fälgarna är för svaga i och med att ekrarna endast stagar fälgen i ytterkant inget stöd alls vid fälgens innerkant. Kanske ska man satsa på smidda fälgar isf gjutna, men det blir ju dyrare.
Se till att göra rent anläggningsytorna på både fälgen och navet mycket noggrant, tex med en färgskrapa och smärgelduk etc.
Det måste vara rent även innan fälgen/däcket balanseras annars blir balanseringen fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.