AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
19.267

Är Svensk bilgaranti bra?

Tu
89
TuvaLisa
328i Coupe -96
Undrar om det är någon bra garanti?
Har märkt att det är många bilhandlare som erbjuder svensk bilgaranti idag.

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Vad är det?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag fick en ny servopump utan något som helst problem eller krångel. Även att garantin hann gå ut över sommaren, men jag ringde någon vecka innan och påtalade problemet och att jag bokat tid på verkstad men det kommer ej bli klart innan garantin går ut "inga problem, ge hit aktuell mätarställningen och ta ett foto på mätaren med en dagstidning".

Kom ihåg att endast EXAKT det som står att garantin täcker ingår, INGET annat.
Li
45
Lifeisgood
520d -17 x-drive M-sport f10
525i -06 M-sport e60 (Såld)
Den är skit, tycker jag... bättre å pruta på bilen den ger inget!
ma
7.450
marin849
Skit? Den täcker väldigt många DYRA saker så man får väl ställa sig frågan om det är värt att pruta kanske 3000 kr på t.ex. 150000kr eller om man vill vara säker på att slippa betala ett antal sorters möjliga haverier.
Man kan ställa sig frågan varför handlaren inte vill stå för garantin själv?

Dessutom lär inte Svensk bilgaranti vara speciellt intresserade av att täcka fel under de första 6 månaderna då handlaren enligt lag är ansvarig för reklamationer? ...och då kommer man tillbaka till frågan ovan.
gq
23
gq
z4 3,0i -03
Fick fönsterhissen bytt efter att jag ägt bilen i 2 månader ringe Svensk Bilgaranti, dom sa bara kontakta en verkstad och åtgärda felet....

Kanonbra hantering av Svensk Bilgaranti.
Li
45
Lifeisgood
520d -17 x-drive M-sport f10
525i -06 M-sport e60 (Såld)
För mig har jag några fel på bilen som dom säger att de inte täcks utav garantin. kostar gör de oxå.

Sen har man något fel på bilen så står dom inte för felsökning på bilen heller! Kan bli dyra pengar.

I mina ögon täcker dom väldigt få dyra saker i mina ögon.

Men å andra sidan så har jag inte så stor tilltro på försäkringar i huvudtaget, då dom inte ger så mycket efter alla avskrivningar som finns. Men de är på de dom lever på!
ma
7.450
marin849
Dom står för felsökning om felet täcks av garantin, annars inte.

Dvs om du har ett okänt fel åker du till verkstan och betalar en felsökning. Visar det sig vara ett fel som täcks av garantin betalar de både felsökningen och reparationen.

Det står mycket tydligt vad som täcks. Det som inte står med täcks inte...
svensk bilgaranti bluff
Det här försäkringsbolaget är det absolut sämsta på marknaden enligt mina erfarenheter, jag betalade 5000kr för ett 12 månaders skydd när jag väl behöver hjälp så är kundtjänsten dryg och säger att det kanske hjälper mig men att jag måste gå till verkstad och betala och sen gå till dom och då "kanske" dom godtar ärendet eller inte. Har läst överallt och svensk bilgaranti har inte ett så gott rykte tyvärr. Svensk bilgaranti hejdå! för er som vill köpa en bil och är osäkra över bilen köp hellre en dyrare bil eller åtminstone ta ett annat bolag. Svensk bilgaranti har rätt att ändra villkoren när dom vill och läser ni nogrannare så är det kryphål överallt. såhär skrivs det" Då ni märker att något inte stämmer med ert fordon, till exempel att en lampa lyser på instrumentpanelen eller bilen låter annorlunda från motorn, skall ni snarast ringa oss på 031 - 27 70 40 för att anmäla det." sen så ringer man för att det låter konstigt men fan får man ingen hjälp båda gångerna är det dryga och gör allt för att skylla på dig eller verkstan för att avsluta detta här så sammanfattar jag svensk bilgaranti med att vara en stor bluff enligt min utsago

ni som är skeptiska ring först och hittta på en skada så får ni se vilket jävla bemötande man får - Läst runt lite här och där och finner tyvärr inte något bra kring svensk bilgaranti. Nu får jag ta och skylla mig själv som inte kollade upp detta .

Idag var jag och servade bilen och rättade till felet, var inget stort en skruv som satt löst och det fattades en liten plast detalj under huven som gjorde att det lät lite extra - skitsamma end of the story TECKNA INTE SVENSK BILGARANTI TA HELLRE GARANTI FRÅN NGN HALA HALA BUTIK DÄR UTE!
ma
7.450
marin849
Du hade inte läst villkoren alltså. :/

Det är samma med försäkringsbolagens maskineskadeförsäkringar. Lämnar du in bilen för felsökning och felet inte är en ersättningsbara skada enligt försäkringsvillkoren så får du betala felsökningen.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

En annan VIKTIG detalj att komma ihåg när det gäller garantiföretag typ "svensk bilgaranti" eller "solid" är att dem har en maxnivå vid utbetalning/skada.

Ofta så lågt som 20-30000 kr, hur långt räcker det i ärlighetens namn om en koppling rasar på porschen eller ett lager skär..

ma
7.450
marin849
Dvs återigen LÄS villkoren och bedöm sedan om det är något för dig eller inte. :)
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
peddan: Vanligtvis täcker inte försäkringar förslitningskomponenter som ex. kopplingar. Hur som helst, 20-30000:- räcker för att byta koppling på en Porsche. ;-)

Kan skriva under på att företag som Svensk Bilgaranti och Solid ofta är besvärliga att ha att göra med, men att beteckna som "bluff" är de inte riktigt...

Stämmer också som marin849 säger, om bolaget nekar ersättning så får man själv betala felsökningen. Hur skulle det annars se ut? Jo då skulle bilägarna hela tiden referera till f-bolaget när det var fel på bilen och så skulle verkstäderna inte få betalt för sitt jobb...

MVH Christofer
Håller med Peddan där, crille82 stämmer kanske övedrev lite med bluff trots allt omsätter det över 50miljoner kronor men läser du runt på olika forum så har det tyvärr inte ett bra rykte.

Nu vart jag drabbad exempelvis, och efter att läst mer kring det så har jag nu insett att denna typ av tilläg är ingenting man skall teckna absolut INTE!

Crille82 har du haft med dom att göra?

Vill också säga att min flickvän också haft det jävligt med dom och då gällde det något litet såsom att fönsterhissen börjat låta efter 1 månad.

Enl villkoren skall det täcka se nedan:

17. Kupéelektronik: Elhissar, eltaklucka, centrallås, farthållare, blinkerssystem, vindrutetorkarmotor.
Undatag: Ej fjärrkontroller, kablage inner- eller panorama- tak

Nu är frågan varför det ej hjälpte till? Jo svaret är väldigt enkel det skyllde på att hon möjligtvis orsakat skadan när hon bytte framlampan "blåljus"
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag har haft med dom att göra i jobbet på auktoriserad verkstad...

Ju större försäkringsbolag dess då bättre är de att ha att gör med, generellt sett...

MVH Christofer
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Hej, jag måste bara fråga "svenskbilgarantibluff" - Menar du allvar med att din vän fått avslag pga bytt framlampa, eller finns det ett annat riktigt skäl till avslag som du inte törs berätta?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det räcker väl bara att titta på företagets hemsida för att inse att det är ett gäng skojare?

Kundreferenser från 2009, villkoren går inte att ladda ner för "sidan är under konstruktion". "Under konstruktion" var okej på hemsidor 1997 ungefär. Företagets adress är någon strandvilla med södervänd balkong. Under fliken "produkter och tjänster" står det inte ens vilka tjänster de erbjuder!

Say no more?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.