AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.855

Dyno bmw e36 3,2

Ju
5
Junior_7
Bmw m3 e36 3,2
Hej jag är relativt ny ägare av en fin e36 3,2. Bilen är i princip orginal, sitter hartge avgas efter kattarna.

Jag köpte mig ett kn instatsfilter bara att jag har hört bra om dem. Jag har kört ca 20 mil kn filtret och jag känner inte nån större skillnad mot orginalet om jag ska vara helt ärligt. Kn själv hävdar 5-8 hk. Jag vill ta reda på om det verkligen stämmer

Igår testade jag skillnad.

Länk Kn-filter

Länk Orginal -filter.

Detta man kan konstatera är att kn filtert tappar lite på toppen mot ett orginal Bmw filter ( ca 3-4Hk). Vridmoment verkar vara i princip oförändrat i båda fallen.
Jag är besviken på kn att inte trodde helt klart att dem skulle vara lite vassare än ett orginal filter, det bevisar bara att Bmw har tänkt till när man skruvat ihop maskinen ifrån början.

Va brukar Bmw bilarna ha för effektförlust till hjulen?

Gissa vilket filter som sitter i? ;)

Mvh Junior
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Hej.

Trevlig läsning. Även jag har kört med insatts filter från k&n men jag va inte alls nöjd. Kändes bara trött med det tycker jag. Så jag satte tillbaka mitt original filter igen.

Men nu i sommar kör jag GreenCottons enkoniga filter och det känns mycket bra. Tror öppna filter ger mer än insatts filter.

Men rolig läsning! Tummen upp.
Mvh
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Tack äntligen nån som backar med dynopapper på att filter är bortkastat med pengar ^^
Ju
5
Junior_7
Bmw m3 e36 3,2
Jag gjorde detta test för att det är en roligt grej med (filter historian), samt att jag ville verkligen se om 3,2 liters maskinen hade alla hästar hemma. Det pratas ju mycket om att 286hk/3,0 är starkare och går oftast bättre. Det är sjukt många som inte har nån anning vad de pratar om och lever i en bubbla

Nu fick jag bevisat att de man har på hjulen i en 3,2 hjulen, det har 3,0 i motorn.
Jag kommer säkert längre fram i tiden att testa kattersättare och se om de ger nåt mer än bara högre ljud ;)
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
Jag tror att de allra flesta har svårt att känna skillnader på mindre än 10-15% effektskillnad. Det är en sak att tycka men i ett blindtest så är det inte lika lätt. Givet att det är ungefär samma form på effektkurvan. Kul att du bromsade dem mot varandra.
Junior_7
Heder till dig som presenterar data!

Personligen är jag inte så överraskad över resultatet. Marknadsföringen av dessa s.k. prestandaprodukter lovar runt och håller tunt som vanligt.

mvh/ Anders
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Bänka med öppet filter och avskärmning. Är origanal bättre då sätter jag dit det direkt. MEN. Ljudupplevelsen är gudomlig med öppet :0)

///
Ju
5
Junior_7
Bmw m3 e36 3,2
Nästa gång så kanske jag monterar ett öppet och testar mot orginal. Jag tror dock att det orginal är minst lika bra. Det som kommer göra lite är nog mellanrör och bort med kattarna.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
En trimfirma här där jag bor bänkade en original m3 3.0 med kattar och utan med bara rör. Skillnaden var slående. 20hk mindre utan kattar med original chip. Har givetvis varit en annan femma med en mappning utan kattar.

///
Ju
5
Junior_7
Bmw m3 e36 3,2
Exakt jag upplever att det finns att hämta lite på avgasidan. Finns det nån forumet som håller med mappning till dessa bilar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.