|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag äger en bmw 328 från 99. Den har nyligen fått ena hjullagret bytt på höger bak. Det var helt slut och var på tiden att bytas. efter bytet har ett midre oljud från bakvagnen förekommit. Det låter som att något skaver lite tyst. Det hörs från 20kmh till 100kmh. Ljudet ökar eller sänks inte vid inbromsning eller hård höger vänstersväng. Det ökar inte med motorvarvet. Min fråga är, vad kan detta vara?(OBS) bilen är nyinskaffad. Mannen som bytte hjullagret trodde att något hade blivit skevt eftersom han trodde förra ägaren hade kört med det dåliga lagret för länge. Antingen får du leva med ljudet eller så försvinner det. Vad tror ni? jag blir galen på det. Väldigt irriterande. MVH | |
|
Hade jag varit dig, så hade jag bytt olja i bakaxeln. Är säkert inte gjort sedan den var ny tyvärr. På min egen var det c:a 7 dl för lite som tydligen gått åt med åren. Växellådan c:a 5 dl för lite. De kallar det ju för long life och ska inte behöva bytas, men det håller inte för evigt. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Sök på denna tråden som jag hade igång själv för ett tag sedan. Bakaxel BMW e46 98:a års modell Står även vad låda och bakaxel rymmer. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Nu har jag bytt oljan i diffen. Ljudet har inte försvunnit, jag har dock bara åkt från verkstan hem. Tror ni det kan ta ett tag om det var oljan? Vad kan det annars vara om det inte var dålig olja? Mvh | |
|
Tror inte på longlife olja aldrig fel att byta. Det kanske är navet som blev dåligt av det dåliga lagret. Det kanske även är så att dom tryckt till en bromsköld när dom bytte |
|
|
Som Hampe skrev kan stämma bra. Även som på min egen, så tog det c:a 5-10 mil innan missljudet försvann. Kolla över lite om du kan på bromsskölden osv. Har du möjlighet till lift, så bör du kunna känna om lagret tuggar lite så att säga. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.