|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
Lurre1 |
Kopierade direkt fr autodata,som du säger så har de nog missat k,et Siemes ms40 mellan 1 och 2 12.2-12.6 ohm mellan 2 och 3 0.39-0.41 ohm enl autodata samma värden vev och kamgivare. Boschs motronic givare rpm sensor 1152-1468 ohm aprox camshaft 3 brown orange & and earth Zero (med reservation för feltryck) Kanske går att sticka ner en kamera och fota vevgivaren,eller med spegel. vet ej om kontakterna till givarna passar fysiskt mellan siemens och bosch eller mellan kam och vevgivare. vet att det går att skifta vev kamg på icke vanos m50b25 bosch. Kanske något att kolla upp. |
|
Dom går säkert att skifta, och det är väl inte omöjligt att dom suttit fel sen tidigare, men det bör jag ju se om jag kopplar in datorn, bör väl få felkod på vevaxelgivaren när den är urkopplad. hade inte orken att undersöka ikväll så det får bli morgondagens projekt. och ja, att prova fota är ju inte en dum ide, det bör ju funka. vet inte varför jag itne tänkte på det |
|
Lurre1 |
Ja just det borde bli felkod på vevgivaren.lite nr på givare kommer här. kanske värt att kolla upp. Part number: 12 14 1 726 066 b25 vevg bosch Part number: 12 14 1 740 959 b25 kamg bosch Part number: 12 14 1 730 027 siemens vevg Part number: 12 14 1 730 028 siemens kamg |
Lurre1 |
Hej har funderat lite ochl läst i tråden den börjar bli svår att överblicka,lutar nog lite åt dme fel.lite skumt bara att den funkar med vevgivaren urkopplad men med dme fel kan det bli väldigt konstiga fenomen. du hade en kod 100 på självest dme unit fault. Har du pratat något med föregående ägare om ev tidigare fel. Har du en skrot i närheten kan du testa en annan dme. skulle det inte vara den kan du lämna tillbaka den. |
|
Nej har inte pratat med den tidigare ägaren, bilen stod avställd lite över ett år efter att en traktor skadat huven på den. Det sista som gjorde innan avställning var iaf oljekylarbyte. Har också lutat mot DME men skroten här har ingen som passar, jo felkod 100 hade jag men den kändes dock otydlig. Även felkoder på exempelvis kam/vevsensor hamnar ju under DME diagnosen. DME blir dock nästa sak att testa när jag undersökt detta med vevgivaren om det visar sig resultatlöst. Kan ju alltid fråga han som har en annons på powerforumet (som nån länkade till tidigare) är villig att låta mig testa före köp. har inte riktigt förstått skillnaden mellan siemens och bosch. |
|
Lurre1 |
Hej här finns lite att läsa om de olika systemen. Länk |
Lurre1 |
Gick visst inte att direktlänka.här kommer rätt länk. Länk Resources/Bmw Codes |
|
kikade lite där men det var lite mycket att ta in på en gång, får grotta ner mig lite mer vid tillfälle, för som sades tidigare, jag har lärt mycket och mycket vill ha mer ;) det har trots allt varit roligt att felsöka, det är återvändsgränderna som dragit ner humöret. hursomhelst, inte orkat göra nåt alls idag, jobb, "arbetsintervju", trötthet och dåligt väder har ställt till det. Men har iaf dragit en slutsats, vevgivaren är dålig eller så är min voltmeter dålig. efter ha läst lite grann här Länk så bestämde jag mig, även om den egentligen mest bara upprepat sånt som varit på tapeten tidigare. Ska låna en annan voltmeter istället för min biltemagrej o kolla igen för att vara säker sen blir det till bmw o reklamera. |
|
|
nu så, med vevgivaren utdragen fick jag felkod 79 men den har jag sett hoppa fram en gång förut så måste kolla fler gånger för att se att det är direkt relaterat. med kamaxeln urdragen fick jag felkod 84 det som förvirrar är att båda heter camshaft angel pulse generator (den ena sa iofs impuls men tror det är en översättningsmiss). Och det verkar inte finnas nån felkod att få för crankshaft enligt Länk Vevgivaren ger 12.5ohm, så den kanske är som den ska? |
|
|
hmm kanske är nåt skit med kamgivaren jag köpte på meca (eftersom dom hade den på lager) men meyle eller vad det heter ska väl vara ett bra märke? den mäter iaf 14.5 ohm resp 0.7 tänker mest för att första gången jag fick felkod 79 efter första raderingen var efter den var bytt.. nä nu är jag nog bara desperat :) |
|
Lurre1 |
Finns bara ett ställe att handla givare ifrån som fungerar (Bmw) Sök på meyle här på forumet eler piratgivare. Vevaxelgivaren är den köpt på bmw? |
|
Jo vevgivaren är köpt på bmw men dom borde ju funka? annars borde dom ju försvunnit ur sortimentet tycker man ju. men det är ju dessutom svårt att åka tillbaka och säga "jag tror att den inte funkar" |
|
Lurre1 |
Hej vet att många haft bekymmer med icke originalgivare. Men i ditt fall behöver det ju inte vara så,dessutom har du ingen felkod på kamaxelgivaren.Du har ju testat utan den inkopplad med samma resultat. |
|
nu har jag förvirrat mig själv, sitter o läser tillbaka i tråden, som visat sig väldigt bra att ha för att gå tillbaka o titta, och ser att jag mätte 1640ohm på kamsensor tidigare (den gamla) men när jag mäter den nu så visar den samma som den nya? är det att den är lös som påverkar? men isf.. tror den nya att den är lös? |
|
|
Får väl komma in och säga att problemet är med största sannolikhet löst nu, bilen går numera prima och det var väl Lurre som lyckades peka mig i rätt riktning. Men jag vet inte om jag vågar erkänna vad som var fel :) |
|
Lurre1 |
Får vi höra nu vad felet var,Vevaxelgivare? |
|
huvudet på spiken lurre! lyckades få dit mobilen så jag kunde fota, och mycket riktigt, den satt lite lite snett. Där ser man hur känslig en sån där givare är, stör mig en del att jag inte kollat den nogrannare tidigare. Men o andra sidan, det har varit kul o lärorikt, inte bara frusterande |
|
Lurre1 |
kul att löste sig,har inte varit med om det felet tidigare så det är en ny erfarenhet. Nästa gång blir det lättare att felsöka nu när du kan bilen. Mvh |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.