AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
22.723

Motorn går bra kall men inte varm?

Sida 4 av 5
Gr
199
Grew
525 Touring -07
En kort och enkel fråga,
hur många tror att dessa två saker är relaterat

1. om man tvärstampar på gasen när den står o puttrar på tomgång så dör den (åtminstonde när den är varm, inte kommit mig för att testa kall av nån anledning kom jag just på) och tar ett tag innan man kan starta

2. Bilen dör på tomgång när den är varm, och motorn är även klenare överlag när den är varm.

Har dom med varandra att göra eller är 1 hyffsat normalt beteende? som min sambo sa "vem fan stampar på gasen från tomgång", och jag fick lite fånigt svara "jag?"
Gr
199
Grew
525 Touring -07
har gjort en bränsletrycks mätning nu, genomgånger är beskriven här Länk

startade en ny tråd för den då det är en mer specifik fråga och i förhoppning att nån som kan bränsletryck kanske tittar där som inte skulle få för sig att titta in i denna tråd.

Lurre1
Ska inte stanna när man trycker på bromsen.(min gör inte det)
Plugga vakumet till bomben och testa.
Gr
199
Grew
525 Touring -07
nöp ihop vakumslangen, ingen skillnad alls

tilläggsfråga, bör det ånga hyffsat mycket från vevhusventilationen vid arbetstemp?
Lurre1
Bör inte vara mycket tryck där,för mycket tyder på leakdown.
Men bilen ska inte stanna pg av detta.

Lurre1
Edit blev fel där:
Ska inte stanna när man trycker på bromsen.(min gör inte det)
Plugga vakumet till bomben och testa.
IP: ...[.165.18]
Ska heller inte stanna när man trycker snabbt på gasen.
Gr
199
Grew
525 Touring -07
tror på trasig backventil som du nämnde i andra tråden, kanske i kombination med dålig DME?
förstår nämligen inte varför den inte startar igen när den dött pga backventil

jo förstod att du menade gasen
Gr
199
Grew
525 Touring -07
here we go again, gjort en sammanställning/checklista, dels för att hjälpa min tankeverksamhet på traven och även för att ge de som eventuellt kan hjälpa mig en bättre överblick (tråden har ju blivit lite lång). Har säkert glömt nåt som är gjort

Tempsensor kylare (nummer 10 på bild) Länk testat dra ur -ingen skillnad, -halvt avfärdad
tempsensor luft (nummer 13 på bild) Länk osäker om testad, tror den testats urdragen utan skillnad - ingen slutsats
tempsensorer vatten och givare (15 och 13 på bild) Länk -testats urdragna, ingen skillnad -halvt avfärdad
kamaxelsensor bytt -avfärdad
vevaxelsensor bytt - tidigare avfärdad men viss misstanke har återkommit
Bränsletryck mätt - 2.5bar under gång, 3.2bar under start, vibrerande mellan 3 och 3.2bar med urdragen btr, håller EJ tryck i tändningsläge, man ser bensinen rinna tillbaka i testslangen.
Backventil bränslepump ej kontrollerad, misstänkt, osäker på tillvägagångs sätt
DME ej kontrollerad - misstänkt
gått igenom 12 tändspolar utan resultat - avfärdad
tändstift bytt -EJ avfärdad
kylsystem avlyftat -osäker på resultat
bränslerelä -kontrollerat -avfärdad
tomgångsmotor, ej testad osäker på tillvägagångssätt
lambda - bra värden enlig sbp, testat urdragen -avfärdad
bilen har vid tillfällen gått temporärt bättre när man tagit ur kamsensor -osäker på slutsats, tillfälligheter? övertryck som släpps ut?
felsökning gjord med carsoft 6.5 enda felkod är DME status error 100, vilket verkar vara en generell felkod för allt som kan nå DME -ingen slutsats

Ser inte sambandet mellan dåligtbränsletryck/ att bränslet rinner baklänges när inte motor eller pump går och att den stänger av på tomgång vid arbetstemp bortsett från att allt tryck försvinner och att maxtryck plötsligt blir en tiondel av vad det ska vara bortsett från när startmotorn går.

fyll gärna på min checklista och kom med kommentarer, vad har jag glömt?

Det som stör mig lite är att detta problem fanns inte före vevaxesensorsbyte, då gick den bara generellt dåligt, och gav felkod att sensorn var dålig. Hade dock inte varmkört bilen mer än 3-4gånger före bytet. Så har dåligt att jämföra med och den gamla är mos och går inte testa.
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Han som tidigare gav mig rådet att kolla bränslepump är trots all information helt övertygad om att det är denna som spökar och ingenting annat. Tips på test? har fått för mig om att bränslepumpen är halvjobbig att ta lös och testa byta.
lurre jag litar på dig att du ska koma med bra förslag nu ;)

glömde förståss LMM i checklistan, har även testat dra ut den och säkert andra saker
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Har du bara dragit ur LMM eller kopplade du från batteriet samtidigt också? Min bil hade minne och kom ihåg LMM-värdena så det märktes ingen skillnad om jag bara drog ur LMM. Kopplade jag däremot bort batteriet en stund och LMM så blev det enorm skillnad, bilen gick knappt alls.

///BMW - Was sonst!
Lurre1
Hej du kan börja med att tvångsköra pumpen samtidigt som motorn går
Och se om den stannar då.
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Johan, Nej drog bara ur den, ska göra ett nytt test med frånkopplat batteri, det är ju ett enkelt test åtminstonde

lurre, du menar att jag kör bilen nästan varm, stänger av, drar ur relät, tvångstmatar med kabel mellan 30 och 87 (om jag minns rätt) startar o ser om den nånsin lägger av?
Lurre1
Ja just det.
Gr
199
Grew
525 Touring -07
i ett infall så drog jag ur vevaxelgivaren som jag bytt (inköpt på bmw för de som undrar) testade mäta och resultatet blev 15ohm. kändes orimligt så nu testkörs den utan, har nu gått ganska mycket längre än normalt vid arbetstemp och ser inte ut som att den tänker lägga av.

frågan är då, dålig vevsensor? dålig placering av den (om det är möjligt ens) ? eller aktiveras nåt nödläge när den inte sitter i som gör att felet förbikopplas så jag bara blir lurad att tro att den är skit?
Lurre1
Går den annorlunda utan vevgivare den här gången?
Citat:Har inte hunnit med så mycket ännu, ska tillbaka ikväll. bara testat köra utan vevaxelgivaren bara för säkerhets skull, nya delar kan ju vara kass. Men då gick den skit o ville inte över 3k rpm.
Men passade på att filma beteendet (har klippt till längden så ni kanske orkar titta :)), tänkte att det kanske är lättare att förstå "live"

Motorn börjar bli varm och stannar när den når den kritiska temperaturen

Det du gjort sen sist är att byta kamgivaren.
Gr
199
Grew
525 Touring -07
vafalls, har jag redan testat det.. haha där ser man hur yr i bollen man är, ja den går inte bra men den går och över 3000rpm också. jag kanske avslutade det testet för att den gick för dåligt, hade den iaf igång i drygt 40minuter nu utan att den dog och det har jag inte klarat förut. ska testköra den mer utan vegivaren ikväll tänkte jag o se så det inte bara var en tillfällighet.

MEN, kamsensorn behövde sannolikt bytas den med, så det är ju inte omöjligt att den nya gjorde tillräckligt för att den ska gå att köra utan veven.

kul att se att nån håller koll på mig iaf :)
Lurre1
Ja det verkar som det var vevgivaren iallafall,de brukar inte bete sig
riktig så när den felar.
men du har gått igenom bilen och lärt dig lite om den.
Vi får hoppas den fortsätter fungera,du lär reklamera vevgivaren.

/Lurre
Gr
199
Grew
525 Touring -07
enda frågetecknet är ju om den sitter som den ska, kan ju finnas nå rester kvar från den gamla, nån uppstickande kant eller så menar jag. med tanke på att jag fick slita i den i timmar innan den lossnade.

är ohmvärdet fast eller varierar det beroende på avstånd till hjulet?
Lurre1
Borde synas om den bottnar eller inte.
mellan 1 och 2 12.2-12.6 ohm
mellan 2 och 3 0.39-0.41 ohm enl autodata
Vev kamgivare samma värden.ska vara fasta lägen.
Dom är inte skiftade?
Gr
199
Grew
525 Touring -07
det får man ju hoppas att dom inte är, men jag har fått höra 540ohm på vev och 1240 på¨kam? eller är det Kohm du menar fast K ramlat bort?

ser ut som att den bottnar.. uppifrån och det kan ju vara svårt att säga säkert. för o vara säker måste jag ju riva kylare o grejjer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.