|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Kan det vara ett problem med pos 6 på denna? Länk Det kan väsa i närheten av den också, (har stått med ett halvmeters papprör vid örat o lyssnat runt) Ska testa koppla bort den där återvinningsventilen senare idag och testa. Låter iaf inte som att dom felkoderna har nåt med problemen att göra. Förstår mig inte på Carsoft, om jag raderar felkoderna så säger total diagnos fortfarande error, och på single diagnos säger det "status error" men ingen kod längre. bortsett från dom där två koderna och en airbag varningslampa kod. Snart525, nejdu.. jag är inte säker på nån funktion alls så alla förslag är bra |
|
Lurre1 |
Antar att du kör singel diagnos DME/ME Status Error brukar inte komma fram om det inte finns några felkoder,utan felkoder brukar det stå Status OK. Felaktig dme? Du kan lyssna om bränslepumpen surrar,som snart525iA skrev. Men det bästa är nog att kolla bränsletrycke också. |
|
jo precis, singel diagnos DME/ME Nä det låter skumt, betyder det att det finns ett fel men den inte vet vad? fast det låter inte heller helt rimligt. DME/ME hade ursprungligen flertalet fel men efter reset så stod det bara status error som sagt. Sen stör det mig att jag får felen på tyska trots att programmet är på engelska, skumt det |
|
| ahh.. tror jag hittat problemet med tyskan iaf efter massa googlande, bara själva bilproblemet kvar då, synd att det inte var tvärtom | |
Lurre1 |
Det finns en del buggar i carsoft,så man får inte ta allt på allvar. Finns en del info om det här på AP. Vilka fel visade dme. Brukar vara med en engelsk textfil som man byter ut i cs. |
|
jo det var en bunt med engelska filer den hittade, kan inte riktigt ta hänsyn till dom eftersom jag dragit ur en massa saker när jag testat och det kan ju generera felkoder i sig. men dom jag fick på dme före reset var.. eller det vet jag inte, för kan inte installera carsoft på denna dator så jag kan öppna filen. fick även fler på airco fast vad gör den modulen? kollar ac o sånt? 46 40 48 och 55 fick den utöver 34 och 61, men allt där är väl ointressant? |
|
|
Jo gick att få fram en del info i notepad och såhär ser det ut Total Diagnose: W DME / DDE diagnosis - Status: Module does not respond ! W Inst. Cluster dia. - Status: Module does not respond ! W SIM diagnosis - Status: Module does not respond ! W AIRBAG diagnosis Diagnosis terminated ! - Total diagnosis completed ! M___________________________________ Total Diagnose: W DME / DDE diagnosis - Status: ERROR -> read the error memory ! W Inst. Cluster dia. - Status: ERROR -> read the error memory ! W SIM diagnosis - Status: Module does not respond ! W AIRBAG diagnosis - Status: ERROR -> read the error memory ! W ABS / ASC diagnosis - Status: OK W BC / MID diagnosis - Status: Module does not respond ! W DWA diagnosis - Status: OK W ZKE / ZVM diagnosis - Status: OK W HKL diagnosis - Status: ERROR -> read the error memory ! W EGS diagnosis - Status: ERROR -> read the error memory ! W EWS diagnosis - Status: Module does not respond ! W LCM / CCM diagnosis - Status: Module does not respond ! W PDC diagnosis - Status: Module does not respond ! W CVM diagnosis - Status: Module does not respond ! W CAS diagnosis - Status: Module does not respond ! W ZGM diagnosis - Status: Module does not respond ! W RLS diagnosis - Status: Module does not respond ! - Total diagnosis completed ! M____________________________________ P Single diagnosis DME / DDE - Status: Module does not respond - Single diagnosis completed ! M_________________________________ P Single diagnosis DME / DDE - Status: ERROR ! " Module Info : DME / DDE DME MS40 ! Siemens Hardware Nr. : 6577014006 ! Siemens Software Nr. : 6577015013 Generations Nr: 000020MS40 ! Continuing Nr. : 0357565 ! Production Date: 31/94 ! BMW Hardware Nr. : 1703808 DME40_FE.DXT 100 Steuergerätefehler ? Wenn Sie andere Fehler bearbeitet haben, löschen Sie bitte den E Fehlerspeicher. Bauen Sie die DME aus (bei ausgeschalteter Zündung!) ? und nach ca.6 Minuten wieder ein (Gerätereset). Lassen Sie den C Motor kurze Zeit laufen und führen dann die Diagnose erneut durch! G Wird dieser Fehler zum zweiten Male angezeigt, muß das DME-Steuergerät ersetzt werden! ( 79 Kurbelwelle-Winkelimpulsgeber = Überprüfen Sie den korrekten Sitz des Winkelimpulsgebers und ? seine Stellung! Es kann auch ein Kurzschluß in den Zuleitungen < oder eine Unterbrechung der Zuleitungen vorliegen. Wenn Sie < keinen Fehler feststellen können, muß der Winkelimpulsgeber ersetzt werden. - Single diagnosis completed ! M_____________________________________________ P Single diagnosis EGS - Status: ERROR ! " Module Info : EGS " Version: 7.11 ! Bosch Hardware Nr. : 0260002282 ! Bosch Software Nr. : 3337633522 ! Production Code: 114 ! BMW Software Nr. : 1421453 ! Generations Nr: 000010G711 egs3_feh.dxt: - Single diagnosis completed ! |
|
|
En felkod har återkommit på DME, och nu har jag fått den på engelska så jag förstår nånting iaf. felkod 100 control unit fault. förslaget är att koppla ur DME om alla andra fel är åtgärdade, lämna den urkopplad 6 minuter (unit reset) och sen hoppas på det bästa. Och annars byta DME. Men, blir inte det samma effekt som att låta den stå utan batteri ett par timmar som den gjort? och byta DME är väl inget man gör bara sådär om jag förstått saken rätt. Finns ju en gräns på vad jag vill lägga på en 5000krs bil |
|
|
eller kan allting under detta kategori ge felkod 100? Länk isf kan det ju fortfarande vara kamsensor, tänk om jag kunde tänka klart innan jag skriver så skulle jag inte behöva skriva så fånigt mycket poster. Nå, får väl se det som amatörens dagbok eller nåt |
|
Lurre1 |
Ja du kan lyfta batterikabeln en stund samma sak,eller sätta ihop kablarna så behöver du inte vänta så länge. Byta dme tar tio minuter,borde finnas en del styrboxar till salu. kostar nog inte heller så mycket,passar också från e36. Du bör ha en utan ews. Länk här finns en, men du bör ta bort din dme och kolla numren. |
|
Sådärja.. bytte kamsensor och bilen blev piggare.. så länge den var kall, i övrigt ingen skillnad. får åla mig omkring i motorrummet o lyssna o klämma o känna helt enkelt |
|
|
Kvällens test är bränlse relaterat. Första är att bygla bensinpumps relät mellan 87 och 30 enligt tips från coachen, men.. vart tusan sitter det? försökt hitta det här Länk men blir inte klokare. test två att sätta en klämma på slangarna på vardera sida av bränslerailen (en sida åt gången dårå) och se om den startar när den stått så en halvtimme. huvudmisstänkta är bränslepumpen och relät för tillfället |
|
| besvarar min egen fråga, den går att se på sidan 482 tydligen, jag var inte tillräckligt nogrann när jag letade | |
Lurre1 |
Länk Det blå reläet |
|
ahh ännu bättre med en bild, tackar. kan ju inte kolla just eftersom sambon är borta med den bilen |
|
|
Näpp, relät är fint ingen skillnad när man byglade det, pumpen verkar också bra, drog ur slangen på vad jag tror är pumpsidan av bränslerailen, och det blev en bensinfontän så fort man slog till tändningen. Verkar sitta nån regulator direkt på andra sidan, kanske är i den problemet sitter? Har inte haft möjlighet till nån regelrätt tryckmätning av bränsletrycket ännu. Kan lägga till att strax innan den stannar så ångar den en del, i närheten av selenoiden för vanos, min gissar att det är den där "dumpslangen" eller vad det nu är som inte går nånstans |
|
| har du inte en liten ventil typ däckventil på fuelrailen. där kan du ju kolla trycket. på min bil om ja startar den o stänger av den på en gång försvinner bränsletrycket där efter en halv minut. fast när den går sprutar de ut där om man trycker på den. testa inte detta när motorn e rödhet | |
Lurre1 |
har du inte en liten ventil typ däckventil på fuelrailen(ron) Finns inte på m50 motorn. Lyssna om pumpen går när du försöker starta,efter den har stannat. |
| det lär den göra lurre, iaf så har jag ju tvångskört bränslepumpen via bryggningen, den startar inte när den är varm även om pumpen går för fullt | |
Lurre1 |
Ok då kan du bortse från det. Kolla också spänning till dme reläet,det vita brukar det vara,om det inte är utbytt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.