AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
22.725

Motorn går bra kall men inte varm?

Sida 2 av 5
Lurre1
Carsoft fungerar efter lite strul med filer etc.
Ang lambdan,kan gå sönder fort.citat(den var så dyr)är den bytt?
Borde sitta 5 volts lambda .
mellan 4 och jord 0.5-4.7 V Pendlande enl autodata Siemens Ms40.

Är den mycket svårstartad varm,luktar bensin etc.
Sitter också tempg för insugtemp,provat koppla bort den.

Gr
199
Grew
525 Touring -07
Så, tillbaka från stugan o redo att ta tag i problemet igen.

Nej Lambdan är inte bytt, bara råkade se vad den kostade i förbifarten. Den är snudd på omöjlig att starta varm, om man bråkar med gasen så kan det gå.. det är ju vid låga varv den vill stanna (nånstans under 1300rpm eller så). Den beter sig som att den skulle starta sen är det som att man vrider av nyckeln just när den tänder till (för att försöka förklara beteendet). Den har ingen direkt bensindoft, har bara kollat tempgivaren som nämnts tidigare i tråden, osäker på om den är för insug eller annat.

Ska prova koppla ur lambdan och det övriga som nämnts som inte hunnit testas i morgon hoppas jag. Har förövrig beställt hem carsoft interface grejjen nu, kan ju vara bra att ha i framtiden också tänkte jag och datorer är jag ju bra på så det borde jag klara :)

Om ni har fler saker jag borde lägga till checklistan för helgen så säg till :)
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Sådär, har varit och småtestat lite det jag har kommit fram till är att med eller utan LMM gör ingen skillnad, med eller utan Lambda gör ingen skillnad, Utan kamgivare gör den slöare och förstärker en del av symptomen (mer svårstartad kall) men det känns hyffsat naturligt.

En sak jag dock uppmärksammade som jag inte noterat förut är, jag stod o väntade på att bilen skulle svalna med huven öppen så jag skulle kunna starta den o köra in i garaget igen. Efter ett par minuterhör jag ett svårbeskrivet ljud, men det klickade som till ungefär som att nåt öppnades eller stängdes och nåt halvväsande ljud jag inte noterat försvann, testade då starta igen och det gick utmärk. Finns det nån sorts ventil som är värmerelaterad som jag borde undersöka?

Värt att notera är väl, det blir inte sämre och sämre.. det går bra bra bra bra DÅLIGT. inte sämre ju varmare den blir utan precis när den nått arbetstemp och den behöver bara sjunka lite lite för o gå o starta igen.

Filmade lite med telefonen
nästan arbetstemp utan kamsensor Länk
Nästan arbetstemp med kamsensor Länk
Varm med kamsensor Länk

Sen hade den några konstiga ljud för sig när den var varm o inte kamsensorn satt i, men det kanske är ovidkommande? Länk
Lurre1
Hej eftersom bilen startar kall eller mindre varm så kan det vara ide att kyla
vevaxelgivaren med en kanna vatten.lite skumt att den startade när den
var kall med den första vevgivaren.
Går också att prova koppla ur temgivaren till dme.
sitter också lufttempgivare på insuget nära trottelpositionsgivaren.
lossa ett tändstift och se om det är torrt,när den är varm och inte startar,
kolla gnistan samtidigt.

Länk

Länk

Hoppas det kan vara till någon hjälp mvh
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Tack lurre, jag hoppas också det kan vara till hjälp :) ska testa i morgon.

Men det är skumt, eftersom den inte stannade varm INNAN jag bytte vevaxelgivaren. Det direkt den var bytt medan problemet som var innan (som jag fick felkod på) försvann.
Det känns... ologiskt
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Är tomgångsventilen i bra skick? De brukar kärva till sig när de blir lite till åren.

///BMW - Was sonst!
Gr
199
Grew
525 Touring -07
JohanE är detta en lämplig länk att följa isf? Länk

tomgångsventiler o sånt har jag ingen koll på nämligen, men en vild gissning säger mig att ICV står för Idle Control Vehicle eller nåt :)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ja det såg ut som en helt ok guide. Läste inte allt men i stora drag ser det ut som en bra guide.
Jag använde en rengöringsspray från biltema och sen smorde jag med crc bike oil. Min universalsmörja då jag hört att WD40 och 5-56 och liknande rostlösare/smörjare innehåller syra dessutom smörjer den bättre än de andra två alternativen.
Jag lyckades med operationen utan att plocka bort nånting men med rivsår på armarna och en hel del ömma punkter...

Men innan du plockar loss allt det där så kan du försöka kolla så att den funkar. Försök stoppa in handen och känn på den och be någon slå på tändningen. Inte starta utan bara läget innan start. Den ska surra och klicka till. Dock kan det vara svårt att känna. Man kan plocka loss kontakten från den och känna om det känns annorlunda också.

///BMW - Was sonst!
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Har inte hunnit med så mycket ännu, ska tillbaka ikväll. bara testat köra utan vevaxelgivaren bara för säkerhets skull, nya delar kan ju vara kass. Men då gick den skit o ville inte över 3k rpm.
Men passade på att filma beteendet (har klippt till längden så ni kanske orkar titta :)), tänkte att det kanske är lättare att förstå "live"

Motorn börjar bli varm och stannar när den når den kritiska temperaturen
Länk

Motorn har svalnat i ca 10 minuter sen förra klippet, provar starta som inte funkar, väntar en halv minut till, hör nåt halvklickande ljud o provar starta, Nu funkar det, som syns i klippet
Länk

Sidonotis, testade lufta kylsystemet, hade skruven och locket öppet, då blev expkärlet nästan helfyllt samtidigt som returslangen verkade heltom (klämde på den utan skvalp eler dylikt) är detta normalt om man har locket av?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det där lät väldigt skumt. Tror du kan bortse från mitt tips.
Men det verkar vara nåt sensor- eller databoxrelaterat. Eller så är det en lömsk glappkontakt någonstans.

///BMW - Was sonst!
Gr
199
Grew
525 Touring -07
sådär ja, nu är jag helt rådvill och förvirrad. Posten är försenad pga landningsbanor eller nåt så ingen carsoft förän måndag så tänkte testa mig fram lite tänkte jag

drog ur 3 tempgivare, den 1-poliga under insuget som går till instrumentringen, den till vänster om den och den som sitter på sidan av kylaren. Körde bilen varm utan att den stannade, så AHA tänkte jag jag är det på spåret. stoppade tillbaka dom en och en med ca 5mins mellanrum. men bilen stannade aldrig så med alla inkopplade igen så körde jag 2mil ca och lämnade sen på tomgång.. stannar inte.. stänger av och provar starta, går också bra även om man får dra några sekunder på startmotorn.

Motorn bluddrar ändå lite när man gasar från varv under ca1200 men misstänker att kamsensorn är smådålig (1670ohm istället för 1240) och är orsaken till det.

Men frågan är, VAD har jag ådstakommit för att få den att gå plötsligt? Det är ju inte som att jag litar på att den kommer funka igen ikväll om jag testar köra igen.
Lurre1
Hej ACgivaren på kylaren borde inte påverka något.

Ej heller givaren till tempmätaren på instrumentpanelen.

Länk

Tror att dme använder 80gr som referens om givaren saknas.vet dock inte hur det är med vanos styrsystem.

men på iv är det så,borde vara samma på vanos.

Det som händer är att motorn får lite mer bränsle vid 80gr istället för ca 90gr.

kan gå i något slags nödläge som påverkar också.

ang kamgivaren så gär det att köra utan,har själv testat och den startar när den är varm

men det gäller vanosmotorn m50b25 som det sitter bosch 413 dme.

vet du vilken dme du har?

Carsoft har nog svårt att veta tex temp på dme tempgivaren,så där får man fundera lite själv.

det ska bli intressant att veta vad felet är "lycka till"

Mvh/
Gr
199
Grew
525 Touring -07
får erkänna att jag inte ens vet vad dme är, men det var en figur som sa att jag skulle ha siemens och inte bosch när jag köper delar till den om det hjälper nåt

Nej jag antog att acgivaren inte borde påverka, kände bara att nu drar jag ur all skit som har med temp o göra som jag kan hitta typ.

Det konstiga är att det konsekventa felet blivit inkonsekvent, förut dog den ju direkt den blev varm, sen jag var o drog i dom där är det lite till o från. Den har faktiskt bara stannat en gång sen dess mitt i mitt testande, stod på tomgång en timme i sträck efteråt. och nu beter den sig mer som innan jag bytte vevaxelgivare (bortsett från att det bara är när den är varm nu).

snart "fuskar" jag o ställer upp tomgånger från 600 till 1000 så stannar den aldrig hehe. Nä allvarligt så börjar jag snart slita av mig håret!

Jo jag vet att det går att köra utan en av givarna, men då går den inte optimalt, vet du om 25% felvärde på ohm gör nån större skillnad?

och jo, om jag nånsin listar ut felet så berättar jag.. rena rama mysteriet detta
Lurre1
Hej dme står för digital motor elektronik.
Alltså styrboxen som styr tändning bränsle etc.
sitter under den svarta kåpan till höger med fyra skruvar.
Ang kamgivaren så låter 25% för mycket,bör nog bytas.
Du har en del saker kvar att testa tex om det finns bränsletryck och gnista när den stannar.
Kan också vara ide att prova en annan dme om du har tillgång till en sådan för att utesluta den.Ta loss den svarta kåpan och kolla numret på denna.
Finns dme med och utan ews så en sån är att föredra
Ews kom någonstans under 94 modellår.
Mvh/

Gr
199
Grew
525 Touring -07
Tack lurre för klargörandet.
Ska ta lös kamsensorn i morrn och se hur den ser ut, jag bara gissar nu men jag antar att det kan ha fått nån beläggning som ökar motståndet? och eventuellt byter jag den och sätter en ny. Får hoppas att det finns en i stan så man slipper beställa o vänta, nån som vet om fabrikat på dessa spelar roll? var ju som sagt en figur som sa att det måste vara siemens.
Efter det blir det bränsletryck osv.

Jag ska väl inte gå händelserna i förväg men min känsla är att nånting var glappt i den ena tempsensorn i kombination med en kamsensor som inte är riktigt kry eftersom den nu beter sig klart annorlunda.
Den går ju att köra nu, den går bara dåligt när den är varm (på låga varv framförallt, möjligen lite klenare på högre varv) men den stannar inte hela tiden längre.

Nåja, får väl se om jag gissar rätt eller helt åt skogen
Gr
199
Grew
525 Touring -07
miniuppdatering, tog lös kamsensorn, torkade av den o stoppade tillbaka den, och bilen gick klart bättre både kall och varm. mindre klen osv, stannade inte heller nånting, och om jag stängde av den så startade den utan problem.
Till jag fick för mig att stampa ner från tomgång ett par tre gånger, då storknade den och dog och ville inte starta förän den fått vila en stund, och då var problemen tillbaka.

snart dags o åka o köpa seriell/usb kabeln så jag kan köra carsoft som kom idag.
Gr
199
Grew
525 Touring -07
forts.. gjorde omn proceduren med kamsensorn och nu går den bra igen, fattar inte detta alls, det känns inte det minsta logiskt.
vad kan hända när man gasar för snabbt från tomgång som blir bra igen av att man tar ur o torkar av kamsensorn???

carsoft bråkar med mig, kör ju med adapter men vägrar ge mig än, men i värsta fall får man väl leta ett gammalt lik till laptop
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Så, felkoder framtagna.. även om jag inte blir klok på carsoft, borde inte en e34 klara att köras i LIVE?

men frågan är.. vad är detta??
Single diagnosis AIRCO - Status: ERROR !
34 Schichtungswählrad <-- fick fram att det ska vara layering selector wheel men blev inte klokare av det
61 Schichtungsklappenmotor

Börjar tro att jag har nån läcka jag inte hittar, när bilen har blivit så varm att den stänger av så "väser" den nånstans längs "bränsleskenan" till spridarna. Och så länge väsandet pågår så fortsätter "tickaren" och den slutar inte förän 30-60sek efter väsandet vare sig nyckeln sitter i eller inte.

Tickaren= relä/brytare/regulator/nånting som sitter brevid farthållaren och alltid börjar ticka när man slår på tändingen, slang nånstans från insuget till denna och sen kabel iväg nånstans. bra beskrivet men nåja.

hoppas nån kommer på nåt klokt att säga
Lurre1
hej layering selector wheel 34 väljarhjul/reglage vent ac?
Layering flap motor 61 klaffarna som stänger till ventilationen.
(Tickaren) Ventil till återvinning bränsleångor.
Länk
Koppla bort kontakten till bränsleåtervinningen och se om det slutar väsa.
Motorn bör ju inte stanna pga av att ventilen är öppen.
Dessvärre funkar inte live data på e34.
Mvh

Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Långskott men är du hundra på bränslepumpens funktion?

Bytte en på min 518 där den verkade vara ok men inte orkade hålla trycket uppe. Slutade med att den stannade och sedan var man tvungen att låta den svalna(?) och efter 30-40 minuter startade bilen igen. Gick då oftast bra på tomgång men kunde rycka vid belastning och tomgångsvarvning.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.