AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
22.721

Motorn går bra kall men inte varm?

Sida 1 av 5
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Hej, mitt första inlägg här.

Har lite problem med min 520 -95:a,
Först storknade den när man tryckte snabbt på gasen från tomgång, gick dock bra att trycka snabbt från högre varv och att smyga upp i varv från tomgång.
Så, bytte vevaxelgivaren (impulsgivaren) och yay! det blev bra, trodde jag. Nu går den finfint när den är kall men när den kommer upp i arbetstemp så återkommer problemet samt att den stannar på tomgång när arbetstemp är nådd. Och efter den stannat är den inte lätt att få igång förän den svalnat.

Den har perfekta avgasvärden enligt SBP om det är till hjälp.

Så min vädjan är, kan nån hjälpa mig att lista ut vad som är fel? Jag har bergränsat med information om hur den gått tidigare eftersom jag just köpt den som ett "projekt"
Ke
71
Kendymannen
BMW e46 330ci -03
Nissan Terrano v6 -91
Volvo v70 2.5 GLT -99
Hur är det med temperaturgivaren? Kan finnas många förklaringar på ditt problem. Bytt stift på länge? Eller någon tändspole som börjar bli trött. Tänder den på alla cylindrar? Värme och glapp har ju ofta clausala samband.

Mvh
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Ingen aning hur det är med temperaturgivaren, får ta o forska i den så fort jag listat ut var den sitter :) jag är inget mekarsnille direkt, jag är bättre på det kosmetiska (lack o spackel)
Stiften byttes i veckan, har dubbel uppsättning tändspolar som jag testat med. Och jo, skulle nog säga att den tänder på alla cylindrar
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Du hittar temperaturgivaren som pos 15 i denna bild Länk.

Kontrollera givaren för motorns temperatur. Jag tror att den är blå med 2 stift. Kolla givaren så här: Dra loss kabeln från givaren och mät resistansen mellan de 2 stiften.
* Innan motorn startas. Vid ca 0°C => ca 6 kOhm och +20° => 2,5 kOhm.
* Kör bilen tills nålen i tempmätaren precis är på väg att börja lämna det blå fältet, ca 50°C => 0,9 kOhm.
* Testa igen när nålen nått mittsträcket på tempmätaren, ca 80°C => 0,3 kOhm.

Ovanstående metod är lite grov men ger en vink om givaren är frisk eller inte med enkla medel.

//Göran
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Så, tack för den utförliga beskrivningen. Har testat följa den nu, är väl inte direkt 20 grader i motorrummet idag när solen steker som bäst så den startade på 0.9kOhm sen vid arbetstemp så ligger den på 0.2kOhm så jag gissar att den är frisk då.

Så länge man ligger på höga varv (över 2000) så verkar den gå fint även när den är varm. Men på tomgång så går det inte alls, går inte ens att starta motorn när den är varm.. tjurade lite med den och den verkade gå igång på 3-4cylindrar eller nåt.

Och jag som hade hoppats på att det var den :/ nåt annat förslag?
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Skulle det kunna vara tex Luftmassemätare? Lambdasond? eller kanske måste även kamaxelsensorn bytas? alla förlag på lösning och enkla tester uppskattas
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Med dina värden på temperaturgivaren så hade du kvar värme i motorn sedan den senast kördes eftersom givaren sa ungefär +50°C motortemp vid start.

Värdet vid driftstemp stämmer rätt bra med vad den bör vara. Om du mäter precis när nålen når mittsträcket skall du mäta ca 0,3 kOhm. En motor med full driftstemp (nålen stått i mitten på skalan en liten stund) är ungefär 90°C => resistansen är lite mindre än 0,3 kOhm.

Om du hade kört bilen inom några timmar innan testen så är din givare ok.

Mät resistansen i kamaxelgivare, 1280 ohm +/-10%. Värdet på vevaxelgivaren tror jag skall vara 540 ohm +/-10% men är inte helt säker.

Några tips att testa efter att du kört bilen så att motorn är helt varm. Testa en sak i taget.
* Koppla bort luftmängdsmätaren och testa om bilen går bättre
* Koppla bort lambdasonden och testa om bilen går bättre
* Koppla loss luftslangen mellan insugningsrör och bränsletrycksregulator och testa om bilen går sämre

//Göran
ba
68
bantez
e34 540ia-94/e34 530ia touring-94
lambdasonden/sonderna ignoreras av databoxen tills att motorn har driftstemperatur. prova att koppla loss eller mät
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Ska ta en ordentligt testdag i morgon o prova era förslag o allt annat jag kan komma på :)

Testade mäta kamaxelgivaren i all hast, men känns som att jag mätte fel grej (det är inte helt lätt att följa kabeln). Resultatet sa 12.6 kOhm, känns osannolikt att det skulle vara nästan eaxkt 10ggr så högt som det ska.
Försökte kolla här Länk men det är inte helt enkelt att översätta till verkligheten tycker jag personligen
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Okej, mer exakt var mäter man kamaxelgivaren? det jag mätte i förrgår var nåt annat men hittade rätt nu när jag tänkte till lite :)
Men den har 3 piggar och var jag än mätte mellan dom så fick jag 13ohm, inga kilon.
Lurre1
Hej du bör även kolla slangar till insug och vakum btr mm.
du kan testa att köra utan kamgivaren också,och se om du märker någon skillnad,men tror inte på det felet.
vanligast är lambdasond och tändspolar vakumläckor lmm som felar.
har du tillgång till tryckmätare kan du mäta bräsletrycket också.
som sagts innan prova koppla bort lambda och lmm ,en kontakt åt gången.
ibland räcker det med kontaktspray mellan alla kabelkontakterna.

mvh
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Efter nog forskande så lärde jag mig, mellan pigg ett och två skulle man mäta och 1674ohm blev resultatet.. 26% bör jag bli misstänksam på den?
Startade med kontakten isärdragen o märkte ingen direkt skillnad.. ska testa varmköra den strax o se om det påverkade nåt alls.
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Tack för tipset Lurre, tändspolarna har jag iaf testat byta alla 6 utan skillnad. Tryckmätare har jag tyvärr inte tillgång till, slangar o så kollar man med startgas eller så va?

Lurre1
Startgas brukar vara svårt att märka någon skillnad med.
kolla visuellt och känn på alla slangar,under insuget sitter en del.
var det en ny vevaxelgivare du satt dit?
Mvh

Gr
199
Grew
525 Touring -07
Jo det var en ny vevaxelgivare, när jag bytt den så började den gå som den ska när den är kall, innan jag bytte den så kraxade den om man försökte gasa snabbt.
Men nu när jag tänker efter så är det skumt, för den stannande aldrig av sig själv på tomgång innan jag bytte den, och den varmkördes ju ordentligt innan jag tog den på besiktningen. Lambda värdena var iaf bra enligt SBP
ba
68
bantez
swedol har glyserinfyllda mätare för en billig peng.
har du nollat boxen?
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Nej det har jag ju förståss inte gjort ännu, han som gav mig felkoden för vevaxelgivaren sa att det inte borde behövas på det felet, men det kanske man måste?
Vad är en glyserinfylld mätare? det kanske jag listar ut om jag kollar på swedol iofs. ska kika
ba
68
bantez
jag kan inte sä säkert att han har fel just med den givaren men jag nollar alltid när jag har haft problem. glycerinfylld betyder att där finns en tjock vätska i huset och mätarnålen blir okännslig för stötar och slag men de e inte det som är det viktiga utan att den tåler dom flesta vätskor. modern bensin är jävligt aggresiv
Gr
199
Grew
525 Touring -07
ska se sen i slutet av veckan om han har tid med min bil en stund så jag kan nolla felkoderna.
tills dess, en liten uppdatering:

Har nu testat köra bilen med kamsensorn urkopplad, skillnaden var att bilen blev väldigt klen.. kändes som en gammal dieselmerca eller nåt annat hemskt... åtminstonde rent accelerationsmässigt, i övrigt lät den precis som vanligt.
Sen när den väl blivit varm och stannat på tomgång i vanlig ordning så blev den ännu tjurigare, fick den inte att tända till ens. Så det låter ju som att problemet förstärks av att koppa ur den helt. Snart kanske jag chansar på att köpa en sån från mekonomen o hoppas på det bästa :)
Lurre1
Hej kamgivaren är till för synkning av insp,får den ingen signal dubblar den
inspsignalen.
Eftersom felet är värmrelaterat,så kan man misstänka lambdan.
Vevgivaren är den original?.du kan prova den gammla givaren och se
om den startar när den är kall.
Fö kan bli dyrt att schansa på nya delar utan att köra något felsprogram.
Boxen kan du nolla genom att lyfta batterkabeln.

Mvh

Gr
199
Grew
525 Touring -07
Jo den är orginal, och nej kan inte prova den gamla.. är som inget kvar av den :) satt så hårt fast att den var i delar innan jag fått lös den.

Funderar på köpa en sån där carsoft interface på tradera, kan ju vara bra o ha i framtiden också, är dom nåt att ha?

Jag hoppas varkligen inte att den är lambdan, den var så dyr :) Så att bilprovningen får korrekt resultat av den är ingen garanti för att det funkar?

Man lär sig mycket av det här :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.