|
|
|
|---|---|
|
Har, nästan, bestämt mig för en BMW. Det blir en begagnad e46, antagligen en 99:a. Däremot kan jag inte riktigt bestäma mig för om jag skall köpa en 318 eller satsa på en 320, och är därför tacksam för råd från er som är insatta i dess för och nackdelar. Skall man välja 318:ns bättre ekonomi eller 320:s större motor? Hur skulle ni göra tro? | |
|
Jag har en 318 (före facelift) och har provkört både 318 efter facelift och 320 före samt efter facelift, och jag kan bara säga att inte är det mycket mer kräm i en 320 -99 än i 318. Efter faceliften är både 318 o 320 betydligt kraftfullare, men mitt bestående intryck av en 320 -99 är att det märks (negativt) på väghållningen men inte mycket på prestanda att det sitter en tyngre motor i den. Vridet är nästan exakt detsamma, och karaktärerna är olika, så om man kan ignorera klyschorna om att "en riktig BMW ska ha en sexa" så tycker jag att det inte är mycket att fundera på om valet står mellan 318 och 320 av 1999 års modell. Diskussionen blir en helt annan om du funderar på någon av de motorstarkare modellerna, men det blir tyvärr pris och driftskostnader också. Jag har kört min andel av sexcylindriga BMW genom åren, så jag har nog kommit över det där med att en riktig BMW ska ha en sexa, och eftersom mitt skrytbehov inte är så stort kan jag nog lugnt säga att min 318 inte har gjort mig besviken. Det är ingen racer, det ska gudarna veta, men den knuffar på fullt jämförbart med övriga bilar i 130-150 hk-segmentet. Familjens förstabil är en Toyota Avensis -01 med nånstans runt 150 hk, och den är definitivt tystare än BMW´n, men det är också allt. Det kan vara kul att köra en relativt motorsvag bakhjulsdriven bil också... |
|
|
Kan inte annat än instämma med mr shhh. Jag har ungefär samma bakgrund vad gäller BMW och nu när jag passerat 35-årsstrecket prioriterar jag en ny bil framför en motorstark. Allra helst då jag oftast transporterar bakåtvända barn i bilen som redan nu har huvudet i knäet när jag utnyttjar mina 143 kusar. Jag hade tidigare en 318 e 46 sedan, och som du säger så skilde det inte mycket mot den tidigare 320:n. (Min nuvarande 318 är ju faktiskt snabbare än en 320 från -00.) Dessutom drar 318 överlag ruskigt lite bensin |
|
BmwE46_320 |
Jag har en 320-99, tycker att den är MYCKET starkare än 318. Skulle helt klart lägga +20000 och köpa 320 istället. |
|
Hej, Måste ju säga att 320 spinner skönt. BMW är ju världsberömda för sin sex cylindriga motorer. Valet är enkelt. /S |
|
|
Lyssnar du hellre på motorsången än dina medpassagerare eller cd, är valet självklart. Jag tror heller knappast att du behöver lägga mer än 10-15 tkr extra för en -99 320 i inköp, då det inte skiljde mer än 25 tkr när de var nya. Visst är gamla 320 något snabbare än motsv 318 (0,5 sek 0-100 tror jag) men min erfarenhet av båda bilarna och officiella siffror säger dock att den är endast marginellt starkare ( mellan 80-120 skiljer knppt någonting mellan bilarna) Båda bilarna rycker ung lika när AC:n pumpar igång |
|
|
Tack för alla åsikter, även om de var precis så motsägelsefulla som jag misstänkte att de skulle vara ;) Det slog mig att det finns ytterligare en kandidat, en outsider - nämligen 320d. Prestandamässigt slår den väl nästan både 318 och 320? Men hur är det, om en "riktig" BMW egentligen inte skall ha en fyra, då skall den väl verkligen inte ha dieselmotor? |
|
|
Jag skulle nog ta en 320, har man en gång haft en sex cylindrig maskin är det svårt att byta. Hade själv en BMW 320 -89 och en Golf VR6 då jag bytte till en 318i cab, stod ut i 4 månader då jag bytte till nuvarande. 320d tror jag är klart underskattad, har många kollegor som har den och de är grymt nöjda, går väldigt snålt men ändå helt ok drag pga det höga vridmomentet. //Robban BMW CS #4729 www.robertgustavson.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.