AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.768

Andrabil för 60 - 90 000? Audi A2?

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag har fått i uppgift att leta reda på en andrabil åt en god vän. Kriterierna är en inte allt för opraktisk andrabil för någonstans 60 - 90 000. Ju nyare desto bättre. Eftersom bilen inte kommer rulla allt för många mil om året är förbrukning och liknande inte det viktigaste. Automat är ett plus, men inte ett måste.

Jag började kika runt lite och snubblade över Audi A2. Inga problem med rost, motorer som funnits länge i VAG-familjen (även om man kanske föredragit kedja istället för kamrem) och kombinerar väl bra kvalitet, driftssäkerhet och pris.

Finns det några andra rolig alternativ? Peugeot / Citroen-träsket känns inte allt för spännande. Inte Opel Astra heller. Golf är ju alltid Golf så klart.

Andra tips?

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
A2´s värsta konkurrent är ju Mercedes A-klass, uppfyller även den samma krav som Audi i form av "kvalité, driftsäkerhet och pris" och den har dessutom en kamkedja. Dock rostar den första generationen W168 men för 90.000:- kan du få en av den senaste och andra generationen.

A-klassens största fördel är dock att den är lika bra som A2, men grymt mycket mer praktisk. :)

//Bjersér
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Tänkte passa på att fråga, från vilket år börjar man räkna på andra generationens A-klass?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bra tips, har småkikat lite på A och B-klass. Ligger i den högre delen av spektrumet. Vilken motor är bäst?

Ethel: MY 2005 börjar MK2.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det är från och med årsmodell 2005 som acey skriver!

På W168 är A190 "bäst", dels eftersom den är starkast utan att vara törstigare än sina mindre syskon men framför allt för att den starkaste maskinen har skivbromsar runt om och en annan, bekvämare fjädring än de mindre motorerna.

Sedan finns en A210 Evolution med, men det är en AMG-trimmad A190 som är väldigt ovanlig.

På W169 är det lite svårare, här tycker jag en diesel är vettigast. Leta efter en A180 cdi så tycker jag du får den vettigaste kombinationen, men på denna modell funkar alla motorer även om A150 är trött!

//Bjersér
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Har haft en A200 med "nya" karossen samt automatlåda. Riktigt praktisk bil, klart större än man tror. Dock rena sömnpillret att köra samt en svampig styrning. Mercakänsla i en liten bil.

Kika på denna Länk

Lite prut och du är nere på 90-tusen. Bra utrustad samt dragkrok. Bara att tuta och köra.
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
När du säger automat, då menar du "variomatic" lådan eller?
Har hört att den lådan är INGEN hit!, men det är vad jag hört, lite slapp konstruktion med gummirem som driver automaten.
Själv föredrar jag oxå automat, men efter dessa rykten, så är jag lite reserverad... eller vad säger ni?
Om din vän kan släppa på prestige och flärd är Toyota Yaris eller Corolla Verso inget dumt val. Finns en lite sportigare variant av nuvarande modell som jag fick möjlighet att köra vid tillfälle, faktiskt riktigt trevlig körkänsla och otroligt mycket trevligare att köra än franskskräpet. Dock är denna variant ganska ovanlig. Kvalitet och driftsäkerhet odiskutabel. Annars lägger jag min röst på en Golf IV.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag har haft en A2 -04 suverän liten bil. Du får en 04-05 för 90kkr och det är vad jag skulle rekommendera, en bensinare 1,4.

/Jonas
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Rekommenderar starkt en A2.
Gärna en diesel 1.4 så får man ett härligt vrid. Otroligt skönt att slippa tänka på att den kan börja rosta.
Skatten är i och för sig 3700/år men det är det värt.
A2 är en ful bil, men lätt att leva med.
Min mamma har en, de drar verkligen ingen bensin alls, man tror nästan att mätaren gått sönder, den rör sig inte.
En 1,4 bensinare har hon.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.