|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Nybligen lycklig ägare till en BMW 320i Touring 02:a. Två äldre människor som ägt bilen innan. Den har gått ca 13000 mil. Fullservad. Köpte den via bilfirma för ca 1,5 vecka sedan efter ett par provkörningar och följde begagnatguiden. Nu till mitt problem, ratten och ibland hela bilen börjar vibrera eller skaka. Kan förklaras som det känns att man har fått punka eller kör på kullersten. Detta händer enbart ibland och i olika hastigheter. Har ni några funderingar på vad det kan vara? Själv är jag inte särskilt bilkunning men vill ha lite kött på benen innan jag pratar med bilhandlaren samt kör till besiktningen med bilen. Ha det gott! //Johan | |
|
Svårt att säga men har du tillgång till domkraft eller ännu bättre 2 eller 4 pelareleft hissa upp bilen och kolla krängningshämmarstag, bussningar samt länkarmar fram och bak! Passa även på att ta en kik på stötdämparna. |
|
|
Tack Jalapan. Tänkte åka och besiktiga den, då får jag be besiktningsmannen ta en extra check på dessa. |
|
| blev så på min 320 E46:a och såg då att vikterna på fälgen hade trillat av... så de va ba o åka till däckverkstan o fixa och inga skakningar sen... så kolla vikterna på fälgen... | |
|
Som du skrev ang besiktningen, så be dem vara extra hårda och kolla ordentligt. Vad har du för däck/fälgar? Bredd, tum och profil. Är det 2 äldre som haft den innan, så är det inte omöjligt att fälgarna fått lite stryk. Även dina spindel leder. Skulle så vara får du byta hela länkarmarna. Äldre har tendens till att köra upp för trottoarkanter osv. Be även besiktningsgubben kolla dina bak fjädrar. De har en tendens att brytas av sista varvet på Touring modellerna. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Det kan även vara kärvande bromsok. Nästa gång det vibrerar/skakar ska du stanna och gå runt och känna på alla fälgar om någon är varm. Skulle en eller flera vara varma i centrum så har du med stor sannolikhet bromsar som ligger an. | |
| Tackar Backar och alla andra. Ska känna på fälgarna nästa gång detta händer. | |
|
Jag bytte just länkarm på vänster sida på min då kulleden glappade och när jag testkörde den innan besiktning så gick bilen fint igen. Sen gjordes en långresa och nu vibrerar bilen i 70km och uppåt. Kan det vara hjulinställning som behövs då? Nyballanserade 19" är det på också. Jag skall ut och lyfta bilen och kolla om en stund så får vi se om jag hittar något uppenbart fel. |
|
|
Du måste göra hjulinställning efter länkarms byte. Men hade jag vart som dig hade jag även bytt höger länkarm snarast och innan hjulinställning. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Hur beter sig bilen när man inte gjort hjulinställning då? Beter den sig som jag beskriver då? Jag förstår att bilar kan bete sig lite olika beroende på hur mycket felinställt det är men rent generellt Går fint i upp til 40-50km/h och sen börjar ratten skaka lite och bilen vibrera. (Precis som när man har vinda bromsskivor när man bromsar) Sen avtar det vid runt 80km och upp mot 100km/h och sen börjar det igen upp mot 110km/h och blir bara värre och värre ju fortare man kör. Jag bor i Umeå och det verkar vara HB-däck som gäller, eller någon annan som har en annan åsikt? Vart inhandlar man styrled billigast förresten. Farsan har lite rabatt och fick den han köpte för 1700, får man tag på den billigare någon annan stans? |
|
|
Har du enbart bytt ena länkarmen och det hjulet står snett, så är det inte konstigt att det vibrerar. Låt säga att den sidan du bytt och hjulet står snett inåt så får det hjulet kämpa för att det vill ut. Blir det vibrerar och skakar. När jag själv bytte länkarmar för ett tag sedan, så kom båda fram hjulen snett inåt och vibrerade som satan över 210. Nu efter hjulinställning går hon som en klocka igen till 250 och rullar betydligt lättare. Ang var du kan köpa saker är ebay ett bra ställe. Köpte själv 2 stycken länkarmar med powerflex bussningar för 1632:- inkl frakt. Hade som sagt även bytt andra sidan innan hjulinställning också. |
|
|
Har du enbart bytt ena länkarmen och det hjulet står snett, så är det inte konstigt att det vibrerar. Låt säga att den sidan du bytt och hjulet står snett inåt så får det hjulet kämpa för att det vill ut. Blir det vibrerar och skakar. När jag själv bytte länkarmar för ett tag sedan, så kom båda fram hjulen snett inåt och vibrerade som satan över 210. Nu efter hjulinställning går hon som en klocka igen till 250 och rullar betydligt lättare. Ang var du kan köpa saker är ebay ett bra ställe. Köpte själv 2 stycken länkarmar med powerflex bussningar för 1632:- inkl frakt. Hade som sagt även bytt andra sidan innan hjulinställning också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.