AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.278

Köpt 520 av bilhandlare och koppling rasat! Va kan jag göra?

Den 29 juni köpte jag en Bmw 520 från 2006 som har gått 14000 mil. Enligt varudeklarationen ska allt vara i Normal skick. nu har det exakt gått 3 veckor sen köpet och min koppling har gått sönder. Jag ringer till bilhandlaren och dom säger att den 3 månaders trafik garantin inte gäller när det gäller kopplingen.
Hur ska jag göra?
Vad kan jag göra?
Roffa1
Försök o medla med bilhandlaren..om han står för bytet, så betalar du för delarna.
(eller tvärtom)

Har du själv kontrollerat vad som framgår av villkoren i tre månaders trafikförsäkringen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vad har hänt med kopplingen? Slirar den eller är det hydraulikfel så att det inte går att koppla ur?
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Hänvisa till konsumentköplagen. Den kommer dom inte undan.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Är du medlem i någon organisation typ Motormännen eller Villaägarna? De har 1 timme gratis juridisk hjälp. Är det så att de inte ger med sig så är det bäst att du får ett juridiskt ombud som kan föra din talan.

----
BMW CS #6212
Vet bara att det är trafik garanti. Det är svårt att få i växlarna men vid vissa varv så är det enklare. Mellan 2-3 tusen varv går det bra o växla upp sen kan jag få i en högre växel än det som krävs för hastigheten när jag ska växla ner. Så det går att köra. Men ska få intyg att det är fel på kopplingen från en verkstad.
Har ringt runt till lite vänner och kommit fram till att med konsumetköplagen så har jag rätt till att lämna tillbaka bilen. Har ringt bilhandlaren och dom skulle ta upp det med sin chef imorgon. Väntar förväntansfullt och hoppas verkligen på att dom ska ta ansvar.
Gör dom inte det så måste jag göra en formell reklamation.

Har ringt motormännen och dom berätta ungefär samma sak. Att jag ska häva köp via allmänna reklamations nämnden. Eller att jag skulle reparera bilen och reklamera kostnaden vea ARN. Men förhoppningsvis så vill dom lösa detta. Ska hävda att dom ska ta hela kostnaden eller att jag kommer häva köpet. Så kommer med info imorgon om hur det gick.
Roffa1
Har du köpt den av en auktoriserad bilfirma, eller av Mårten bakom korvkiosken;-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bra, då är det ju inget fel som direkt kan misstänkas bero på buskörning eller uppdragning av 3 tons båt eller något. Tror det kan inverka lite på välvilligheten.
Om det fanns varudeklaration vid köpetillfället & du godkänt den så har väl bilhandlaren bevisen på sin sida, eller? Säljarens uppgift är att bevisa att felet inte fanns vid köpetillfället vid en konflikt & det gör han väl med hjälp av en av kunden underskriven varudeklaration? Lite osäker så rätta mig gärna om jag har fel.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Azrael: Du har nog rätt om varudeklarationen, men å andra sidan är det ju handlaren själv som fyllt i den. Allt har ju "normal funktion" i en sån. Enligt konsumentköplagen så ska alla fel som upptäcks inom 6 månader anses som att dom fanns vid köpet, så det är det man får gå på. Uppenbarligen var ju inte kopplingen helt frisk, även om det stod så i varudeklarationen, så jag tror att handlaren åker på det.
Läs lite på bilskojare.com där finns massor av exempel på sånt här som gått till ARN. Oftast verkar handlaren bli tvungen att hosta upp.
Jag har själv mumlat om konsumentköplagen när handlaren muttrade om trafiksäkerhetsgaranti.. Gissa ven som fick betala?
Har pratat med chefen där och när jag börja prata om lagar och min rätt så börja han prata om att gå med på att betala halva kostnaden. Jag är nu less för denna firma har fan förstört min semester. Visst kanske en bra firma när det gäller nya bilar som inte kostar dom nått om dom går sönder men ska dom följa lagar om det kostar så skiter dom i det. För mig som jobbar med att hjälpa människor från missbruk är detta ett beteende som aktiva heroinister har! Men va är det man brukar säga!
What comes around goes around!!!

Till:
Svema Bil i Karlstad

Jag Alexander Fredholm "personnummer" kom till Karlstad den 29 juni 2011 och köpte en
BMW 520d
Årsmodell 2006
registreringsnummer XJE548
till pris av 155000:-
Väg mätarställning vid köp: 141800km

Problembeskrivning
Torsdag den 7 juli 2011 upplevde jag att bilen var svårväxlad och till en början tog jag det som att jag var ovan vid bilen.
Fredag den 15 juli 2011 fick jag svårare att få i växlarna.
Onsdag den 20 juli 2011 var bilen på garanti reparation angående handbroms och givare till spolarvätska. Jag bad då verkstaden att kolla varför det var svårt att få i växlarna. Verkstaden (Dahlgrens Auto Uppsala) kom fram till att kopplingen behövs bytas.

Telefon kontakt
Vid två tillfällen(21 och 22 juli 2011) har jag varit i kontakt med säljare på Svema Bil AB i Karlstad(Ola Jarnhede) och berättat om att Dahlgrens Auto i Uppsala har gjort en bedömning att kopplingen behövs bytas till en kostnad av ca 15000kr.

I detta hävdat jag att bilen redan då jag köpte den varit behäftad med detta fel och har då i samtal med er hävdat enligt §16 KKL att ni är skyldiga att avhjälpa felet utan kostnad för mig. I detta har ni då nekat till att betala reparationen.

Konsekvens
På grund av ovanstående så har jag bestämt mig att häva köpet. Då jag brukat bilen 3631km och värdet i detta kan ställas mot olägenheterna detta problem orsakat mig anser jag att ingen part ska ställa övriga anspråk på varandra dock om detta inte får en snabb lösning så kommer jag att debitera er för räntekostnader och merkostnader för annat transportmedel.
Ni får hämta bilen på plats i Uppsala då bilen inte är körbar.
Mr
23
Mr M-Sport
520dA Touring -11
X1 xDrive 18d -10
Är bilfirman MRF-ansluten? För en så pass ny bil borde du ha fått en tre månaders MRF-garanti i så fall.

Se denna sida. Länk

Jag köpte en bil som var äldre än 72 månader av Hedin bil i Jönköping strax innan årsskiftet, och fick därmed endast en 3 månaders trafiksäkerhetsgaranti. Bilen skickades till mig med transport, och när jag mottog bilen lyste airbaglampan. Jag ringde direkt till säljaren som hävdade att det inte var så när bilen lämnade dem, men de stod ändå för hela kostnaden för åtgärden utan något tjafs.

Jag antar att du redan har läst igenom villkoren för trafiksäkerhetsgarantin. Annars kan du göra det här Länk

Learning by DIYing
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Varför håller alla på att prata om den värdelösa trafiksäkerhetsgarantin? Det är ju konsumentköplagen man ska hänvisa till, oavsett vad handlarna försöker slå i er.

Bilhandlarna vill ju naturligtvis inte ge ut en spänn i onödan, och då tar dom till sånt som trafiksäkerhetsgaranti, och det tragiska är att så många tror att det är den enda rätten man har och nöjer sig med det.
Roffa1
Tag istället kontakt med säljchefen (T.Axelius) så hjälper han dig säkert så den trasiga kopplingen blir utbytt.

Annars verkar ju Svema Bil vara en auktoriserad bilfirma för Hyundai samt Mitsubishi.

Länk
Det är säljchefen jag prata med sista gången. Han skulle på semester sa han och tänker inte betala någon koppling. När jag prata om lagar så ville han ha en order från arn innan han tänker stå för kopplingen. Helt sjukt.
Roffa1
Problemet med ARN är att handläggningstiden är omkring fem månader.
Kanske smidigare att vända sig till konsumentombudsmannen i din hemkommun.
Ska göra de. Dom har semester till 7 augusti.
-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
F*n va trött man blir på att höra om alla dessa oseriösa bilhandlare, driver man bilhandel får man räkna med dessa utgifter om man ej kontrollerar inbytesbilarna ordentligt.
Ringde upp firman i morse igen för att en sista gång be om att dom sja lösa detta. Då har dom pratat ihop sig och bestämt sig för att ta kostnaden. Snacka om att hela min värd vände. Har fått verkstads tid nästa tisdag så vi får hoppas på att de inte ändra sig tills dess. Tack för alla tips jag fått och stöd av alla som skrivit!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.