|
|
|
|---|---|
|
Hej! Rev ner insugsrör för att komma åt att byta packning mellan oljerenare och block i helgen allt ihop satt nya packningar var noga med att göra rent alla packnings ytor. För att inte få ner skräp i motor satte jag för insugskanalerna med trasor när jag gjorde rent runtom. När jag sedan var klar starta jag upp bilen, lite svår startad men det ska ju fram bränsle osv. bilen gick på 4 kanske 5 cyl. och motor lampan börja blinka sedan lysa helt. Stängde av och kom på mitt hemska misstag, trasorna var kvar!!! Ner med insug igen fick ur 4 trasor lätt, två stycken satt fast, vred runt motorn lite så lossna de sista, ihop med allt igen och bilen startar går bra förutom på tomgång, motorlampan lyser hela tiden. Hur mycket har jag min klant förstört nu? Det är en 530i e39 -01. Suck! Hjälp! | |
|
Hoppsan! Jaja, gjort är gjort. Kanhända att du krökt en ventil. Ett kompressionstest borde avslöja detta till att börja med. |
|
| Men en krökt ventil skulle väl visa sig även vid körning eller när jag ger minsta lilla gas, då går ju bilen perfekt, endast tomgång och motorlampa som felar! | |
|
Kan ju vara en mycket liten krökning som gör att tallriken inte riktigt tätar i sätet. Det borde ge mest utslag på tomgång. Prova att ta ur stiften ur de cylindrar där trasan fastnat. Kan ju ev. vara någon rest från trasan på elektroderna eller att de har stukats lite. |
|
| Kolla även så att alla vacuumanslutningar är på plats och gummibälgen är fri från tjuvluft nånstans. | |
| Fungerar det att kolla tjyvluft med startgas? | |
|
Kan motorlampan tändas pga krökt ventil? |
|
| Är inte det ett bra tecken på att den går sämre på tomgång när man öppnar oljelocket? Tecken på att det inte är tjyvluft? | |
|
Startgas brukar ge lite ökande tomgång vid tjuvluft så det kan vara en bra metod. Kan nog tända motorlampan p.g.a. galna lambdavärden o.s.v. som uppstår vid misständning. Som i sin tur kan bero på en krökt ventil. Vet inte riktigt hur lampan funkar m.a.p. reset. Lagrade felkoder ligger ju t.ex. kvar även om felet upphör. |
|
| Provade att koppla ur batteriet under natten för att nolla datorn men lampan var tänd direkt när jag startade. (Kanske inte fungerar så) | |
| Lagrade felkoder som man läser via OBD-uttaget måste tas bort manuellt i.a.f. Vet inte om motorlampan alltid återställs automatiskt oavsett vad som triggat den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.