|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag funderar på att köpa en 335cd (Länk och har några funderingar. Jag kör idag fyrhjulsdriven Audi, hur fungerar en bakhjulsdriven BMW med 286hk på vintern? Är den körbar, eller får man räkna med att fastna så fort man är på oplogade vägar? Hur är verkstäderna i Stockholmstrakten? Främsta orsaker till att jag byter är att jag inte hittar någon verkstad jag är nöjd med för min nuvarande bil, varken vad gäller kompetens eller pris. Vad får man räkna med för servicekostnad på en 335cd, både vad gäller "stor" och "liten" service? // Anders | |
| (Jag klantade till länken: Länk och borde sagt att det är en -07) | |
|
Hej AndersOhrt! Har du tittat på bilen du länkar till? Jag köpte min 335i från shiftgear förra året och den var extremt fin! Bilarna de har verkar vara i väldigt bra skick. Jag kan bara uttala mig om min vinter med bilen och bilen går att ta sig fram med, men blir de mycket snö blir de väldigt besvärligt. Bilen är låg, massor av bottenvrid och bakhjulsdrivet är ingen lyckad vinter kombination. Men de går om man har lätt gasfot :) |
|
|
Hej JF! Jag har inte hunnit titta på den än, hoppas göra det inom kort. Jag får hoppas vi får lite milda vintrar framöver, om jag köper denna då. =) Har du några svar på mina andra frågor, angående verkstäder och service? // Anders |
|
|
Nu har väl bensinaren och dieseln lite olika karaktär, men jag tycker bensinaren är en helt ok vinterbil. Eventuella sladdar, om du råkat slå av antisladden hävs enkelt. Har aldrig fått tjuvsladd med den bilen. Bra vinterdäck är ju såklart viktigt, antisladd lampan blinkar livligt under 4 månader per år (de senaste 2 åren). Men totalt, för en bakhjulsdriven bil, tycker jag den funkar bra. Kommer inte ihåg vad jag betalat för service eftersom det alltid skall göras något mer på bilen när den är hos Bmw. Vanlig service lär ligga runt 2 500 - 3 000 kr. Sådan där när de byter olja, bromsvätska och standardgrejor. Skulle gissa på att de andra hamnar runt 5 000. Alla grabbar med hjärna, de där som kör med stjärna gnäller ihjäl sig över servicekostnaderna på Mb. Kan vara bra att ha med i bakhuvudet. Däremot har jag haft svårt att hitta någon kompetent Bmw verkstad som verkligen är sugna på problemlösning. De som ligger närmast är dåliga, då jag själv fått felsöka och lösa problem som de "lagat" och tagit betalt för. De andra jag kan åka till har näsan så högt i vädret att jag inte lämnar hos dem (egentligen gäller det bara en kille på service + några säljare). Numera får Bmw endast serva, blir det något fel så kör jag till specialverkstad. Jag vill bara ha stämplarna ifrån Bmw för de är inga entusiaster direkt,.. Nu bor ju jag i Skåne också, så mina verkstadsproblem gäller inte dig... |
|
| En 335:a går lika bra som alla de andra bakhjulsdrivna modellerna i snö, antisladd funkar utmärkt. Den extra kraften i dessa bilar är enkelt hanterbart (har iofs inte testat dieseln, men det skulle förvåna mig om det är annorlunda), vridet i sig kommer inte plötsligt och ohanterbart, bara modulera gasen lite lugnare. Men bakhjulsdrivna bilar har alltid problem i hala backar och markfrigången är lägre än fyrhjulsdriftmodellerna. En coupé kommer standard med sänkt chassi också. | |
|
Tack för svaren, det låter bra! =) // Anders |
|
|
Min 325 E92 är en av de bästa vinterbilar jag haft. Då jämför jag med V70 -00, V70xc -04, BMW 118d -08, (sur)Audi A5Q -09. Bor i norra Stockholm med 1 mil småväg innan E18, har inte fastnat eller känt obehag någonsin. Kör minst 2 resor Åre ToR varje vinter, 4 pers + takbox, kört förbi otaliga SUVar/4x4 i stabil hastighet och kurs... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.