AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.590

Vad skall jag använda till mina svarta plastlister?

Visa användare
6
jackthebox
320i -00
Har vita rester efter polering på mina svarta lister...
Skulle behöva ett medel (eller flera) som rengör och piggar upp mina svarta plastlister! De ser alldeles för trötta ut (:

Autosol Plast har jag hört skall funka... ??
(hittar det dock inte att köpa någonstans)

Har ni tips på bra polermedel för min 320 (e46) så får ni gärna lämna det med!
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Jag har problem med tråkiga gråa lister på min SAAB. Har ännu inte hittat något som löser problemet långvarit. Just nu använder jag mig av detta: Länk. Funkar bra, ger en fin svart färg och håller ett antal tvättar om man inte använder avfettning.

Har läst lite mer om problemet inatt och dessa saker kanke man ska testa:

Suddgummi
Jordnötssmör
Prewax cleaners
WD40
Kemisk alkohol

Tandborste om plasten har struktur.

Har också hört att man kan få tillbaka det svarta genom att värma försiktigt med en värmepistol.

Men det allra smartaste är nog att maskera innan polering eller åtmistonde lägga på ett färskt lager med någon produkt som ger svarta lister/däck.

Kan rekomendera sidan jag länkade till, flera på AP verkar instämma i det.
Snabb frakt, hyffsat prisvärt och ett mycket större sortiment än i sverige.

Just nu använder jag mig mycket av Poorboys produkter och är riktigt nöjd.

/Rikard
ML
5
ML528
528i Touring -97
Till svarta lister: Concept Vista
Polermedel: Menzerna
gO
1.407
gOry
335i Touring
Finns en till tråd om detta Länk
Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Har testat concept vista idag. Blev otroligt bra. Återstår att se hur det håller.
Det verkar bli en "hinna" av medlet på plasten? Det blev iallafall det på korken till förpackningen.

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..."
Mr
8
Mr Starbuck
320d Sedan -10
Jag sällar mig till skaran som hyllar Concept Vista. Mjukar upp och återställer den ursprungliga mörka nyansen på plasten. Verkar funka på både mjuk och hårdare plast. Drygt som bara den dessutom.
Fr
258
Fredde71
E46 M3 SMG -03

Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Drygt är det verkligen!
Men upptäckte idag efter att det regnat inatt att det är betydligt mattare samt att det bildats "torkfläckar" efter regndropparna.
Någon som har liknande erfarenhet eller har jag använt för mycket medel eller något?
Eftersom det är så hilmla drygt så känns det som om jag kan ha fått på förmycket?

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..."
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Fredde71, eftertorkade du med en mf-duk eller liknande efter att du lagt på Vista?

/Masten
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Tja... testa med sådant plast-silikon-emulsion eller vad det heter. Det fräschar upp en hel del.

Alexander
Fr
258
Fredde71
E46 M3 SMG -03

Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Masten:
Eftertorkade ingenting!
Stod inta något om att man skulle göra det på beskrivningen till flaskan.
Men jag hade mina funderingar över det... Man ska alltså eftertorka? Hur länge ska medlet torka innan avtorkning isf?

AlexanderK:
Vill inte använda silikonprodukter eftersom det väl kan torka ut en del plaster? (Vad jag hört/läst på olika forum.)

Mr
8
Mr Starbuck
320d Sedan -10
Jag applicerade med en bit av en tvättsvamp och lät det ligga på ett par minuter. Arbetade mig bilen runt och gnuggade in och torkade bort överflödigt medel med en tunn trasa.
Har haft ett sjujäkla regnväder här sedan jag lade på medlet, men listerna ser lika svarta ut som igår och inga "torkfläckar" vad jag kan se.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Fredde71: Jag använder inte Vista så ofta, men på min C2:a låter jag det ligga på i ~30 min innan jag torkar av det.

/Masten
Fr
258
Fredde71
E46 M3 SMG -03

Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Då ska jag göra om det hela och eftertorka!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.