AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.794

1-serie fr Tyskland, värt att ta en nyare?

wi
160
wigert
328i Cab E36 -99
V70 2,5 FT - 09
Behöver en ny andrabil till hösten, och eftersom jag pendlar 9 mil per dag i en etanol-volvo vore det bra att ibland kunna åka snålt till jobbet i andrabilen. (volvon lär iofs dra astonomiskt i fruns körprogram....)

Åter till saken. Jag funderar på en 118 eller 120d. Tyskland ligger 05-06/07 på 10-12 tusen eur. Då är de ibland med mer utrustning och har gått 10-15 tusen mil.

Är det några avgörande skillnader på de tidigare modellerna?
Har hört att partikelfilterbyten är dyrt, när skall det ske? Har alla dieslar detta?
Andra kostnader att se upp med på dessa vagnar?
Har inte testat skillnaden mellan sportstol och vanlig i denna vagn? På E36 var det iaf en stor komfotskillnad till sportstolens fördel.

Tacksam för tips och idéer om ett sånt köp!
Typ mars månad 2007 kom faceliften som överlag är bättre än före facelift, och därmed dyrare. Lite bekvämare i frädringen, bättre kvalité i inredningen, alu motorstomme isf gjutjärn i dieslarna med lite jämnare vrid och ung. en dl mindre förbrukning. Skatten är lägre då det är mk2005 (EU4) med lågt utsläpp. EU3 bilar beskattas efter vikt. 118d efter september '07 är miljöbil (under 120g CO2) men det har lite betydelse som begagnad.

Dock så har fejsliften partikelfilter (samt vissa före FL som hade det som tillval). Om den ska bytas så kostar det en rejäl slant. Men har bilen körts normalt ska den hålla länge (vet en som rullat 31 000 mil i en 120d). Har den bara kört korta sträckor eller har bilen varit trimmad (ganska vanligt) så kan den bli obotlig igensätt och måste bytas i förtid. Finns även firmor på kontinenten som kan rensa ut dem, vissa har lyckats göra det hemma med lite trix (miljöfarligt!?!).

Lycka till!
Ur
184
Urma
118d -08
Ett råd, testa sportstolarna innan köp! Jag satt utomordentligt bra i e46án med sportstolar, i 1án får jag inte plats!
Men faceliften:
Vad kan man kolla efter så man vet vilken sida om faceliften bilen är tillverkad? Finns det några enkla detaljer som är lätta och glasklara?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bakljusen är en tydlig skillnad.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.