AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
998

Generator problem (olika volttal på generator och batteri)

Hej jag har en 528 -95 med en bosch 140A, problemet jag har är att ibland så laddar bilen okej och ibland laddar den inte alls, nu har jag dessutom mättupp volten över generatorn och över batteriet där de skiljer sig med ca 2 volt.
Frågan jag har nu är vad styr laddströmmen till batteriet? borde det inte gå en direktkabel från generatorn till batteriet??? vad kan strula?

/Mvh Krille
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Har du låt säga 14,4 volt vid generatorn och kanske 13 i bak på batteriet så har du dålig kontakt någonstans på vägen. Kolla anslutningarna på generatorn så de ser okej ut.
När du mätte vid batteriet, tryckte du då mätpinnarna mot batteriets blypoler direkt eller mot kablarnas anslutningar skruvar osv? Det är inte alldeles ovanligt att det finns ett oxidskikt mellan blypolen och kabelskornas klämma, lossa båda kablarna och rengör noga.
Det skall inte skilja så mycket alls som i ditt fall, och det är en grov kabel mellan generatorn, via anslutningen på startmotorn och direkt till batteriets pluspol. Här skall knappast finnas något spänningsfall alls för de strömmar som är aktuella vid laddning.
Kolla även generatorns jordning till motorblocket och motorns jordanslutning mot chassiet.
Om allt ser friskt och rent ut så får du ge dig på och följa pluskabeln från generatorn till startmotorn och vidare till batteriet.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.