AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.979

droppande under bilen från A/C normalt? X3 E83

_m
42
_marlboro
120dA Coupé -09
Är det normalt att det droppar lite under bilen när A/C:n producerar kyla? Har fenomenet idag på min X3:a och hade samma grej på min X5:a... nån packning som är sliten eller normalt? Tacksam för tips...
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Helt normalt. (Kondensvatten)
_m
42
_marlboro
120dA Coupé -09
Tack för svar!
he
4
henkearvid
X3 x-drive 2.0D -07
Min X3 droppade väldigt mycke från ACn tills för ett par dagar sedan då den la av helt och hållet. Dropparna kom ungefär i höjd med växelspaken, är detta normalt, borde inte kondensvattnet komma mer under motorn? Kan detta som droppade ut under växelspaken varit kylmedlet till kylsystemet som läckt i någon packning eller liknande?
Beror helt på vad slangen som leder kondensvattnet sticks ut någonstans under bilen.

däremot att det helt slutat (fast AC kyler på som förr) är mer oroande och indikerar på stopp i slangen då kondensvattnet som inte droppar ut blir kvar i bilen på något sätt, du märker att bilen immar igen lätt fast AC:n är igång och så småningom upptäcker du att bilens golv under gummimattorna är genomblöta - det kan ha läckt in en hel hink i mängd innan man börja tycka sig att det är fuktigt under gummimattorna på en bil och det är ett elände och tidsödande att försöka torka ut allt igen.

tänk på att AC i fuktig sommarvärme lätt kan producera flera liter vatten i timme i form av kondens och det blir inge kul om den inte hittar hela vägen ut utanför bilen.
.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
xxargs:

Jag tror att hans AC är paj?: Länk

Mvh
he
4
henkearvid
X3 x-drive 2.0D -07
Stämmer, förklarade mig lite dåligt, den droppade onormalt mycke tills för ett par dagar sedan då ACn slutade att funka helt. Har Aldrig tidigare varit med om att det droppat så pass mycket så det jag funderade på var om det kunde ha blivit någon läcka i systemet och det var då kylmediumet som läckte ut?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
R134 vilket är det vanliga köldmediet i bilar har sin kokpunkt vid -26,3°C så har du sett något rinna så är det troligen vatten då läckande köldmedium normalt kommer ut i gasform. Finns ju även en mindre skvätt olja i systemet, men det blir det inga pölar av då det är väldigt lite. Dräneringsslangarna kommer vanligen ner på sidorna av växellådan. En idé är att blåsa lite lätt med tryckluft upp genom dräneringsslangarna och se om det släpper något som kan ha proppat igen. Om det droppade ovanligt mycket kan det ju varit något fel som gjort att kompressorn jobbat onormalt mycket eller hela tiden innan den stutade fungera.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
henkearvid:

Det var helt enkelt kondensvatten från AC:n, inget annat. Håller med Anders-72 om det han har skrivit.

Mvh
i ett läge när det är ganska lite köldmedie kvar i systemet när man har kölmedieläcka så kan man få partiell frysning av kondensorn och är frostskyddsensorn i den isfria delen som inte blir kall så kan det bli rejält kallt på dom delarna som fortfarande blir kalla av kölmediet och därmed mycket is som bygger på kondensorn - sedan när man ställer bilen så kan det bli en avsevärd skvätt vatten när isen senare smälter...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.