|
|
|
|---|---|
Apprecihated |
Tjena ! Köpte min första Bmw för 2 veckor sen och har upptäckt ett konstigt fel som jag inte kan sätta fingret på. När jag gör en kickdown och ligger runt 4500 varv så börjar bilen "blurra" och jag ska väl inte säga orkeslös men den har inte ork o öka hastighet som den ska och sen när den börjar närma sig 6000 varv så går den som den ska igen ? Det är en 525i Touring M50b25 Aut och som sagt min första bmw så någon som har en aning ? meken jag pratat med tror på en minimal spricka i toppen så jag får vatten på i cylindrarna vid pådrag men alla förslag mottages med stor tacksamhet :) Mr T |
Apprecihated |
kan de vara något med tändningen ? den går bara på 5 cylindrar vid Kickdown och efter kickdownen så går den fortfarande bara på 4-5 cylindrar men gör jag ingen kickdown så går den hur bra som helst på alla 6 ? Tacksam för svar :) Mr T |
|
Varför tror han att du har en spricka i toppen? Finns det några indikationer på det? Det låter otroligt att de skulle komma in mer vatten vid högre belastning, det är oftare så att du får avgaser i vattnet och att vattnet rinner igenom stillastående eller vid låga varvtal. Hur som, jag har haft bägge fel på min 525a, när den misstände var det lambdasonden som var dålig, din beskrivning stämmer överens på pricken, ok värden på besiktningen dock. Spricka gjorde att den misständnde på tomgång, annars gick den ok förutom att vattnet och temperaturen spökade. Testa att läsa av felminnet, det är inte säkert att de indikerar på fel, det gjorde nämligen inte min. Lycka till! |
|
Apprecihated |
Precis som du säger så tyckte jag att de lät konstigt, vattennivån är helt okej och tempen svajar inget. Vi avfärdar att de kan vara de iaf. Jag var o besade den igår efter att ha bytt kattarna och de va helt okej värden och de visar inget felmeddelande om, jag får pröva o byta Lamba o se hur den går :) Tack för svaret :) Mr T |
Apprecihated |
Nu är lamba beställd och gjorde även ett komp prov igår och de visar sig att de är pytte lite sämre komp i cylinder 1 och 2 (inifrån räknat) så de blir nog att byta toppackning med :( Mr T |
Lu 204 BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90 BMW 540iM -93(5vxl) BMW 635csi(?) m60 6vxl -76 |
Hur mycket är "pytte lite"? Det är inte ovanligt, utan snarare vanligt att det skiljer lite i kompression mellan cylindrarna på en lite äldre motor. |
Apprecihated |
Kommer inte ihåg Hur mkt de va men har pappret hemma, ja de gör ju de med de e så pass mkt att jag hellre byter packningen än o skjuta den lite senare . Mr T |
Lurre1 |
Hej hur mycket skiljer komp,kan vara svårt att mäta rätt,varm motor bränslerelä urkopplat? Kan också vara tändspolar som felar,prova också att koppla ur lmm. Mvh |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.