|
|
|
|---|---|
|
Kan det vara luftmassemätaren? Okej, på besiktningspapperna så fick ja för högt HC värde. Jag har nu gjort en service, alltså bytt tändstiften till platina, ny olja och nytt oljefilter. Luftfiltret har ja inte bytt, men ja plockade av det och lyssnade på om tomgången skulle gå jämnare, men det blev ingen förändring. Kan det vara luftmassemätaren som strular? Bilen har ojämn och orolig tomgång. Oavsett om den är varm eller kall. Eller kan det vara tändspolarna? (Finns 1 till varje tändstift) ? Lambdan? ja ja vet inte vad som e vanligast.... :/ Mvh MArcus | |
|
Kolla att din vevhusventilation är ok. * Kolla att du inte har något oljeläckage runt ventilkåpan. Oljeläckage = tjuvluft. * Kolla att båda slangarna i vevhusventilationen är hela och inte täta av oljeklegg. Ovanstående är enkelt och snabbt att utesluta/fixa. Med detta åtgärdat kan du sedan ge dig på dina övriga idéer om felsökning. //Göran |
|
|
Jag såg när ja bytade tändstift, att det var en del olja i ett av hålen. Det som är närmst vindrutan om man säger. Bilen hackade till lite ett par minuter efter ja hade bytat tändstiften, men det försvann. Men tomgången är fortfarande orolig. En fråga till, mina spolarmunstycken är knepiga. Först sprutade dom ut en liten stråle, för att sedan inte spruta ut någonting alls. Men ja hör att "elmotorn" jobbar, att den försöker skicka ut vätskan. Men kommer ingenting. Såg också att innan för huven, att där fanns spolarvätska, som hade runnit "bakåt" ..... på nåt vis. Är det munstyckena som är igensatta då ? |
|
| Jag vet inte riktigt vart du menar, är ingen high end meckare direkt haha :P Det dära med ventilhuskåpan och dom sladdarna. Du skulle inte kunna visa på en bild hade varit itroligt snällt och hjälpsamt :) | |
|
Här finns en bild på vevhusventilationen Länk. Slangarna är den grova pos 3 och den klena pos 5. Bild på packningen under ventilkåpan Länk. Packningen är pos 3 och består i själva verket av 3 separata packningar. Är det olja i försänkningarna där tändstiften sitter så är en eller båda av de mittre packningarna dåliga. Det är vanligt att packningarna blir hårda och spröda efter ett antal år och mil. //Göran |
|
| I ett av hålen där tändstiften sitter, det längst in mot vindrutan, det är olja i det hålet (där tändstiftet sitter) ... är det nåt dåligt? | |
|
Det är inte bra att ha olja i försänkningarna där tändstiften sitter. Det finns fall där det orsakat problem med tändningen i den eller de cylindrarna. Byt ventilkåpspackningarna. I alla 3 E34:or med M50 motorer jag har haft har jag hittat olja i försänkningarna där tändstiften sitter. Läckaget försvann efter att jag bytt packningarna. Angående dina spolarmunstycken. Några vanliga problem är trasig spolarslang vid övergången mellan kaross och motorhuv, igensatta munstycken samt kärvande backventiler. Det sitter en backventil (vit plastsak) mellan slangen och munstyckena. //Göran |
|
|
Okej så man behöver nya packningar då, var kan man skaffa det? Och är det möjligt för en amatör att byta dom? :) Okej, ja ska kolla spolarslangarna, motorskyddet är drygt bara haha. :) |
|
|
Beställt nya packningar genom Mekonomen, det gick på 350kr (Beställningsvara). Spolarna fungerar nu perfekt, lite pinsamt att ja inte ens hade lyft på motorskyddet som sitter under huven o ens tittat. Det var en slang, en slang med plupp. Sån som går in i en annan slang, som hade åkt ur. Det medförde att båda munstyckena ej fungerade. Var bara att trycka i den igen sen funkade dom utan problem :) När man byter ventilkåps packning, är det något speciellt att tänka på då? |
|
|
Några råd vid bytet av ventilkåpspackning * Se till att smuts inte ramlar ner i motorn när kåpan är borta * Se till att ytorna på toppen och kåpan är rena från smuts och rester av den gamla packningen * Sätt tätningsmedel (t ex Biltema röd silikon) baktill på stora packningen vid "halvmånarna" annars kommer det att läcka där * Om färgen på kåpan släppt delvis på ytan mot packningen så sätt lite tätningsmedel på hela den ytan * Dra inte skruvarna till tändspolar och kåpa för hårt, allt sitter skruvat i aluminium och det är lätt att dra sönder gängor (egen erfarenhet...) //Göran |
|
|
Tack så mycket ja ska följa dina tips. Den röda silikonen, finns den nån annan stans då Biltema ej finns här i Blekinge? Mekonomen? Länk till exakt produkt, eller namn? :) |
|
|
Motsvarande finns hos Mekonomen m fl, kanske t o m hos OKQ8. //Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.