|
|
|
|---|---|
|
hej! Jag har en bmw 518 som beter sig lite konstigt. den har ett skramlande missljud från motorrummet som jag inte lyckats lokalisera (dock inte lagt särskilt mkt energi på det). det konstiga är att den går fint på tomgång, sen helt plötsligt börjar det skramla varpå det gör det en stund och sen försvinner missljudet. jag tror att motorvarvet går ner en aning när det händer men är inte helt 100. låter som någonting sitter löst. vet inte om ljudet kvarstår under körning då det är lite svårt att lyssna efter det inne i kupén. någon som har erfarenhet av liknande problem? tacksam för alla tips! /Markus | |
|
kanske remsträckaren eller ett löphjul.. |
|
| nja, har kedja så det borde inte vara ett problem. det konstiga är att det kommer och går... | |
|
Kolla på remsträckarens hjul eller löphjulet till vattenpump-generator. Kan vara ett dåligt lager på gång att ge upp. Kolla även på viskonavet till den remdrivna fläkten. Om du har ac så kan det vara den elektriska fläkten framför kylarpaketet som har lager som går torra. Den går att plocka isär och byta kullagret på samt smörja upp bussningen i bakkant. Detta gjorde jag då min fläkt började låta illa. Den elektriska fläkten framför kylarpaketet startar varje gång ac-kompressorn startar. Motorvarvet kommer att gå ner något och du får oljud om fläkten är dålig. Kompressorn (och fläkten) går inte så många sekunder varje gång innan de stannar igen. //Göran |
|
|
Observera att jag endast har renoverat den 5-bladiga Bosch-fläkten. Det finns fler varianter av elfläktar på dessa bilar. Var även medveten om att muttern som håller fläktbladen är "felgängad" på Bosch-fläkten. //Göran |
|
|
hej. gjorde en snabbkoll idag. skramlet kommer när man har ACn igång. har man den avstängd försvinner ljudet. har inte riktigt hunnit kolla mer än så, men det kanske ger hjälp för att pin pointa problemet. //M! |
|
|
Remmen till ac-kompressor snurrar oavsett om ac:n är av eller på. Det som börjar arbeta när ac-kompressor kopplas in är kompressorn och fläkten. Lyssna efter oljud i dessa. Det kan även vara så att det är någon värmeskyddsplåt som skramlar eftersom motorn ändrar varvtalet lite och arbetar med högre belastning när ac-kompressorn är inkopplad. //Göran |
|
|
kan int va fläkten till ac:en som låter då?? Tar bort front grillen så kommer du åt den. Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland. |
|
|
Testa om det är fläkten som låter illa genom att köra den med motorn avstängd. Gör så här: * Dra loss kontakten på kylarens högra sida med 3 kablar * Tändning på - starta inte motorn * Bygla stift 1 och 2 dvs brun och grå-lila kabel Fläkten skall nu gå med låg hastighet dvs samma som när ac-kompressorn går. Lyssna efter oljudet du har hört tidigare. //Göran |
|
|
har inte riktigt hunnit ta tag i problemet än. men jag spelade som hastigast in en film som kanske kan hjälpa till att identifiera problemet. om man ska riva halva motorn vill man ju gärna börja i rätt ände. ljudet verkar försvinna när motorvarvet går upp. det låter en aning på tomgång. när acn är på låter det. men även om man tex lägger i en växel och släpper upp kopplingen så motorvarvet sjunker en aning. //Markus |
|
|
Skaffa en sån.... Länk Väl investerade pengar som man har mycket hjälp i felsökning. Låter det när ac:en inte är på åxå?? Dum fråga kanske...men har du tillräckligt med olja i motorn?? Hur ser oljan ut?? Var det länge sen du bytte olja?? Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland. |
|
| problemet är nu åtgärdat. kan avslöja att det var remspännaren till generatorremen som var kass. ny spännare och rem och motorn spinner som en katt! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.