AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.710

M3 E46 går dåligt

Har en M3 e46 -03 SMG-II som går dåligt. Ibland känner man att alla hks kommer men för det mesta inte. Kan även vid rejält gaspådrag börja lukta illa inne i cupén. Har felkod (P0978 styrmagnetventil C utanför börvärdet) och en (EODB/OBD) Finns även ett klonkande ljud ifrån bakaxeln vid acceleration och växling, men det är vell standard från fabrik på dessa bilar?

Hoppas någon känner igen detta problem eller vet vad jag menar. Kan även tillägga att bilen körs riktigt lungt om det kan spela in.

Tack på förhand!
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
coolt att man får felkoder på det när det gäller E46

är ingen expert på dessa men detta är vanosrelaterat det är en sak som är säker.

vart inne på realoem står avslutad på magnetventil så verkar som du antingen får leta begagnad eller byta hela vanosenheten.

bättre hör med någon E46 ägare här på forumet.

här är länken till realoem med allt som tillhör din vanos.

Länk

Är inte speciellt insatt i hur detta funkar. Men om det är nått fel på vanos är det såhär m3or brukar bete sig? Och att det börjar lukta inne i cupén. Vad brukar det kosta att reparera vanos?

Mycket tacksam för svar.
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
min strula på detta sättet när jag hade trasiga ventiler, men det vart ju inte enda felet på min bil iof.. (fortfarande inte löst helt)

det kan ha att göra med att han inte ställer kammarna som han skall ja, du har inga probem med tomgång eller nåt sånt?

min bil gick grymt mycket bättre när jag fick ordning på ventilerna.

varför det luktar i bilen kan jag inte sia om

vanos går nog på ca 25.000:- och det är nog tyvärr den enklaste och dyraste lösningen.

är du lite händig bör du kunna byta ventilerna själv.
Fick dessa felkoder när jag Mtestade bilen. Där dom även sa att allt lät bra i motorn. Och vad jag läst om vanos så brukar det vell låta en hel del om dessa är felet?

Tomgång vid start ligger på runt 1100 och varm runt 800.

Har som sagt ingen större koll därför jag vänder mig till er mer erfarna =)
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Skulle börja med en felkodsavläsning på bmw de är väl investerade pengar!
Ja kanske bäst att göra de. Ska ringa dom idag och höra vad dom säger.
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
Om vanosen låter eller inte tror jag inte har så mycket med ventilerna att göra, det är vanosväxellådan som rasslar isåfall
ni
147
nightxmannen
BMW M3 3.2 -96
och det har oftast inte så mycket med funktionen att göra mest ett skönhetsfel om det låter
Har varit hos Bmw där dom gjorde en felkodssökning på bilen, men där var allting ok. Dom förklarade att om det skulle vara något som helst fel i motorn så skulle de gett utslag där. Dom tyckte även att motorn lät som den skulle.

Blev nästan lite besviken att dom inte hittade något fel när jag tycker bilen fortfarande motar när man trycker fullt. Konstiga är att den går fan bättre om jag ger runt halvgas. Dom trodde att de kunde vara något med luftmassemätaren men även de borde ha gett utslag på felsökningen om de vore nått större fel.

Någon som har nått förslag på varför den beter sig som den gör?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Skumt fel...

Har ägt/provkört många M3 e46 och helt klart kan det märkas skillnad från bil till bil, säkert beroende på hur fräsch vanosen är.

Hur långt har den gått?

Har bilen blivit tröttare i din ägo så så är det helt klart något fel! tror inte en sliten vanos ger några felkoder, dock blir det ju mycket sämre "klipp" i den.

Precis som du beskriver.

MVH Peter
Ja verkligen skumt. Speciellt när den helt plötsligt kan leverera alla 343hks. Men för det mesta "hackar" till vid full gas och inte går fullt ut.

Den har gått 4100 kontrollerade mil och är svensksåld.

Men hur kan man vara helt säker på att det är vanosen som spökar? Det går inte att kontrollera det på nått vis innan någon börjar på att skruva isär den?

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

På de miltalet lär det inte va vanosrelaterat, om den inte gått på bana 4000 mil:-)

Jag tror på någon givare av något slag isåfall som kanske glappar eller något. Om den "hackar" till så kanske det är något med tändningen/bränslet?

Om den går riktigt ibland så är det garanterat inget dyrt vanosfel utan säkert nåt enklare fel, dock kan det va svårt att hitta.

Vem kan felsöka om inte Bmw liksom?

MVH Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.