AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.449

Data hjulinställning E46?

Hej,

Är det någon som tillgång till E46 hjulinställningsdata? Jag har Autodatas värden (både standard och sportfjädring) men önskar också att få ta del av BMWs värden. Har letat på BMW TIS (Spaghetticoder) utan att finna något. Kanske letar jag på fel ställe?

Ytterst tacksam för info eller länk till info.

mvh/ Anders
Jag har funnit det jag söker här: Länk

Anledningen till min fråga är att jag idag lämnade in bilen för hjulinställning idag. När jag hämtade bilen fick jag till besked att justermånen inte räckte till bak, man ville vi öka cambern. Jag ville inte acceptera detta och har nu funnit att firman i fråga inte har lastat bilen tillräckligt inför justeringen. Man har endast lagt i 2 x 70kg i framsätet medan BMWs spec är 2 x 68kg i framsätet, 1 x 68kg i baksätet, 21kg i bagaget samt full tank. Viss skillnad må jag säga! Klart att önskade värden inte kunde uppnås.

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bakläxa för firman då. Du får väl stå för full tank och hjulinställaren för de fiktiva feminina små flugviktarna i sätena ;)
Ja det blir bakläxa så klart. Företaget i fråga har fått en vänligt och tydligt mail med alla data så jag får nog svar vad det lider. Till saken hör att firman har gjort helt enligt maskinens (Hunter) manual så jag klandrar dem inte.

Men....hade jag varit i deras kläder skulle jag regerat på att cambern är för liten (!) i kombination med att den är lika på båda sidor. Det bör alltså inte handla om skador på hjulupphängingen och BMW specar knappast värden som inte går att uppnå.

Jo, mina tankar har också nuddat vid "fiktiva feminina små flugviktare", dock svårt att finna tre med exakt samma vikt. :-)

mvh/ Anders
Hehe, nu vart det fel. Jag avsåg så klart 3st äkta (ej fiktiva) 90-60-90 á 68kg i sista meningen ovan. ;-)

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ett annars lite enformigt arbete skulle helt klart bli trevligare så. ;)
Bilen omjusterad idag och med rätt ballast var det inga problem att ratta in rätt cambervinkel.

mvh/ Anders
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Enda problemet med det upplägget är ju att hjulinställningen skulle ta en hel dag och bli åt helsike ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.