|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Jag har en liten fråga angående servicekostnad för en 328ia e36 av årsmodell 97. Bilen har gått ca 14000 mil och har inte blivit servad på 1 och ett halvt år. Är intresserad av att köpa den här bilen men vill veta hur mkt jag kommer behöva lägga på servicen. Jag har då lättare att förhandla när jag och säljaren kommer överrens om priset.. Ni som kör den här bilen, vad brukar er servicekostnad ligga på? Mvh woopters | |
|
Med tanke på att det inte verkar vara en pedantskött bil och du inte har 100% på historiken, hade jag räknat med att göra en "storservice", dvs. en inspektion2-service med vissa tillägg. Lite vägledning i ungefärlig materialkostnad om du väljer "kvalitetsprylar": 1. Olja och filter (beror på vilken olja du väljer, men säg 100kr/litern) =ca750kr 2. Luftfilter, bränslefilter och ev. kupéfilter = ca 500-700kr 3. Olja i växellåda och bakaxel = ca 400kr 4. Tändstift = ca 600-1200kr (beroende på om du väljer att installera standard eller longlife-stift). 5. Bromsvätska = ca 150kr 6. Kylarvätska = ca 250kr 7. Olja i servostyrningen = ca 200kr Sedan tillkommer ev. slitdelar om det behövs, t ex bromsklossar/skivor etc. Arbetskostnad för byte av ovanstående och alla kontrollpunkter i inspektion2, beror i stor utsträckning på vem som gör jobbet och var i landet (en liten "byverkstad" kanske tar 500kr/tim, medan jag skulle tro att t ex BMW i Solna tar minst 1500kr/tim). Många av punkterna kan du göra själv utan större problem... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är som Johan säger men det finns tillexempel billig tändstift på www.mrsolutions.co.uk & mycket annat finns till vettiga priser på nätet och om du är lite händig & gör det själv kan du komma undan billigt. 14000mil låter dock lite väl lite för en 97a men inte vet jag? tips är att ringa bilprovningen och fråga efter dom senaste bes. för många bilar jag kollat på har sett ut som tex: 2011: 18000 2010: 16000 2009: 22000 & det är ju inte så roligt .. Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.