|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Har köpt mig en Bmw 525tds som sagt med trasig topplockspackning, jag vet sedan innan att topparna är skapligt känsliga och kan spricka. Har några sprickor i min topp som jag undrar lite över hur allvarliga dom är. Bilen är ej körd med trasig topplockspackning så den har ej gått varm eller så, förra ägarn slog igen för han fick ut kompressioner i vattnet. Slänger upp lite bilder på eländet så kan ni som har lite mer kunskap om det här ta en liten titt och berätta vad som behövs göras med den. Länk Länk (såg inga regler/instruktioner om bilder så laddade upp på en bilduppladdningssida så ni får kolla länkarna. tar givetvis bort ifall man inte får ladda upp sådär) Ta en titt på bilderna och se om ni kan hjälpa mig lite. Som ni ser så är det inte allt förstora sprickor och dom är inte djupa! Men lämnar över det till nån med lite mer kundskap. Tack på förhand/ Jon | |
|
Tjenna igen, verkar som ingen klarar svara på min fråga så ställer en ny och ser om någon kan hjälpa mig med den då. Har kollat toppen nu och den är sne med en tiondelsmillimeter på det värsta stället, täcks det av topplockspackningen eller behöver man riktplana den? Känns ju som att packningen tar det men frågar er för att vara lite mer säker. Har kollat trådar överallt och finner ingenstans något om tolerans på en m51 topp vad det gäller "sne"heten! |
|
|
På bensinmotorerna M40-M43-M50 gäller max 0,03 mm skev topp och gränsen för bearbetning max 0,5 mm. För dieselmotorn M51 står i min tyska rephandbok (om jag översatt rätt) byt vid mätbar skevhet och planing inte tillåten. Med tanke på begynnande sprickor skulle jag inte köra vidare med den toppen. Risken finns att du gör jobbet att montera ihop motorn och kör ett antal mil men sedan får problem och måste riva igen och byta en toppen med större sprickor än idag... //Göran |
|
| En spricka är alltid en spricka. Dom växer olika snabbt beroende på belastningens storlek (amplitud) och antal belastningsväxlingar (frekvens). | |
|
Med tiden (om inte redan) är det stor risk att sprickorna växer in i angränsande kyl och oljekanaler. Leta efter en annan topp är mitt råd. mvh/ Anders |
|
|
Okej tack för svar! Har nu gjort ren toppen ordentligt och gnuggat med svinto på "sprickan" och nu är den nästan helt borta och sprickan når inte ända ut till stålpluggen. Den är ca 3mm lång och nästan bara på ytan så funderar på att använda toppen ändå eftersom en utbytes är så jäkla dyrt! Sen det där med planing, vet att många planar m51 toppen men bmw rekomenderar att man inte ska plana den alls. Min är som sagt en tiondelsmillimeter på det "värsta" stället. Har en kille som kan riktplana toppen i princip gratis så är det inte värt ett försök med det? Vet som sagt många som har planat m51 topparna och det funkar ju för dom, och nu när det är såpass lite så borde det väl kvitta? Eller hur mycket förändrar en tiondelsmillimeter kompet ? Mvh /Jon |
|
| Det ger ju procentuellt mer på en diesel förstås. Planhet är inget man enkelt mäter. Lägger du på en stålskala är det rakhet du mäter och oplanheten kan vara något annat. För att man ska kunna ta ett skär motsvarande oplanheten krävs det en del för den som sätter upp topplocket i maskinen. Räkna med lite mer avverkning ändå. Slipa bort de synliga sprickorna med en dremel. Som sagt även en liten spricka växer och det kommer den göra. Alternativt smält den med en TIG-svets. | |
| Någon som har en aning hur man får ur "stålpluggarna"? Dom pluggarna som sitter där glödstiftet är iskruvat alltså, någon som har tagit ut dom och vet hur man gör tro? | |
| Har kollat runt lite och verkar som det inte går att få ur dom? Hur gör man då när man ska plana toppen ? | |
|
Förkammaren är i gjutjärn så antar de e därför man ej skall plana. Men har hört att folk gör de endå. Vilken packning bör man ha isf? 3-hål är ju orginal om man kollar realoem, allt under de tex 2-hål borde va tunnare? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.