|
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Har ett litet problem med min 328 E36. Skulle starta den imorse då var den helt död. Tänkte jaha batteriet har väl laddat ur sig av någon anledning men alla lampor lös men det hände absolut inget när jag vred om nyckeln. Kopplade på startkablar från pappas bil och satte mig. vred om nyckel men hände inget ändå. La i 1:ans växel och liksom puttade bilen lite fram och tillbaka bara så den precis så den rörde sig lite. Vred sen om nyckeln igen och motorn snurrade igång. Varför gjorde den då? Vad kan ha hänt? Den gjorde så ikväll igen, jag gjorde likadant igen och den startade sen. Tacksam för svar :D | |
|
Kolla alla kabelanslutningar m.a.p dom grova kablarna. På batteriet, minuskabelns jordning i karossen (från batteriet), Anslutningen på startmotorn (koppla ur batteriet medan du är där och pillar). Sitter även en jordfläta mellan karossen och motorblocket där det kan vara dålig kontakt. Hjälper inte detta kan det vara startmotorns solenoid som kärvar. Startmotorn kopplas in först när drevet gått ut helt i kuggkransen på svänghjulet. Kan ju vara så att drevet inte orkar ut om ktvå kuggar står mitt för varandra. Ska normalt göra så oavsett läge såklart, men det gav ju en del ledtrådar att du just testade att putta på bilen lite. |
|
|
Tack för tipsen Anders-72. Vet du var jordflätan mellan kaross och motorblock sitter? Den gjorde lika dant igår och då fick vi putta igång den. Den startar hur lätt som helst då. Hittade knappt startmotorn, j*vlar vad den sitter dumt. |
|
|
Flätan ska sitta under avgasgrenröret och nås nog enklast underifrån. Ja, startmotorn sitter bökigt till på BMW-sexorna. Om det fortfarande är så att startmotorn hoppar i gång när du ruckar motorn lite genom att knuffa bilen är det nog startmotorns solenoid som är dålig, eller att dess drev kärvar på axeln. Enklast om du måste byta är nog då att demontera insuget. |
|
|
När motorn inte startar, klickar det eller är det helt tyst? När bilen knuffas/ruckas rör sig motorn lite lite i sina fästen vilket innebär rörelse i kablaget mellan motor och kaross. Detta kan motionera en glapp så att det blir tillfällig kontakt och motorn kan startas. Så förutom grova kablar skulle jag också kontrollera anslutningen/kabeln till manövern på startmotorn (solenoiden). mvh/ Anders |
|
|
Batteriet?! |
|
|
Det är inte batteriet. Första gången trodde jag det var batteriet men vi kopplade på startkablar men inget hände. Har laddat batteriet oxå. När jag vrider om nyckeln så händer ingenting alls, inget klick eller något. För att kolla anslutningar och kablar på startmotorm måste man väl ändå plocka bort insug m.m för att komma åt och då är det väl lika bra att byta den när det ändå är av allting, eller kan man komma åt det lätt ändå? |
|
| Jag tror du kommer åt startmotorns anslutningar underifrån. Kanske hasplåt måste bort. Koppla ur batteriet om du ska under och greja med det. Lätt att råka kortsluta manöverkabeln och matningen och köra över sig själv och det är ju inte bra... | |
|
Ok, ska kolla det. Får åka till pappa, han har smörjgrop :) Vad ska jag titta efter på anslutningarna på startmotorn? |
|
|
En smörjgrop är guld värd! Börja med att få fram felet när bilen står över smörjgropen. Rucka på en kabel i taget och gör startförsök efter varje. Efter att startmotorn börjar snurra bör du ha du funnit felet. En dålig anslutning är oxiderad och/eller svartbränd i kombination med att den är lös (inget kontakttryck), bör rengöras, skruvas fast alt. bytas ut. Detta är en enkel felsökning utan att vi ens använder mätinstrument. Naturligtvis kan felet vara någon annat men det kanske vara bra att börja enl. ovan.. mvh/ Anders |
|
|
Ok. Tack så jättemycket alla och speciellt tack Anders :) Ska kolla kablar på startmotorn m.m och återkommer. Kram på er. |
|
| Ska vi åka med på den där sista båda två, AKN?! ;) | |
|
Hehe :-) mvh/ Anders |
|
|
TuvaLisa, Hur har det gått med felsökningen, några framsteg? mvh/ Anders |
|
|
Hej :) Precis kommit hem från pappa faktiskt. Har konstaterat att det är startmotorn som är kass. Lyckades komma åt och knacka på den och då gick den runt direkt men stänger jag bilen och provar direkt igen så är den helt död tills jag knackar på den igen. Den låter inte riktigt frisk när den drar runt heller, tror det är något lager som skurit/är på väg att skära. Ska beställa ny startmotor nu ikväll. Hittat billig på www.skruvat.se |
|
|
Hur svårt är det att ta bort insuget på en 328 E36? Verkar krångligt att ta startmotorn underifrån. BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den. |
|
| Tror det sitter ett stag under insuget som det är fäst i förutom pinnbultarna mot topplocket. Det kan ju hända att packningarna pajar när du tar bort det, så en idé är ju att köpa dessa på öppet köp så slipper man stå där om det skulle hända. Leta på realoem.com så går det att läsa på lite innan hur mycket det sitter fast i. | |
|
Har satt i ny startmotor idag :D J*vlar vilken skillnad det blev. Den gamla har varit dålig länge märker jag nu, vilken snurr det blev. Tog den underifrån, var inte så farligt, tog ca 1 timme. BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.