|
|
|
|---|---|
|
Bilen: E39 M54 -01 20800 mil, vattenpump bytt annars orginal kylarsystem. Efter en kvarts normal stadskörning parkerar jag och ser att det kommer ånga från kylargrillen. Tempgivaren är normal. Öppnar huven, ser inget läckage där, möjligtvis lite kring expansionskärlet. Kollar under bilen och det rinner ut rejält med vatten. Väntar ett par minuter efter att det slutat rinna, fyller sedan på. 4 liter vatten går i. Inget läcker ut. Kör direkt och försiktigt till verkstaden. Tempgivaren är hela tiden normal. Stannar. Kollar under huven och bilen, inget läckage. Mekanikern kollar snabbt över och känner på det han kommer åt från huven, ser inget läckage. Han luftar systemet, det kommer ut rejält med luft. Tar ett par minuter innan det är tömt. Enligt mekanikern har han aldrig varit med om så mycket luft! Han "provtrycker" genom att spruta in tryckluft i ventiler och kärl. Inget läckage. Varken med motorn av eller på. Jag tar en provtur och kör cirka en mil och ligger på cirka 3000 rpm för att provocera fram läckan, åker tillbaka, inget läckage, men åter igen mycket luft! Kan någon lista ut vad som orsakat läckaget på 4 liter vatten och sedan varför det inte läckte alls när vi felsökte? Varför kommer det in så mycket luft? Min plan nu är att hälla i spårvätska/lysvätska för att kunna se var läckan uppstår, om den uppstår igen. Samt ev. fylla i kylarcement. Vad tror ni om det? | |
|
Sådär var min också. Det var kylaren som hade svällt och så hade den ett litet hål. Bytte den och då sprack expansionskärlet. Kollade över kylarlocket som visade sig vara dåligt. Det öppnade inte vid två bar som det skulle. Nu sitter det ny kylare, expansionskärl och ett lock med 1,4 bar istället. Verkar som att det är bra nu. Så min gissning är att kylaren gett upp. ///BMW - Was sonst! |
|
| JohanE: Om vi antar att vi hade samma problem så kanske lite kylarcement och ett nytt lock kanske vara en lösning för min bil i dagsläget? | |
| Skippa kylarcement. Sitter elektriska ventiler som pulsöppnar för värmen och en liten extra cirkulationspump för värmekretsen och en del små fina komponenter i systemet som inte mår bra av sån där nödlösningsgucka. Är kylaren slut ska den bytas. | |
|
Ok då skippar vi cementen. Ska försöka lista ut om det verkligen är kylaren med lite spårvätska istället. Och ett nytt lock kan ju inte skada. Men hur får den i sig så mycket luft? |
|
| Ibland kan t.ex. en axeltätning i vattenpumpen suga in luft när systemet svalnar. En luftblåsa i systemet expanderar alltid rejält vid uppvärmning och vatten kan då tryckas ut via locket. Mer luft i systemet som trycker ur mer vatten o.s.v. Även små sprickor i kylargavlar eller expansionskärl kan dra in luft, men täta med trycksatt vatten från insidan. Men när sprickan växer pinkar det även ut vatten. | |
| Körde 8 mil igår. Inget märkbart läckage och heller ingen luft i systemet! Som om den har lagat sig själv. Märkligt... | |
|
Locket är en vital del och har både övertrycksventil och vacuumventil för att luft skall kunna tas in där när motorn svalnar utan att slangar osv sugs ihop. Obs att det bara är just under påfyllningslocket som det skall vara en del luft, ingen annan stans, och detta ser man endast om man öppnar med kall motor. När motorn är driftsvarm och systemet trycksatt så flödar det alltid ut en mängd kylvätska om man öppnar locket, vilket man följaktligen inte gör. Ett fel i locket kan förklara det mesta av dina symptom. Tänk på att det även rinner ut kondensvatten under bilen från AC:n när man stannar, inte att förväxla med kylvätska. Kondensvattnet kommer ut från ett par slangar mitt under bilen på varsin sida av växellådan. FP |
|
|
Precis, skippa cement och såna där mirakelkurer. Ett lock kostar inte många kronor, ~150kr. Kanske som en cementkur... :) Finns två att välja mellan, 1,4bar och 2,0bar. Art.nr. 1,4bar: 17111742232 2,0bar: 17111742231 Jag trycktestade mina lock i ett löst expansionskärl och tryckluft. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Har haft samma problem me 3st BMW nu sammanlagt o de har alltid varit kylaren som e kass,man ser ju inte riktigt eftersom kylaren t acn sitter framför.Brukar va uppsvälld som en ballong när man fått bort den.. superman |
|
| jag har haft liknande problem och det va retur nipplen som va av i kylaren efter ett tag läckte det ingenting tills jag rörde på den då börja den läcka igen. | |
|
Ok nu har det gått 2 veckor och det har läckt cirka en halvliter, inte mer. Det är alltid vatten kring skarven på exp-kärlet efter körning. Som om det trycks ut där. Ska helt klart investera i ett nytt lock. Frågan är ska man ha 1,4 eller 2,0 bar? Känns som att 1,4 är snällare mot systemet? |
|
|
Bra fråga, men det måste gå att få rätt uppgifter på vilket lock som gäller för din modell. Det kan säkert vara ett tryck på drygt 1 bar eller mera vid driftsvarm motor och det skall finnas lite marginal uppåt osv. Jag skulle vara noga med att få rätt reservdel osv i detta fall. FP |
|
|
Tips: Locket till är billigare på BMW än på Mekonomen. Det var det i alla fall för ett par år sedan när jag köpte nytt. ___ Min bil: Länk |
|
|
Uppdatering: Har bytt kylarlock, men det hjälpte inte. Inga fler stora läckage men den drar lite vatten vid körning och det är blött kring exp-kärlet. Bilen står nu hos verkstaden och vi får se vad de kommer fram till. Måste ju ha det fixat innan frosten kommer. Fortsättning följer alltså. |
|
| Byt kylare och expansionskärl ! | |
| Säg till om du vill köpa en nya kylare billigt. Har en liggandes till din bil. | |
|
Uppdatering. Nu har det gått ett bra tag och kom på att jag borde sammanfatta tråden. Efter översyn kom min verkstad fram till att kylaren såg riktigt bra ut. Vi bytte därför bara expansionskärlet, och det har inte läckt något efter det på 3 månader. Så det var där skon klämde i detta fall. |
|
|
Kohler, Tack för uppdatering, det är jättebra att du summerar hur det gick och vad som var problemet. Det finns massor av trådar som har intressanta frågor och problemställningar, men som ofta saknar "hur gickt det" summeringar... Mvh Olle D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.