AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.642

Hur mäts bränsleförbrukning?

Hej

Äger en E90 330 och jag körde hem från sommarhuset i söndags med farthållaren på 120 (16mil, mestadels motorväg). Hade ett snitt när jag kom hem på 0,71 vilket jag tyckte var klart godkänt.

Men enligt bmw.se så skall snittet för landsväg vara 0,59. Så vid vilken hastighet gäller det? Eller är det också någon form av cykel som vid blandad körning?
Jag räknar inte med att nå dit, då jag oftast håller högre tempo, men jag är ändå nyfiken.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det mäts efter en körcykel som heter Extra Urban cycle. Jag har för mig den är på 7km och har en medelhastighet av 63km/h med en max hastighet av 120km/h. Så om man ska ner tillfabriksvärde då får man inte ligga i mkt mer än 85-90

/Pelle
Ok, tack för svaret.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Det verkar som om dessa tester huvudsakligen utförs på rullande landsväg dvs en provbänk. Alla effektförbrukare Ljus, Ljudanläggning, AC etc är avstängda samt det råder vindstilla. Landvägstestet görs direkt efter stadskörningen så motorn är någotsånär uppvärmd. Troligen ingår start från stillastående upp till max 120 kph och nedsaktning till stillastående igen. Resultaten omräknas sedan enligt en referenstabell för att motsvara "reala" förhållanden.
Förbrukningssiffrorna ska egentligen endast användas för att jämföra olika bilmodeller med varandra, inte för att man ska kunna beräkna förbrukning under den tid man äger bilen. Siffrorna används också för att beräkna CO2 utsläpp.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.