|
|
|
|---|---|
|
Ja, där råder väl delade meningar! Har en 525 touring (e39) med M-paket nu, och bilen är jättebra, men har tröttnat på att den är lite stötig. Inte på långfärd men vid stadskörning vid fartgupp och sämre vägar. Har tänkt att utöka Bmw garaget med en 118 el. 120, och har nu funnit en i Tyskland med all "rätt" utr. Enda minus är att det sitter sportchassi (Dynamic paket) på den. Därav frågan. Hur mycket förstör sporthassi? Förstår att det är plus för många, men för mig är det bara minus. | |
|
Jag tror du svarade på frågan själv. Om du bara ser minus så är det väl inte att det förstör vi behöver övertala dig om? :) Jag tycker bara att det är plus. Jag skulle inte kunna tänka mig något annat då det ger en helt annan känsla. Bättre styr respons i alla hastigheter (ffa högre så klart), säkerhetskänsla vi alla filbyten/avfarter/rondeller, mer kontakt med vägen vilket gör lärandet så mycket roligare, snyggare (sänkning), osv...jag klarar inte av svamp-känslan man får i original chassi! :) |
|
|
Jag har en 118d -09 utan sportchassi och jag upplever den inte som svampig eller för mjuk. Däremot har jag upplevt att sportchassi är alldeles för stötigt i en vardagsbil. Visst köper du en "sportig BMW" kanske det är på sin plats, men det kan du inte kalla en 118d. Du får tänka på att detta forum är dominerat av sportkepsar som inte i sin vildaste fantasi skulle köpa en bil utan sportchassi. |
|
|
Gå efter vad du själv tycker känns rätt nu, inte hur attraktiv din bil är när du ska byta. Själv så tycker jag numer om sportchassiet. Men under hela tiden jag ägde min 325i E90 så tyckte jag att den var för stötig. Först efter 3 år vande jag mig med stötigheten men det skulle fortfarande vara kul att prova en E90 utan sportchassie. Men man märker ju att chassiet kommer till sin rätt när man kör lite mer offensivt sas.. |
|
|
Djabag: Vad poppis du kommer att bli på det här forumet med den attityden du visar... Du får leta på zatzy och garaget efter dina sportkepsar som du verkar gilla så mycket! |
|
|
Jag hade en 120d med sportchassie men sålde den efter 3 månader just på grund av komforten. Innan den hade jag en e91 med sportchassie som jag inte alls upplevde som stötig och har återigen skaffat mig en e91 med sportchassie som jag är mycket nöjd med. /Ronny |
|
|
Djabag. Din logik är ju bara för komisk. Att klaga på en forummedlem med många post är som att klaga på en fotbollsanfallare som gör många mål. Det är ju exakt det man vill att personen ska göra. __________ Mvh Grelle |
|
|
118d är inte den piggaste bilen i serien men betydligt sportigare körkänsla än många andra småbilar. Jag upplevde den demobilen jag testade utan m-chassi och med 17 tums fälgar som för gungig. Tyckte inte alls det kändes bra på avfarten från motorvägen tex. Med sport-chassi och 18 tumsfälgar är den precis så stadig (stötig) som jag vill ha en bil. Sen är det såklart en smaksak och en VANE-sak. Kommer någon från en v70 eller liknande kanske denna person tycker att original på 1-serien är stötig. Jag har kört Subaru Impreza GT senaste åren så jag kanske har lite annat som referens. Som sagt är det ju bara DU som kan bestämma vilken typ av egenskap du vill ha. Jag har vänt på kepsen och sålt imprezan men tycker fortfarande om att byta fil som om jag ligger på en räls! :) Lycka till med köpet! |
|
|
Otroligt dålig och fördomsfull attityd du har Djabag. Vänligen lägg ner den och behåll den för dig själv. Man kan väl knappast värdera en forummedlem efter hur många inlägg som personen skriver. För att återgå till trådskaparens fråga så verkar du ju som sagt ha svarat på den själv. Om du upplever sportchassi som så negativt på en E39, så kommer du antagligen uppleva den än mer negativt på en 1-serie. 5-serie bilar i allmänhet har en bekvämare komfort en 1-serien och visst kan 1-serien många gånger på dåliga gator ex. vis kännas stötig med sportchassi. /Anders |
|
|
Det var bara det att jag hade fått syn på en 118 med helt rätt utrustning. Bla: Automat Diesel Brun metallic (inte helt vanlig) Sportstolar i beige skinn (inte heller så vanligt) Professional stereo Taklucka osv. Alla paket, comfort, advantage, ljuspaket Få mil 08 Och inte minst, ett pris under 180 000:- Men nej, det får bli en annan. Dumt att fråga egentligen som nån sa. Vill ju egentligen inte ha sportchassi. Så jakten går vidare. |
|
|
alternativt så provkör du bilen som för övrigt verkar ha den utrustning som du söker /Anders |
|
| Byt bort rft däcken så försvinner det mesta i stötighetens väg... | |
|
Hej! Bumpar denna intressanta tråd. Är i planen att införskaffa en 320d (2011) med sportchassi. Men står fortfarande lite i valet och kvalet just när det gäller det styvare chassit. Har inget emot sportchassi per se, men likt TS undrar jag över hur mycket "stötigheten" upplevs som negativt då vägen inte så slät som man önskar. Åker man exempelvis till landet så kan det bli en mil här och där på grusväg. Blir det outhärdligt då eller räcker det med som @Onehp säger med att byta RFT mot ett par vanliga (17"?) däck för få bort den värsta stötigheten? Tacksam för svar! Förresten mitt första inlägg i detta eminenta forum. :) |
|
|
Jag hade en Volvo 850 turbo '94 när det var nytt. Om det var sportigt chassi kommer jag inte ihåg. Låg som ett strykjärn. I hastighet över 160 eller så. Vid stadskörning och övrig väg i låg hastighet bara stötigt och obekvämt, tänkte jag att jag aldrig mer skulle ha en bil som bara funkade när man körde fort (svenska vägar). Och så har det blivit. Och med EDC kan man ju välja, det funkar för mig. De Michelin Primacy 3 RFT däck jag har med 40-profil fram och 35-profil bak är helt OK. Det är ändå inte mycket gummi på höjden. |
|
|
Jag har kört många år med en 325i E90 med sportchassie och tyckte inte det var störande överhuvudtaget. Jag har fritidshus med knappt en mil grusväg och är dessutom jägare. Det enda negativa är att markfrigången är låg. Det var besvärande både på dåliga jaktvägar och för framkomligheten på oplogade vägar. Men ev. stötighet störde inte mig ett dugg. |
|
|
@Kaparn Förstår. Men kanske lite svårt att dra slutsatser baserat på så pass olika bilar. @Mats Jo, den lägre markfrigången får man ju leva med. Får man fråga vilka däck du använde. Original RFT? |
|
|
jbg: Både vanliga däck och RFT. Majoriteten av milen var med vanliga däck. Avseende stötigheten har jag inte märkt någon större skillnad med RFT. |
|
| @Mats Låter bra! Blir till att kolla vilka däck som sitter på och snarast ta mig en provtur. | |
|
Jag skulle inte heller köpa en nyare modell utan Msport, av flera anledningar; 1, Dels blir nog bilen lättare att sälja i framtiden, 2, Dessutom blir den betydligt snyggare med Msport. Den ser liksom ut som "en riktig BMW" med Msport. Ibland undrar jag om de gör originalspoilern medvetet ful bara för att få sälja Msport för 45 000 kr extra. Svaret är förmodligen ja. 3, Dessutom gillar jag den hårdare stötdämparsättningen, gillar vägkänslan men det är egentligen den minsta anledningen. |
|
|
Efter ett par provturer med två olika 320d xdrive får jag nog hålla med om att någon speciell "stötighet" inte upplevdes. Men det beror såklart på vad man jämför med. Allt är ju relativt. Körde Land Rover innan så det är ju lite skilda världar om man säger så :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.